https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ekologove-se-bouri-proti-dalnici-d3
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Idnes: Ekologové se bouří proti dálnici D3

17.1.2005 | ST5EDNÍ ČECHY | Idnes | Vojtěch Blažek, Petra Benešová |
"Bojíme se, že až začne v květnu vyrábět kolínská automobilka TPCA, budou městem projíždět denně stovky kamionů. Situace se hrozně zhorší," tvrdila jedna z obyvatelek Kolína, která nechtěla být jmenována.
 
Podobných hlasů na Kolínsku stále přibývá. Přitom dostavba dálnice D11 a slibovaných obchvatů by krizovou situaci výrazně ulehčila.

"Víme o tom. Dostavění komunikací z průmyslových zón v této oblasti a práce na hradecké dálnici bude jednou z investičních priorit tohoto roku," sliboval Karel Vyšehradský, náměstek hejtmana pro oblast dopravy a integrovaného záchranného systému.

Před dvěma lety začaly práce na dálnici D11 z Poděbrad na Hradec Králové, dnes končící u Poděbrad, a to téměř po patnácti letech, během nichž se objevily potíže s penězi i naplánovanou trasou. Dosud však není jisté, jestli se ji letos podaří prodloužit tak, aby po ní mohly jezdit kamiony do nové automobilky TPCA u Kolína. Intenzivně se zatím pracuje na mostech přes železniční tratě mezi Libicí nad Cidlinou a Chýští. Podle Ředitelství silnic a dálnic se úsek podaří dokončit v roce 2006.

Víc než dostavba hradecké dálnice přes Středočeský kraj trápí krajské radní napojení ovčárské průmyslové zóny na vysokorychlostní komunikaci. "Hotovo by mělo být letos. Na připojení záleží i další práce na dálnici," zdůraznil náměstek hejtmana. "Zbývá nám sedm kilometrů. Navíc doufám, že do Hradce Králové dorazí dálnice již za dva roky."
Ekologové se bouří proti další chystané silniční stavbě v kraji, silnici D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi.

"Dálnice nenávratně zasáhne krajinný ráz Posázaví.
Bude to mít dopad nejen na přírodu, ale i na obyvatele.

Řešením by bylo rozšíření stávající komunikace I/3 ze dvou na čtyři pruhy. Města, včetně Benešova, by měla obchvaty," hlásal ekologický aktivista Petr Hrdina, člen sdružení Arnika.

D3 by měla z velké části zasahovat chráněná území na Benešovsku. Variantu rozšíření stávající silnice první třídy I/3 přes Benešov Karel Vyšehradský zcela odmítá. "O tom neuvažujeme. Nechceme rekonstrukci stávajících silnic přes Benešov a Vlašim," reagoval. "Každá dálnice je určitý zásah do panenské přírody. To bychom ale nemohli postavit ani kus jakékoliv silnice," dodal.

Názory na řešení se ale různí. Někteří míní, že dálnice zničí krajinu, a přitom není vůbec nutné, aby se stavěla. Radní z Týnce nad Sázavou mají ale jiný názor. "Díky dálnici se zvýší bezpečnost provozu a zlepší životní prostředí, kterému více škodí pomalé popojíždění v kolonách aut," shrnul starosta Zdeněk Březina. Krizovou situaci na silnicích druhé a třetí třídy, které jsou rovněž zahlceny kamiony, chce kraj i v tomto roce řešit zpřísněním kontrol. Peníze by se také letos měly investovat do opravy povrchu silnic.
Přetíženým komunikacím by mohla výrazně pomoci železniční doprava. Rozšířit a nově zrekonstruovat by se měla železnice z Kladna do Prahy. "Dosavadní buštěhradská dráha nevyhovuje. Vláda schválila projekt na její přestavbu," informoval Vyšehradský. Hotovo by mělo být do pěti let.

Dopravním kolapsům na Rakovnicku a v oblasti na západ od Prahy by také měla postupně ulevit nová rychlostní komunikace R6 z Karlových Varů do hlavního města, na kterou Ředitelství silnic a dálnic získalo minulý rok stavební povolení. Na konci loňského podzimu měl být také znám výsledek výběrového řízení na dodavatele. "To se bohužel pozdrželo. Jeden z dodavatelů, který v konkurzu neuspěl, se odvolal. Proto bude nové řízení. Když vše půjde dobře, jasno bychom měli mít již na konci března," řekl Vyšehradský. Ze státního rozpočtu přijdou na tuto investici 3,2 miliardy korun.

***

Důležité dopravní investice v kraji

* Napojení průmyslové zóny Ovčáry na rychlostní silnici
* Dálnice D11 na Hr. Králové
* Mosty přes trať mezi Libicí n. Cidlinou a Chýští
* Dálnice D3 z Prahy směrem na Č. Budějovice
reklama

 
Vojtěch Blažek, Petra Benešová

| Idnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist