https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/expresni-klub-jednal-o-vyvoji-na-evropskem-kontinentu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Expresní klub jednal o vývoji na evropském kontinentu

19.6.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
Problematikou aktuálního vývoje na trhu kurýrních, expresních a balíkových služeb (KEB) a kontraktní logistikou se zabývalo dubnové zasedání Expresního klubu Svazu spedice a logistiky (SSL), které vedl jeho nový předseda Petr Matějů (Servant).
 
V této funkci nahradil Martina Drábka (CS Expres), který byl v dubnu zvolen předsedou svazu. V následujícím textu přinášíme některá hlavní témata, která na zasedání klubu, jehož se zúčastnili zástupci logistických firem a systémů expresních a sběrných služeb, zazněla. Účastníci jednání se seznámili s výsledky německé studie, kterou nechalo vypracovat spolkové ministerstvo dopravy a v níž se uvádí, že v nadcházejících pěti letech dojde v logistice k významným změnám. Podle studie jsou na logistickém trhu patrné některé hlavní trendy - zmenšuje se velikost zásilek, zvyšují se požadavky na časovou reakci, logistické firmy se častěji stávají komplexními poskytovateli služeb, roste kvalita plánování, narůstají objemy v mezinárodních relacích, odbourávají se nadnárodní bariéry a zábrany, roste počet moderních překladišť a také konkurence železnice. Pro společnosti působící v oblasti KEB jsou podle autorů studie důležitá následující fakta: do roku 2007 vzroste počet malých zásilek na celkovém obratu v tunokilometrech z 35 na 41,5 procenta. Obrat silniční dopravy ve stejném období vzroste o 2,2 procenta a kvalita plánování se zvýší o 11 procent. Tyto skutečnosti budou mít vliv na snížení nákladů, zvýší se dodržování termínů a pružnost v dodání v silniční dopravě o šest procent a v kombinované dopravě o čtyři procenta. Požadovaná doba reakce mezi příkazem a dodáním se zkrátí v příštích pěti letech ze 44 na 33 hodin, což bude mít vliv na zvýšení nákladů o dvě procenta a zvýší rovněž požadavky na kvalifikaci pracovníků. Do roku 2007 se také zvýší podíl železniční dopravy oproti silniční při účasti soukromých drah o 17,3 procenta. Koncentrace na trhu KEB Odborníci v současné době odhadují velikost evropského trhu balíkové a expresní dopravy na 30 miliard €. Pět největších společností (tzv. „Velká pětka“) se na celkovém objemu podílí následovně: Deutsche Post 22 procenty, TPG/TNT 11 procenty, Groupe La Poste/DPD deseti procenty, UPS šesti procenty, Consignia/GP také šesti procenty a FedEx jedním procentem. Ostatní společnosti obsadily asi 44 procent evropského trhu. Přitom však vliv tzv. „Velké pětky“ je údajně menší, než se všeobecně předpokládá. Tento názor zazněl na nedávném sympoziu „Kam kráčí obor KEB“ v Hamburku. Jeho účastníci uvedli, že 44 procent evropského trhu obsadily menší firmy a místní nebo národní podniky. Proces koncentrace nicméně pokračuje a podle některých odborníků „jde směrem na východ“. Všichni velcí poskytovatelé KEB služeb se v tomto regionu hodlají rychle prosadit, pokud to již neudělali. Převzetí poštovních podniků v menších zemích je prý jen otázkou času. Na německém trhu KEB loni rostly objemy i ceny Ve srovnání s jinými obory si ve Spolkové republice Německo stály v loňském roce v hospodářsky obtížné době podniky na expresním a balíkovém trhu relativně dobře. Zaznamenávaly nárůst v tržbách i v objemech přepravených zásilek - i když již ne ve dvouciferných číslech. Dařilo se také zvýšit ceny, což potvrdila šetření u některých společností: l Deutsche Paket Dienst (DPD) (objem +4 procenta, tržby +5 procent, ceny +2 procenta), l Deutsche Post AG (lepší skutečnost než prognóza), l German Parcel (GP) (počet balíků +5,5 procenta, ceny mírně nižší), l GEL EXPESS Logistik (počet zásilek +8 procent, tonáž +7 procent, ceny +3 procenta), l Go! General Overnight Service (Deutschland) (objem +14,2 procenta, ceny +3 procenta), l Night Star Express (objem +5 procent, tržby +2 procenta, ceny stálé), l Trans-o-flex Schnell-Lieferdienst (objem +3,7 procenta), l United Parcel Service (UPS) (z konkurenčních důvodů neuvádí údaje podle zemí). Italská pošta budujebalíkovou službu Italská pošta hodlá v průběhu tří let vybudovat balíkovou službu. Kurýrní služba SDA - dceřiný podnik italské pošty PI - by měla převzít vlastní dopravu, zatímco síť by měla na základě franšízového systému přejít na pobočky pro příjem a výdej zásilek. Franšízu bude udělovat právě zakládaná dceřiná společnost italské pošty Ki-point, která by měla do roku 2005 vydat asi 500 licencí. Zpočátku budou filiálky Ki-pointu ustaveny ve velkých městech. Nová služba se bude orientovat na privátní osoby, malé řemeslnické podniky a podobně. Doba dodání na evropském kontinentě by neměla přesáhnout 24 hodin.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist