Dopravní noviny: Dopravci odmítají vyšší zvýšení spotřební daně z nafty než o 0,50 Kč
14.10.2003 | PRAHA | Dopravní noviny | lan |
Spotřební daň z nafty, dotační pravidla a vstup České republiky do Evropské unie - to byla některá z témat, jimiž se minulý týden zabývali členové Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) na svém zasedání ve Svratce.
V rámci bloku věnovaného dotačním pravidlům se zástupci členských firem asociace seznámili i se základními ukazateli přepravy osob jak v autobusové, tak v železniční dopravě.
Například v loňském roce dotace na přepravenou osobu v pravidelné autobusové dopravě činily 6,50 Kč, v železniční dopravě 21,10 Kč (při započtení dopravní cesty 53,30 Kč). Náklady na přepravenou osobu v pravidelné autobusové dopravě dosáhly 18,40 Kč, v železniční 87,40 Kč (s dopravní cestou 122,40 Kč). Autobusy však loni ces-tovalo 426,6 miliónů, zatímco vlaky jen 175 miliónů osob. Dotace na osobokilometr v autobusové dopravě činila 0,44 Kč, v železniční 0,56 Kč (s dopravní cestou 1,42 Kč).
Prezident asociace Jaroslav Hanák zrekapituloval postup dopravců od okamžiku, kdy se dozvěděli o poslaneckém návrhu na zvýšení spotřební daně z nafty. Poté, co premiér Vladimír Špidla odmítl jednat o této problematice s představiteli Sdružení ČESMAD Bohemia, požádal jej Jaroslav Hanák o schůzku jako prezident Svazu dopravy ČR - jednání by se mělo uskutečnit v termínu od 26. října do 2. listopadu a mělo by se soustředit na dopady reformy veřejných financí na silniční dopravu, dále na problematiku dopravní obslužnosti, nedávnou zprávu Evropské komise o situaci v silniční dopravě v ČR a nečinnost Policie ČR vůči zahraničním dopravcům.
Dopravci se budou snažit změnit stávající situaci - prostřednictvím poslaneckého návrhu budou usilovat například o zvýšení spotřební daně z nafty pouze o 0,50 Kč, o snížení silniční daně o 60 procent pro ekologická vozidla či o zrušení zdražení ceny dálničních známek pro nákladní vozidla.
K problematice mýtného Jaroslav Hanák uvedl, že Rakousko je na výběr, na rozdíl od Německa, dobře připraveno, a to i v oblasti spedice - 15 procent z částky se bude fakturovat výrobcům.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




