https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ekologove-vyhrali-silnicari-nebudou-kacet-stromoradi?ids%5Bxd3a0cdf0e6e1ba9a171052198f4e48cd%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Ekologové vyhráli, silničáři nebudou kácet stromořadí

1.10.2007 | PRAHA | Právo | Kateřina Beránková |
Silničáři v nadcházejícím období vegetačního klidu, které trvá od října do března, nechystají kácení stromů podél silnic. Donutil je k tomu dopis ministrů dopravy a životního prostředí.
 
Spor silničářů a ekologů, který se rozpoutal na počátku roku po vykácení 135 stromů u silnice první třídy na Havlíčkobrodsku, o to, zda mají silnice v Česku lemovat stromy, nebo ne, dopadl tak lépe pro ekology.

Může být ale snížena rychlost

„Nyní se kácení stromů nepřipravuje. V souvislosti s pokynem obsaženým v dopise bylo pozastaveno již povolené a nasmlouvané kácení silničních dřevin podél silnic I. třídy,“ řekla Právu Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které má na starosti silnice první třídy. Komunikace nižší třídy mají v kompetenci kraje.

Dodala, že se ŘSD během roku chystá zmapovat stav stromů v blízkosti silnic. „Můžeme dojít i k názoru, že bude vhodné některé stromy udržovat prořezem a na nebezpečí upozornit dopravním značením nebo snížením rychlosti,“ upřesnila Vápeníková.

Ministerstvo životního prostředí připravuje také návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny, která má ztížit kácení stromů podél silnic.
„Momentálně se pracuje na připomínkách a zhruba za měsíc bude tato novela předložena vládě ke schválení. Změna spočívá především v tom, že na veškeré kácení silničních dřevin podél silnic a komunikací bude třeba správní rozhodnutí o povolení kácení. Dříve v podstatě stačilo jen ohlášení,“ uvedl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Dodal, že nadále platí dohoda, na které se na jaře domluvila ministerstva životního prostředí, dopravy a vnitra. Podle ní byly zostřeny kontroly České inspekce životního prostředí (ČIŽP), které provádí ve spolupráci s Policií ČR. „Začalo také fungovat speciální číslo na ČIŽP, kde inspektoři přijímají podezření na nezákonné kácení a okamžitě případy kontrolují,“ řekl Kašpar. Návrh novely vítají i ekologové. „Zdá se mi to jako docela rozumný způsob, jak dosáhnout toho, aby se jednotlivé případy posuzovaly důkladněji. Může to zajistit, že se nebude plošně kácet a nebudou takové případy, kdy najednou zmizí desítky stromů během několika dní,“ sdělil Vojtěch Kotecký z ekologického sdružení Hnutí Duha.

Zastánci ekologie rovněž poukazují, že stromořadí podél silnic je prospěšné - pohlcuje škodlivé emise, chladí silnice či zabraňuje vzniku sněhových jazyků a bočního větru.
Policejní statistiky ale ukazují, že bývá i nebezpečné. Ročně v ČR umírají po srážce se stromy desítky lidí. Policie označuje kolize se stromy za jedny z nejtragičtějších. Letos už od ledna do srpna skončilo srážkou se stromem přes tři tisíce nehod, při nichž zemřelo 134 lidí.

Jeden z posledních případů se stal zhruba dvěma týdny na Pelhřimovsku. Srážka se stromem se stala osudnou sedmnáctileté dívce. Devatenáctiletý řidič nezvládl řízení a dostal smyk, který vůz odhodil na strom. Dívka na místě spolujezdce zraněním podlehla.

Podle českých odborníků na dopravu stojí stromy často příliš blízko silnic. Naděje řidičů, že srážku ve vysoké rychlosti přežijí bez vážnějších následků, se tak snižuje.
Jak Právu řekla Silvie Kratochvílová z Centra dopravního výzkumu v Brně, v zahraničí se osvědčila tzv. bezpečnostní zóna deseti metrů od krajnice, v níž nesmějí stromy růst. Kdyby se však v Česku prosadila tato zahraniční norma, znamenalo by to vykácení drtivé většiny alejí.

Stromy při
nehodách usmrtily
Rok Mrtvých
2007 (leden-srpen) 134
2006 149
2005 175
Zdroj: Policie ČR
reklama

 
Kateřina Beránková

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

10 m zona nic neřeší - 1. 10. 2007 - petrd

10 zona nic neřeší. Závodníci za volantem jen více příšlápnou pedál plynu. Při vyšších rychlostech se zjistí, že 10m je málo. No a dále už jsou většinou pole nebo zahrady, takže na stromy nezbyde místo. To je opravdu to co chceme?

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist