https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/elektrokola-se-mocne-tlaci-na-cesky-trh
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Elektrokola se mocně tlačí na český trh

11.11.2008 | BRNO | Právo | Jan Chmelíček, Petr Kozelka |
Testovací ovál v pavilonu G1 brněnského výstaviště je neustále zaplněn těmi, kteří si novinku chtějí vyzkoušet.
 
Testovací ovál v pavilonu G1 na brněnském výstavišti, kde se do neděle koná veletrh Sport Life, je stále zaplněn jezdci.

Ti se po trati s umělým převýšením prohánějí na první pohled na obyčejných kolech, ale při podrobnějším zkoumání lze zjistit, že mají baterii a malý elektromotorek, například v náboji zadního kola. Ceny se pohybují od 15 až 20 tisíc u těch jednodušších, do 35 tisíc korun u těch značkových.

Změna proti jízdě na obyčejném kole se dá přirovnat k rozdílu mezi chůzí a jízdě na kolečkových bruslích. Člověk po chvíli jízdy získává pocit, že překonávat mnohakilometrové vzdálenosti bude hračkou.

Elektromotor totiž cyklistovi výrazně pomáhá a šlapání do pedálů je tak mnohem snadnější. Jaký div, že tři desítky byciklů jdou doslova na dračku, žádný nezahálí.

V západní Evropě je trh s elektrokoly na prudkém vzestupu všude tam, kde se bicykl používá jako dopravní prostředek – do práce, na nákup, za zábavou. V Holandsku, Dánsku či Německu jsou k dostání desítky značek. Neprodávají se jen běžná elektrokola, ale i v provedení skládacím, horská kola, nebo třeba i trojkolky a rikši.

„Evropa je v tom asi dva roky před námi. Naše firma od května prodala 65 elektrokol, ale brzy to bude velký boom. Odborníci odhadují, že do roku 2018 v Česku prodeje těchto kol vzrostou padesátkrát,“ říká Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz, který má v pavilonu G1 plné ruce práce. Na testovací dráze jsou totiž k vyzkoušení modely od 12 výrobců, mezi nimi od světoznámé značky Giant, Herkules a Vinora, Wayel, švýcarské Flyer či od anglického výrobce Wisper Bicycle. Slavní výrobci kol bicykly nejrůznějších provedení vymýšlejí, konstruují a designují, místem fyzického zrození všech těchto kol je však Čína.

Podle Jakuba Dittricha není elektrokolo žádnou horkou novinkou, jenže před čtyřmi či sedmi lety byla kapacita baterií nedostatečná a místo desítek kilometrů bez šlapání ujela jen několik kilometrů, ještě se šlapáním. „To se změnilo s příchodem lehkých baterií na bázi lithia, díky nimž na takovém kole ujedete 50 až 130 kilometrů. Přitom váha není taková, že byste kolo nemohli lehce složit třeba do auta,“ vysvětluje nadšenec nového druhu ekologické dopravy, který má díky stále teplejším zimám i u nás prakticky celoroční využití. Elektrické bicykly si na testovací dráze chválí senioři, kterým už nestačí dech do kopců na normálním kole, ale i mladí. „Měl jsem k tomu dost nedůvěru, na první pohled vypadá dost usedle, ale jede jak drak, když mu člověk pomůže,“ zhodnotil svou jízdu jednadvacetiletý Pavel Mácha z Brna.

Evropa je v tom asi dva roky před námi Jakub Ditrich, Ekolo.cz

reklama

 
Jan Chmelíček, Petr Kozelka

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist