Právo: Do centra vyrazila další auta na plyn
7.3.2008 | PRAHA | Právo | Jana Šprunková |
Po Pražských službách pustila do centra tři auta na plyn také městská společnost Kolektory Praha. Má jít o tzv. první vlaštovku. Snahou je snižovat zátěž emisemi již tak zamořené centrální části metropole.
„Provoz auta na plyn je zhruba o třetinu levnější než u aut na klasické pohonné hmoty, takže zásadním způsobem snižuje záporné dopady na životní prostředí,“ konstatoval náměstek primátora Pavel Klega (ODS). Prozatím si Kolektory pronajaly od Pražské plynárenské tři fiaty a po roce se prý uvidí.
Podle ředitele společnosti Kolektory Otakara Čapka budou auta sloužit při zásazích například na pěší zóně či Staroměstském náměstí. V centru je dvacet z devadesáti kilometrů v podzemí umístěných sítí. Čapek předpokládá, že provozem jednoho zásahového auta na plyn se ročně uspoří asi 30 tisíc korun, ročně prý najezdí až 20 tisíc kilometrů. Ekonomicky výhodné jsou i proto, že jejich pronájmem Kolektorům odpadají starosti například o opravy a pojištění.
Město věří, že tyto první vlaštovky budou následovat i další podnikatelé. V půli ledna nasadily Pražské služby do ulic tři popelářská auta a s dalšími pěti počítají. Postupně by podnik měl přejít na alternativní pohon u všech svých automobilů, kterých má asi tři stovky.
Také dopravní podnik (DP) nevylučuje, že by autobusy mohl pohánět zemní plyn. I když zkušenosti z počátku 90. let nebyly zrovna nejlepší. „Podnik jich měl pět na plyn, ale ve zkušební lhůtě se ukázaly problémy s údržbou a také plněním plynu, které u jednoho autobusu trvalo až půl hodiny,“ uvedl mluvčí podniku Ondřej Pečený.
V tendru, který ale DP vypsal na nákup 620 autobusů, se s variantou na plyn počítá. „Jednou z možností je 420 autobusů na naftu a 200 na zemní plyn,“ dodal Pečený.
Auta na plyn mají podle Pražské plynárenské budoucnost. Od loňského prosince dokonce společnost otevřela i první půjčovnu těchto vozů. A jak řekl obchodní ředitel Josef Hais, je o ně značný zájem. „Zatím máme dvanáct automobilů Fiat a hodně si je lidé půjčují na svátky a prázdniny, skříňové na stěhování drobností. Některé vozy máme už zamluvené na léto,“ uvedl.
reklama
Podle ředitele společnosti Kolektory Otakara Čapka budou auta sloužit při zásazích například na pěší zóně či Staroměstském náměstí. V centru je dvacet z devadesáti kilometrů v podzemí umístěných sítí. Čapek předpokládá, že provozem jednoho zásahového auta na plyn se ročně uspoří asi 30 tisíc korun, ročně prý najezdí až 20 tisíc kilometrů. Ekonomicky výhodné jsou i proto, že jejich pronájmem Kolektorům odpadají starosti například o opravy a pojištění.
Město věří, že tyto první vlaštovky budou následovat i další podnikatelé. V půli ledna nasadily Pražské služby do ulic tři popelářská auta a s dalšími pěti počítají. Postupně by podnik měl přejít na alternativní pohon u všech svých automobilů, kterých má asi tři stovky.
Také dopravní podnik (DP) nevylučuje, že by autobusy mohl pohánět zemní plyn. I když zkušenosti z počátku 90. let nebyly zrovna nejlepší. „Podnik jich měl pět na plyn, ale ve zkušební lhůtě se ukázaly problémy s údržbou a také plněním plynu, které u jednoho autobusu trvalo až půl hodiny,“ uvedl mluvčí podniku Ondřej Pečený.
V tendru, který ale DP vypsal na nákup 620 autobusů, se s variantou na plyn počítá. „Jednou z možností je 420 autobusů na naftu a 200 na zemní plyn,“ dodal Pečený.
Auta na plyn mají podle Pražské plynárenské budoucnost. Od loňského prosince dokonce společnost otevřela i první půjčovnu těchto vozů. A jak řekl obchodní ředitel Josef Hais, je o ně značný zájem. „Zatím máme dvanáct automobilů Fiat a hodně si je lidé půjčují na svátky a prázdniny, skříňové na stěhování drobností. Některé vozy máme už zamluvené na léto,“ uvedl.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




