Právo: Ekologové odmítají nový návrh mostu pro zvěř
9.10.2009 | OSTRAVA | Právo | Anna Bortlíčková |
Nový návrh řešení zeleného mostu nad mezinárodní silnicí I/11 v Mostech u Jablunkova se ekologům nelíbí. Přechod pro velké šelmy a další savce má být podle nové varianty Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) široký 47 metrů, ochránci přírody však chtějí širší.
Podle ŘSD ale v místě, kde má most stát, širší postavit nelze.
„Pokud ekodukt má splňovat účel, tedy aby ho zvěř co nejvíce využívala, minimum je šířka 80 metrů,“ řekl Miroslav Kutal z Hnutí Duha. V minulých dnech na jednání v Jablunkově, které pořádali ekologové, byla prezentována studie nabízející čtyři alternativy stavby. Zpracovat si ji nechalo Hnutí Duha. „Podle našich variant lze za stejnou cenu, s jakou počítá varianta ŘSD, tedy kolem 200 miliónů korun, postavit ekodukt dvojnásobné šířky,“ uvedl Kutal.
Závazek zajištění migrační propustnosti pro velké savce v oblasti Jablunkovské brázdy vyplývá z vládního usnesení z roku 2006 a Deklarace porozumění, podepsané zástupci společnosti Hyundai, státu a kraje s občanskými sdruženími. Přechod pro velké šelmy a další savce měl být hotový do konce minulého roku, stále je však ve fázi příprav.
Ředitelství dálnic návrhy prozkoumá
Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková Právu sdělila, že o alternativních řešeních se zmínil zástupce Hnutí Duha až v den svolané prezentace. „Vzhledem k tomu, že od ŘSD se očekává konkrétní a odborné stanovisko k návrhům, je zapotřebí, aby se ŘSD s návrhy mohlo včas seznámit a prozkoumat je. Samozřejmě po jejich obdržení se jimi budeme se vší vážností zabývat,“ doplnila.
Jak dále uvedla, platná metodika ministerstva životního prostředí doporučuje řešení ekoduktu v šířce 40 metrů. Návrh ŘSD předpokládá ještě o 7 metrů více. ŘSD už dříve uvedlo, že šířku 80 metrů most mít nemůže, protože to nedovoluje prostor mezi bývalou celnicí a vyústěním lesní cesty. Ekologové nyní uvedli, že by se vyústění lesní cesty mohlo o několik desítek metrů posunout. „Vyústěním lesní cesty jsme se zabývali velmi podrobně a zodpovědně. Vzhledem k tomu, že neexistuje jiná možnost jejího napojení na veřejnou silniční síť, je nutné vytvořit takové podmínky, aby na daném místě neumírali při nehodách lidé. Nezodpovědným přístupem by totiž mohl být ohrožen i tento druh savců,“ uvedla.
Možnost průchodů pro zvěř v celém úseku silnice I/11 je podle Vápeníkové řešena nadstandardním způsobem. „Prokázala to i nezávislá studie MŽP,“ doplnila. Kromě biokoridoru s připravovaným ekoduktem v Mostech u Jablunkova je umožněn zvěři průchod i biokoridorem za Jablunkovem, a to pod estakádou širokou přibližně stovky metrů.
reklama
„Pokud ekodukt má splňovat účel, tedy aby ho zvěř co nejvíce využívala, minimum je šířka 80 metrů,“ řekl Miroslav Kutal z Hnutí Duha. V minulých dnech na jednání v Jablunkově, které pořádali ekologové, byla prezentována studie nabízející čtyři alternativy stavby. Zpracovat si ji nechalo Hnutí Duha. „Podle našich variant lze za stejnou cenu, s jakou počítá varianta ŘSD, tedy kolem 200 miliónů korun, postavit ekodukt dvojnásobné šířky,“ uvedl Kutal.
Závazek zajištění migrační propustnosti pro velké savce v oblasti Jablunkovské brázdy vyplývá z vládního usnesení z roku 2006 a Deklarace porozumění, podepsané zástupci společnosti Hyundai, státu a kraje s občanskými sdruženími. Přechod pro velké šelmy a další savce měl být hotový do konce minulého roku, stále je však ve fázi příprav.
Ředitelství dálnic návrhy prozkoumá
Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková Právu sdělila, že o alternativních řešeních se zmínil zástupce Hnutí Duha až v den svolané prezentace. „Vzhledem k tomu, že od ŘSD se očekává konkrétní a odborné stanovisko k návrhům, je zapotřebí, aby se ŘSD s návrhy mohlo včas seznámit a prozkoumat je. Samozřejmě po jejich obdržení se jimi budeme se vší vážností zabývat,“ doplnila.
Jak dále uvedla, platná metodika ministerstva životního prostředí doporučuje řešení ekoduktu v šířce 40 metrů. Návrh ŘSD předpokládá ještě o 7 metrů více. ŘSD už dříve uvedlo, že šířku 80 metrů most mít nemůže, protože to nedovoluje prostor mezi bývalou celnicí a vyústěním lesní cesty. Ekologové nyní uvedli, že by se vyústění lesní cesty mohlo o několik desítek metrů posunout. „Vyústěním lesní cesty jsme se zabývali velmi podrobně a zodpovědně. Vzhledem k tomu, že neexistuje jiná možnost jejího napojení na veřejnou silniční síť, je nutné vytvořit takové podmínky, aby na daném místě neumírali při nehodách lidé. Nezodpovědným přístupem by totiž mohl být ohrožen i tento druh savců,“ uvedla.
Možnost průchodů pro zvěř v celém úseku silnice I/11 je podle Vápeníkové řešena nadstandardním způsobem. „Prokázala to i nezávislá studie MŽP,“ doplnila. Kromě biokoridoru s připravovaným ekoduktem v Mostech u Jablunkova je umožněn zvěři průchod i biokoridorem za Jablunkovem, a to pod estakádou širokou přibližně stovky metrů.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
:/ - 12. 10. 2009 - DanaOpět mám stejnou otázku - kdože tahá miliony z kapes daňových poplatníků? A propos - máte přístup k médiím? Alespoň nějakým. |




