Právo: Hejtman se radil s poslanci a senátory
9.3.2005 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Právo
Jihočeši se nechtějí smířit s pomalým tempem výstavby dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a rychlostní komunikace R3, která má vést z jihočeské metropole k hranicím s Rakouskem.
Potvrdilo to pondělní setkání jihočeských poslanců a senátorů s hejtmanem Janem Zahradníkem (ODS) i dalšími představiteli kraje a zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic. Účastníci schůzky si mohli prohlédnout vizuální prezentaci celé dálnice v délce kolem 140 kilometrů, z níž je ale zatím hotový pouze čtyřkilometrový úsek u Tábora.
Další pokračování stavby dokonce i pro letošek je ohroženo, neboť Ředitelství silnic a dálnic i Státní fond dopravní infrastruktury nemají zatím potřebné finance na přípravu dalších úseků ani na pokračování stavby mezi Meznem a Chotovinami, což představuje sumu v řádech stovek miliónů. Přitom termín dokončení celé stavby, jejíž cena přesahuje 51 miliard korun, stanovený vládou na rok 2010, stále platí. Ale už dnes je jasné, že je absolutně nereálný.
Tragégie u Nažidel je mementem
"Určitě se ale nevzdáme. Věřím, že se dálnici dostavět podaří. Nebylo náhodou, že naše schůzka proběhla v předvečer tragické dopravní nehody, která se udála před dvěma lety na silnici E 55 u obce Nažidla a o život při ní přišlo devatenáct lidí. Pro všechny pozůstalé znamená tato událost nikdy nekončící bolest. Nám, kteří jsme přijeli na místo ve chvíli, kdy už záchranáři rozváželi zraněné do nemocnic, se vzpomínka na děsivé důsledky nehody již nikdy nevymaže z paměti," řekl Právu jihočeský hejtman.
Dodal, že nelze jen vzpomínat. Tragédie u Nažidel by se podle Zahradníka měla stát mementem pro všechny, kteří zdržují výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R3, neboť vybudování těchto páteřních kapacitních komunikací je podmínkou nejen pro rozvoj regionu, ale i pro zajištění bezpečnosti dopravy v hojně zatěžovaném dopravním úseku, směřujícím ke státním hranicím.
Českobudějovický senátor Jiří Pospíšil (ODS) v této souvislosti podotkl, že není možné akceptovat vládní nářky na nedostatek peněz ani průtahy, které při schvalovacích procesech klade do cesty ministerstvo životního prostředí. "Domnívám se, že pokud stát začne vnímat stavbu dálnice a rychlostní komunikace opravdu jako prioritní, což už ostatně nejednou deklaroval, bude možné potřebné finance zajistit," zdůraznil senátor.
Jeho stranický kolega, táborský senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení za dostavbu dálnice D3, připomněl, že každé odsunování stavby a případné hledání nových tras celý projekt výrazně zdražuje a už nyní se může jednat o dvacet až třicet procent původní ceny.
Přes problémy a potíže je ale podstatné, jak uvedl poslanec Jan Bauer (ODS), že Jihočeši vědí, co chtějí a co je pro region důležité.
reklama
Další pokračování stavby dokonce i pro letošek je ohroženo, neboť Ředitelství silnic a dálnic i Státní fond dopravní infrastruktury nemají zatím potřebné finance na přípravu dalších úseků ani na pokračování stavby mezi Meznem a Chotovinami, což představuje sumu v řádech stovek miliónů. Přitom termín dokončení celé stavby, jejíž cena přesahuje 51 miliard korun, stanovený vládou na rok 2010, stále platí. Ale už dnes je jasné, že je absolutně nereálný.
Tragégie u Nažidel je mementem
"Určitě se ale nevzdáme. Věřím, že se dálnici dostavět podaří. Nebylo náhodou, že naše schůzka proběhla v předvečer tragické dopravní nehody, která se udála před dvěma lety na silnici E 55 u obce Nažidla a o život při ní přišlo devatenáct lidí. Pro všechny pozůstalé znamená tato událost nikdy nekončící bolest. Nám, kteří jsme přijeli na místo ve chvíli, kdy už záchranáři rozváželi zraněné do nemocnic, se vzpomínka na děsivé důsledky nehody již nikdy nevymaže z paměti," řekl Právu jihočeský hejtman.
Dodal, že nelze jen vzpomínat. Tragédie u Nažidel by se podle Zahradníka měla stát mementem pro všechny, kteří zdržují výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R3, neboť vybudování těchto páteřních kapacitních komunikací je podmínkou nejen pro rozvoj regionu, ale i pro zajištění bezpečnosti dopravy v hojně zatěžovaném dopravním úseku, směřujícím ke státním hranicím.
Českobudějovický senátor Jiří Pospíšil (ODS) v této souvislosti podotkl, že není možné akceptovat vládní nářky na nedostatek peněz ani průtahy, které při schvalovacích procesech klade do cesty ministerstvo životního prostředí. "Domnívám se, že pokud stát začne vnímat stavbu dálnice a rychlostní komunikace opravdu jako prioritní, což už ostatně nejednou deklaroval, bude možné potřebné finance zajistit," zdůraznil senátor.
Jeho stranický kolega, táborský senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení za dostavbu dálnice D3, připomněl, že každé odsunování stavby a případné hledání nových tras celý projekt výrazně zdražuje a už nyní se může jednat o dvacet až třicet procent původní ceny.
Přes problémy a potíže je ale podstatné, jak uvedl poslanec Jan Bauer (ODS), že Jihočeši vědí, co chtějí a co je pro region důležité.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk