https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/doprava-mozna-vyrazne-zdrazi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Doprava možná výrazně zdraží

13.8.2007 | PRAHA | Právo | Karolina Kudynová |
Městská hromadná doprava v Praze by mohla výrazně zdražit. Jako jednu z variant možného vylepšení svých příjmů to chce magistrátu brzy navrhnout Dopravní podnik hl. m. Prahy (DP).
 
Pokud by radní uplatnili studii, kterou si přepravce nechal vypracovat u poradenské firmy Deloitte, pak by například cena ročního předplatného kupónu mohla vzrůst ze současných 4200 korun o dva až tři tisíce korun.

„V tuto chvíli ale konkrétní ceny zdražení jízdného na stole ještě nejsou,“ řekl včera Právu šéf marketingu DP Jan Svoboda.

Magistrát přispívá na provoz městské hromadné dopravy až ze dvou třetin, zbytek pokrývají tržby z jízdenek. Radnice potřebuje peníze i na jiné investice a tlačí na DP, aby hledal vlastní zdroj peněz.

Síť tramvají a autobusů dobře pokrývá město, veřejná doprava jezdí pravidelně a má kvalitní vozy, a proto by za městskou infrastrukturu měli lidé zaplatit více, argumentuje studie Deloite. Míra zdražení cen jízdenek v Praze vychází z této studie, která srovnává ceny jízdného v několika evropských metropolích. Navrhuje, aby se ceny jízdného více přiblížily těm, které se v průměru platí například v Bruselu, Vídni, Hamburku, Amsterodamu, Paříži nebo Budapešti. Metodika uvedené studie DP má ale podle Centra dopravního výzkumu v Brně mnoho nedostatků včetně výběru měst. „Analýza také nezohledňuje urbanistický, historický a geografický aspekt,“ říká ředitel rozvoje dopravy CDV Pavel Šoukal.

„Navíc neexistují jednotné ukazatele pro hodnocení kvality MHD, což bylo konstatováno i v rámci přípravy Zelené knihy EU o dopravě ve městech,“ řekl. Podle Michala Illnera ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR je navíc třeba zdražení jízdného zvažovat i s ohledem na vývoj cen dalších životních nákladů. Rozpočty domácností zatěžují především rychle rostoucí ceny energií.

Pražský primátor Pavel Bém (ODS) ale již dříve zdůraznil, že městská hromadná doprava má v Praze prioritu před automobily. „Pokud se ale zdražení jízdného ukáže jako zcela nevyhnutelné, budu návrhy ředitele Dopravního podniku detailně studovat,“ řekl včera Právu primátor.

Zdůraznil ale, že žádné z evropských měst neinvestuje do hromadné dopravy 40 procent ze svého rozpočtu, tak jako Praha, a považuje za neúnosné, aby město dotovalo 80 procent z celkové ceny jízdenky.

Podle zastupitelky Evy Tylové (SZ) by ale zdražení MHD ještě zhoršilo velké problémy s dopravou, které metropole má. „Znečištění ovzduší polétavým prachem a hluk už teď kvůli dopravě překračují normy. Proto radnice plánuje vydat desítky až stovky miliónů korun na snížení znečištění i protihluková opatření. Zdražení jízdného by naopak ve svém důsledku zvýšilo počet aut v metropoli. To je nejen nepřijatelné, ale pro město i ekonomicky nevýhodné,“ upozornila.

DP se snaží zefektivnit svoje hospodaření i výrazným propouštěním - opustilo ho už kolem pěti set zaměstnanců, zrušit chce dalších 309 míst - část služeb také převede na externí dodavatele. Jestli tím dopravní podnik ušetřil tak, že nebude nutné zdražovat jízdné, se ukáže v následujících měsících.

reklama

 
Karolina Kudynová

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist