https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/etylen-likvidovali-hasici-celou-noc
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Etylen likvidovali hasiči celou noc

18.6.2003 | ÚSTÍ NAD LABEM | MF Dnes
Několik tun vysoce hořlavého etylenu, který ukapával z vagonu odstaveného v ústeckém přístavišti, museli celou noc až do včerejšího rána spalovat hasiči z Litvínova.
 
Pět metrů vysoký polní hořák na etylen, který zářil do noci, se stal z pondělí na včerejšek kulisou ústeckého přístavu. Hasiči spalovali nebezpečnou látku vůbec poprvé přímo na místě. Přestože zásah připomínal svým klidným průběhem spíše cvičení, o žádný nácvik se nejednalo. "Etylen je velmi prudce hořlavý a tady je ho deset tun. To není legrace," ukazoval na netěsnou cisternu šéf územního odboru Hasičského záchranného sboru Josef Kos. Právě on zakázal jakýkoliv pohyb vagonu po kraji. "Látka ukapává z horní netěsné armatury. Nejjednodušší by bylo cisternu odvézt zpátky do Chemopetrolu, kde si s etylenem poradí. Jenomže náklad nedostaneme do chemičky cestou, která by nevedla blízko obydlených zón. Jakékoliv riziko si nemůžeme dovolit," odůvodnil Kos své rozhodnutí. V pondělí odpoledne dostaly události rychlý spád. Hasiči nejprve vyklidili okolí cisterny a povolali své kolegy-specialisty z litvínovské chemičky. Velitel hasičů Chemopetrolu Josef Kučerka se nakonec rozhodl pro spálení části etylenu. Přečerpání chemikálie sice za problém nepovažoval, neměl však ihned k dispozici použitelnou cisternu. "Kolem páté ranní poklesla hladina pod vyústění armatury a postupně jsme spalování zastavili. Kučerkovi specialisté očistili a utěsnili potrubí. V šest bylo všechno hotové," popsal včera průběh pondělní noci Josef Kos. V průběhu zásahu spálil speciální mobilní hořák kolem tří a půl tuny etylenu. Během dopoledne se cisterna připravovala na návrat po železnici zpět do Chemopetrolu. Jak potvrdil ředitel ústeckého přístavu Jiří Pardubský, nebude nehoda znamenat žádné změny při kontrole přepravovaného zboží. "Máme certifikát ISO 9001 a kontroly jsou důkladné. Nemyslím, že by bylo potřeba na nich něco měnit," ujišťuje Pardubský. Na netěsnost přišel jeřábník při skládání speciální cisterny z vagónu. Hasiči dostali zprávu o úniku i díky manuálu pro havárie, který je nalepený na nádrži.
reklama

 
Milan K. Osvaag

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist