MF Dnes: Do ulic se vrací zrušené přechody
4.8.2009 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Pro chodce to byl v květnu šok. Dělníci Technické správy komunikací totiž vtrhli s frézami do ulic a ze silnic vymazali sedmdesát devět přechodů. Ty, které vedly přes tramvajové koleje a nebyl u nich semafor. Odporovaly totiž vyhlášce ministerstva dopravy.
Například na náměstí Bratří Synků v Nuslích pak nebylo možné se přes koleje dostat z jedné strany na druhou. A takových míst bylo po Praze hned několik.
Nyní se situace zlepší. Část zrušených přechodů se totiž na svá původní místa vrací. Pohodlně přejít z jednoho chodníku na druhý tak už mohou lidé na dvanácti místech v Holešovicích, přesněji v ulicích Komunardů, Dělnická, Dukelských hrdinů a Milady Horákové.
„V současné době jsme už vrátili dvanáct přechodů v Praze 7 a další bychom chtěli obnovit do konce prázdnin. Všechny zrušen,zebry‘ ale vracet nebudeme, zpracovali jsme si analýzu a ta ukázala, že na některých místech by to bylo zbytečné,“ uvedl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.
Dohromady by tak mělo být v první fázi obnoveno třicet přechodů. „Na jejich obnovu už máme všechna potřebná povolení,“ řekl Mrázek.
U některých přechodů budou nutné stavební úpravy Kdy se pak začnou na místech, která dnes „zdobí“ namísto bílých pruhů černé, objevovat další přechody, zatím není jasné. Některé z nich totiž budou vyžadovat stavební úpravy. Například u nich budou muset dělníci udělat ostrůvek. Většina z nich by měla být podle Mrázka obnovena během srpna.
„U těch, které jen v podstatě nastříkáme na vozovku, je to snadné a obnovíme je velmi rychle. Tam, kde budeme muset dělat nějaké stavební úpravy, je to složitější. Záleží na tom, jak rychle například dostaneme stavební povolení a podobně,“ řekl Tomáš Mrázek.
Stavební úpravy bude podle Mrázka nutné udělat celkem u šestadvaceti přechodů.
U všech nově nastříkaných zeber se pak také objeví varovný nápis „tram“. Chodce má upozornit na to, že mají být opatrní, řada z nich totiž neví, že pokud se k přechodu blíží tramvaj, chodci nemají přednost, jak je tomu v případě aut.
Ministerstvo: Přechody jsou nebezpečné Důvod, proč dělníci vtrhli do ulic a začali přechody vybrušovat, byl jednoduchý. Úřady je označily za nebezpečné.
Přechody totiž odporovaly rok a půl staré vyhlášce ministerstva dopravy, podle které byly přechody bez semaforu vedoucí přes koleje pro chodce nebezpečné.
Dohromady pak mělo být z pražských ulic vyfrézováno tři sta až pět set přechodů.
Proti jejich vybrušování se téměř ihned postavila nejen občanská sdružení Pražské matky a sdružení nevidomých, ale přidaly se k nim také některé radnice.
„Rušení přechodů je absurdní. Když z ulic zmizí, pro chodce je situace ještě horší,“ řekla tehdy MF DNES starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).
Například ve zmíněné druhé městské části zmizelo sedm přechodů, v Praze 10 jich bylo vymazáno deset a v Praze 7 dvanáct.
„Rekordmanem“ mezi městskými částmi se pak stala Praha 8, kde lidé přišli dokonce o osmnáct zeber.
Místa bez přechodů se stala neprůchodná Odpor proti rušení přechodů pak vyvolalo právě to, že v ulicích kvůli vymazaným přechodům často vznikaly pro chodce nebezpečné dopravní situace.
Jedna z nejkomplikovanějších situací nastala v Nuslích. Tady byly dokonce rušeny nově rekonstruované přechody, lidé se nedostali přes ulici k budově radnice v Táborské ulici a prakticky neprůchodné se stalo náměstí Bratří Synků.
„Vedeme jednání s Technickou správou komunikací a magistrátem a doufáme, že do konce prázdnin se přechody na náměstí Bratří Synků vrátí,“ řekla mluvčí Prahy 4 Žaneta Pilařová.
***
* Návrat přechodů
Celkem zrušeno 79
Obnovené přechody nyní 12
Chystané přechody 30
Cena obnovy přechodu 7 tis.Kč
Zrušení přechodu 10 tis. Kč
Přechody přes koleje celkem 700
Zdroj: TSK
reklama
Nyní se situace zlepší. Část zrušených přechodů se totiž na svá původní místa vrací. Pohodlně přejít z jednoho chodníku na druhý tak už mohou lidé na dvanácti místech v Holešovicích, přesněji v ulicích Komunardů, Dělnická, Dukelských hrdinů a Milady Horákové.
„V současné době jsme už vrátili dvanáct přechodů v Praze 7 a další bychom chtěli obnovit do konce prázdnin. Všechny zrušen,zebry‘ ale vracet nebudeme, zpracovali jsme si analýzu a ta ukázala, že na některých místech by to bylo zbytečné,“ uvedl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.
Dohromady by tak mělo být v první fázi obnoveno třicet přechodů. „Na jejich obnovu už máme všechna potřebná povolení,“ řekl Mrázek.
U některých přechodů budou nutné stavební úpravy Kdy se pak začnou na místech, která dnes „zdobí“ namísto bílých pruhů černé, objevovat další přechody, zatím není jasné. Některé z nich totiž budou vyžadovat stavební úpravy. Například u nich budou muset dělníci udělat ostrůvek. Většina z nich by měla být podle Mrázka obnovena během srpna.
„U těch, které jen v podstatě nastříkáme na vozovku, je to snadné a obnovíme je velmi rychle. Tam, kde budeme muset dělat nějaké stavební úpravy, je to složitější. Záleží na tom, jak rychle například dostaneme stavební povolení a podobně,“ řekl Tomáš Mrázek.
Stavební úpravy bude podle Mrázka nutné udělat celkem u šestadvaceti přechodů.
U všech nově nastříkaných zeber se pak také objeví varovný nápis „tram“. Chodce má upozornit na to, že mají být opatrní, řada z nich totiž neví, že pokud se k přechodu blíží tramvaj, chodci nemají přednost, jak je tomu v případě aut.
Ministerstvo: Přechody jsou nebezpečné Důvod, proč dělníci vtrhli do ulic a začali přechody vybrušovat, byl jednoduchý. Úřady je označily za nebezpečné.
Přechody totiž odporovaly rok a půl staré vyhlášce ministerstva dopravy, podle které byly přechody bez semaforu vedoucí přes koleje pro chodce nebezpečné.
Dohromady pak mělo být z pražských ulic vyfrézováno tři sta až pět set přechodů.
Proti jejich vybrušování se téměř ihned postavila nejen občanská sdružení Pražské matky a sdružení nevidomých, ale přidaly se k nim také některé radnice.
„Rušení přechodů je absurdní. Když z ulic zmizí, pro chodce je situace ještě horší,“ řekla tehdy MF DNES starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).
Například ve zmíněné druhé městské části zmizelo sedm přechodů, v Praze 10 jich bylo vymazáno deset a v Praze 7 dvanáct.
„Rekordmanem“ mezi městskými částmi se pak stala Praha 8, kde lidé přišli dokonce o osmnáct zeber.
Místa bez přechodů se stala neprůchodná Odpor proti rušení přechodů pak vyvolalo právě to, že v ulicích kvůli vymazaným přechodům často vznikaly pro chodce nebezpečné dopravní situace.
Jedna z nejkomplikovanějších situací nastala v Nuslích. Tady byly dokonce rušeny nově rekonstruované přechody, lidé se nedostali přes ulici k budově radnice v Táborské ulici a prakticky neprůchodné se stalo náměstí Bratří Synků.
„Vedeme jednání s Technickou správou komunikací a magistrátem a doufáme, že do konce prázdnin se přechody na náměstí Bratří Synků vrátí,“ řekla mluvčí Prahy 4 Žaneta Pilařová.
***
* Návrat přechodů
Celkem zrušeno 79
Obnovené přechody nyní 12
Chystané přechody 30
Cena obnovy přechodu 7 tis.Kč
Zrušení přechodu 10 tis. Kč
Přechody přes koleje celkem 700
Zdroj: TSK
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




