MF Dnes: Ekologové brzdí stavbu silnice R55
6.12.2007 | ZLÍN | MF Dnes | Zdeněk Matyáš |
Přehodnocení trasy rychlostní silnice R55 kvůli ptačímu koridoru, jak to žádají ekologové a ornitologové, je hazardem se životy obyvatel našich měst a obcí. Tvrdí to starostové v dopise určeném premiéru Mirku Topolánkovi, ministru dopravy a hejtmanům Zlínského a Jihomoravského kraje.
„R55 je pro nás prioritou, která nesnese odkladu,“ upozorňuje například starosta Starého Města Josef Bazala. Téměř sto tři kilometry dlouhá budoucí spojnice mezi Olomoucí a Břeclaví vyvede ve Zlínském kraji dopravu z center přetížených míst, jako jsou například Hulín, Otrokovice, Napajedla, Spytihněv, Babice nebo Huštěnovice. „Přejít na druhou stranu cesty je doslova bojem o holý život,“ tvrdí například starostka Huštěnovic Jarmila Ulmanová.
Aktuálně je dostavěn pouze severovýchodní pětikilometrový obchvat Otrokovic. Výstavba dalších úseků silnice v regionu je v plánu v letech 2009-2012.
Spor o ptačí koridor ale hrozí, že výstavba rychlostní silnice bude vržena o několik roků zpět. Zatímco již schválená varianta trasy prochází chráněnou ptačí oblastí Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví a počítá například s výstavbou tunelu nad silnicí, ochránci přírody přišli s jiným řešením.
Chtějí cestu odklonit mimo ptačí rezervaci. Navíc prý tento projekt ušetří státu až dvě miliardy korun.
„Předložená studie prokazuje, že z technického a stavebního hlediska existuje možnost, aby rychlostní silnice vedla mimo ptačí oblast,“ prohlásil zhotovitel dokumentace Jiří Kalčík.
Hlasy ekologů a ornitologů vyslyšel i ministr životního prostředí Martin Bursík. Vláda schválila komisi, která má obě varianty posoudit.
Starostové se ale bouří. „Jakékoliv zpochybnění schválené trasy je nesmyslné. Celou diskusi o R55 to vrací na začátek, což je až patnáct let zpátky,“ tvrdí strážnický starosta Risto Ljasovský. „Lidé v řadě obcí se doslova modlí, aby se už po silnici jezdilo,“ řekl starosta Starého Města Josef Bazala.
„Pokud by došlo na variantu ekologů, přijdou dosavadní práce na R55 vniveč. Zároveň se její výstavba výrazně zpozdí,“ souhlasí Petr Hradecký, krajský radní odpovědný za dopravu.
Podle plánů by další práce na R55 ve Zlínském kraji v úseku Hulín Skalka měly začít už příští rok. Další pokračování mezi Napajedly a Babicemi, respektive Babicemi a Starým Městem, ohraničují listopad 2009 až říjen 2012. Náklady na výstavbu rychlostní cesty jsou jen na území Zlínského kraje odhadovány na necelých patnáct miliard korun.
„Pokud by došlo na variantu ekologů, přijdou dosavadní práce na R55 vniveč. Zároveň se výstavba výrazně zpozdí.“ Petr Hradecký
reklama
Aktuálně je dostavěn pouze severovýchodní pětikilometrový obchvat Otrokovic. Výstavba dalších úseků silnice v regionu je v plánu v letech 2009-2012.
Spor o ptačí koridor ale hrozí, že výstavba rychlostní silnice bude vržena o několik roků zpět. Zatímco již schválená varianta trasy prochází chráněnou ptačí oblastí Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví a počítá například s výstavbou tunelu nad silnicí, ochránci přírody přišli s jiným řešením.
Chtějí cestu odklonit mimo ptačí rezervaci. Navíc prý tento projekt ušetří státu až dvě miliardy korun.
„Předložená studie prokazuje, že z technického a stavebního hlediska existuje možnost, aby rychlostní silnice vedla mimo ptačí oblast,“ prohlásil zhotovitel dokumentace Jiří Kalčík.
Hlasy ekologů a ornitologů vyslyšel i ministr životního prostředí Martin Bursík. Vláda schválila komisi, která má obě varianty posoudit.
Starostové se ale bouří. „Jakékoliv zpochybnění schválené trasy je nesmyslné. Celou diskusi o R55 to vrací na začátek, což je až patnáct let zpátky,“ tvrdí strážnický starosta Risto Ljasovský. „Lidé v řadě obcí se doslova modlí, aby se už po silnici jezdilo,“ řekl starosta Starého Města Josef Bazala.
„Pokud by došlo na variantu ekologů, přijdou dosavadní práce na R55 vniveč. Zároveň se její výstavba výrazně zpozdí,“ souhlasí Petr Hradecký, krajský radní odpovědný za dopravu.
Podle plánů by další práce na R55 ve Zlínském kraji v úseku Hulín Skalka měly začít už příští rok. Další pokračování mezi Napajedly a Babicemi, respektive Babicemi a Starým Městem, ohraničují listopad 2009 až říjen 2012. Náklady na výstavbu rychlostní cesty jsou jen na území Zlínského kraje odhadovány na necelých patnáct miliard korun.
„Pokud by došlo na variantu ekologů, přijdou dosavadní práce na R55 vniveč. Zároveň se výstavba výrazně zpozdí.“ Petr Hradecký
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Perspektíva púšťania žilou - 10. 12. 2007 - Jozef VojtekKritériovými druhmi vtákov v danom CHVÚ sú bocian biely, kaňa močiarna, škovránok stromový, ďateľ hnedkavý, ďateľ prostredný a lelek lesný.Po porovnaní životných nárokov uvedených druhov vtákov sa dá konštatovať, že R55 by im vadiť vôbec nemala. Jedinou výnimkou je čiastočne lelek lesný, u ktorého v noci hrozí oslnenie prechádzajúcimi autami a následná kolízia s nimi. Celá kauza je fakticky iba búrka v pohári vody. Napríklad taký bocian biely. Je to synantropný druh, hniezdiaci aj uprostred sídiel dokonca na stĺpoch elektrického vedenia. Pre jeho prežitie počas hniezdneho obdobia je dôležité, aby vo vzdialenosti niekoľkých kilometrov od hniezda jestvovali trvalé trávne porasty, poprípade porasty lucerny (s hrabošmi), kam sa chodí kŕmiť. A to je asi tak všetko. Diaľnica mu vadiť nebude. Ak E55 v takýchto súvislostiach vadí Európskej komisii, neviem, či CHVÚ v ČR nemajú v skutočnosti slúžiť jej ekonomike na púšťanie žilou. Inými slovami povedané, či sa prostredníctvom CHVÚ nestala ČR pre EÚ kolóniou. Tento trend je vo všetkých postkomunistických štátoch vstúpivších do EÚ - do očí bijúci. |




