https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/do-kraje-vyusti-nova-dalnice-d1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Do kraje vyústí nová dálnice D1

25.11.2004 | STŘEDNÍ MORAVA | MF Dnes | Roman Helcl |
První důležitá dálnice, která spojí střední Moravu s jihem a jihovýchodem země, se pomalu blíží k hranicím Olomouckého kraje. Jde o dálniční úsek D1, který je pokračováním trasy Praha-Vyškov a který nově propojí Kroměříž, Kojetín, Přerov a v Lipníku nad Bečvou se sloučí s dálnicí D47, která vede od Olomouce.
 
Bagry se zakousnou do prvního metru země na Přerovsku sice až za rok. Dálnice D1 je však ve výstavbě již nyní, a to mezi Vyškovem a Mořicemi na Prostějovsku. Tento úsek bude uveden do provozu v říjnu roku 2005 a v tomto období začne i další stavba úseků Říkovice-Přerov a Přerov-Lipník nad Bečvou včetně obchvatu Přerova. Jediné, co by mohlo ještě dělníky zdržet, jsou výkupy pozemků. Zatím však vše běží podle plánu.

"Pozemky pro stavbu od Mořic až po Říkovice již máme vykoupené. V současné době již vykupujeme i na Přerovsku. Na většině místech jsme totiž získali územní rozhodnutí, které je pro výkupy nezbytné," informuje Evžen Cigoš z Ředitelství silnic a dálnic.

Starostové již nic nenamítají

Řidičům sice budoucí dálnice po dokončení přinese jen radost, ale také změní tvář krajiny a životy lidí v blízkých obcích. Ne všem se proto líbí rozsáhlé budování, které Přerovsko zanedlouho čeká.
Například téměř sedm set lidí před třemi lety podepsalo petici proti části dálnice D1, která protne krajinu ještě před Lipníkem nad Bečvou a poté naváže na lipnicko-hranickou trasu.

Lidem z Dluhonic, Čekyně, Buku či Radvanic, které se nacházejí podél plánované trasy z Přerova na Lipník, se především nelíbilo, že chybí varianty, kudy by dálnice mohla vést, a že nejsou dostatečně spočítána rizika hluku a spadu škodlivin. To by však již podle Ředitelství silnic a dálnic mělo být vyřešeno, protože všechny připomínky z předchozích etap přípravy byly zapracovány do příslušných projektových dokumentací. "Zapracování připomínek je náš standardní postup práce. Ať už dálnice povede jakýmkoliv směrem, vždy se najdou nějací lidé, kteří budou protestovat," míní Evžen Cigoš.

"Největší protesty před dvěma lety byly kvůli sjezdu z dálnice právě v Buku. To bylo nakonec z projektu odstraněno. Letos již proběhlo i stavební povolení, kterého jsme se zúčastnili," potvrdil starosta Radvanic Milan Pyšný.

"Připomínky, které jsme ke stavbě měli, jsou zapracovány do finální verze projektu," řekla nedávno i starostka Buku Pavla Matochová. Díky těmto připomínkám tak budou kolem její obce vybudovány čtyřmetrové protihlukové bariéry a rozsáhlé pruhy ochranné zeleně.

V Lipníku se spojí významné dálnice D1 a D47

Žádné problémy se stavbou dálnice nemají ani ve Veselíčku, od nějž bude dopravní "estráda" vzdálená asi dvě stě metrů. "Všechny připomínky, které jsme měli, nám projektanti i investor splnili. Teď je důležité, jak bude celá stavba vypadat. Od té doby však nikdo neprotestoval," uvedl starosta Veselíčka Jiří Gogela. Jakmile dorazí dálnice D1 k Lipníku nad Bečvou, vznikne na tomto místě významný silniční uzel.

Navážou zde totiž na sebe dálnice D47 směřující z Olomouce do Ostravy (zatím je postaven jen úsek Olomouc-Lipník, který končí v Dolním Újezdě) s dálnicí D1.

Konečné odhady investičních nákladů dálničního tahu D1 v úseku Vyškov-Lipník nad Bečvou nejsou zatím přesně známé, protože se neustále zpřesňují před přípravou každé části stavby. Pohybují se však v řádu miliard korun. Stavba dálnice D1 se před rokem 1989 zastavila v Holubicích u Brna. Po roce 1990 pak stavba pokračovala od Vyškova po již vybudované části D47 směrem na Kroměříž a Hulín (Zlín) a odtud na Slovensko.

Po rozpadu Československa vláda v polovině devadesátých let rozhodla nepokračovat od Hulína na Slovensko dálnicí, ale jen rychlostní komunikací (R49) a D1 byla protažena kolem Přerova až do Lipníka nad Bečvou opět po D47.

***

Stavba jednotlivých úseků dálnice D1

* Vyškov-Mořice: ve výstavbě
* Mořice-Kojetín: zprovoznění 2005
* Kojetín-Kroměříž západ: zahájení 2005
* Kroměříž západ-Kroměříž východ: ve výstavbě
* Kroměříž východ-Říkovice: ve výstavbě
* Říkovice-Přerov: zahájení stavby 2006
* Přerov-Lipník nad Bečvou: zahájení stavby 2006
reklama

 
Roman Helcl

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist