https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/hluk-si-s-sebou-vzala-dalnice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Hluk si s sebou vzala dálnice

6.11.2007 | ROZVADOV | MF Dnes | Eva Tichá |
DESET LET DÁLNICE PLZEŇ - ROZVADOV Dálnice změnila život hlavně obyvatelům měst a obcí, které ležely na hlavním silničním tahu do Německa. Lidé by se do časů bez dálnice už nechtěli vracet. Vítají, že v okolí jejich obydlí ubylo aut, hluku a prachu.
 
Frekventovaný hraniční přechod. Kolony kamionů okolo cest. Sádroví trpaslíci, poťouchle vykukující z vietnamských tržnic. Konec světa.

Právě takové věty vítají návštěvníky internetových stránek Rozvadova na Tachovsku.

Před deseti lety to v téhle příhraniční obci skutečně takhle vypadalo. Tisíce kamionů se neustále valily obcí. Jen trpaslíci byli ve skutečnosti z plastu. Ze dne na den se ale vše změnilo.

Šestého listopadu 1997 poprvé jela auta po nové, v té chvíli 55 kilometrů dlouhé dálnici z Plzně směrem k Německu. O čtyři dny později se otevřelo i zbývajících pět kilometrů a auta už mohla projet i přes dálniční hraniční přechod.

V Rozvadově si pochvalují klid

V Rozvadově se lidem změnil život. Do vsi, která byla do té doby na hlavní „štrece“, zajel najedou málokdo. „Náhle tu byl klid, který jsme dřív neznali. Nejstrašnější byly kamiony. Stály tu kolony ve dne, v noci, celý rok,“ vzpomíná starší muž na rozvadovském náměstí. „Přejít ulici, to byl problém. Kamiony stály od hranice až k nám a pokračovaly i daleko za Rozvadov,“ připomíná dobu před deseti lety Anna Hotová, která pracuje na zdejší poště.

Teď tu jezdí vesměs jen osobní auta místních lidí a návštěvníků. Těch je tu tak akorát, aby se dařilo zdejším obchodníkům. „Osobních automobilů tu jezdí docela dost, ale nestěžujeme si. Jsme rádi. Přijíždějí jimi návštěvníci, kteří poznávají zdejší kraj. Díky nim tu mohou být podnikatelé,“ říká starosta Rozvadova Jindřich Červený.

Po časech, kdy ještě nestála dálnice, se tu nikomu nestýská. Komu by také chyběl hluk a zplodiny z aut. „Vrátili se sem bobři. Říká se, že to je lepším životním prostředím,“ uvádí Anna Hotová.

Starosta Červený je přesvědčen o tom, že otevření dálnice zlepšení životního prostředí přineslo. Ostatně i zmíněné internetové stránky se na pěknou přírodu snaží přilákat návštěvníky. „Rozvadov je taky krásný kout naší vlasti, obklopený nádhernou přírodou. Tady se v létě nedusíte smogem a v zimě se nebrodíte šedivou břečkou, vzduch je tady čistý a sníh bílý. (Tedy většinou),“ píše se na stránkách obce. „Kamiony tu dělaly strašnou škodu, předjížděly se a rozjížděly trávníky nebo krajnice silnic. Bylo tu také strašně moc odpadků. Když se řidiči najedli, hodili papíry rovnou do příkopu,“ vzpomíná Jindřich Červený. „Lidé se teď také cítí mnohem bezpečněji, když mají přejít silnici,“ dodává starosta.

Z obce od otevření dálnice zmizelo mnoho trhovců. Přesunuli se o kousek dál na Svatou Kateřinu, kde zatím prosperují. V Rozvadově ubylo i nočních klubů. Ani ty nikomu z místních nechybí.

Někomu se stýská

Některým obchodníkům podél trasy staré silnice se ale po klientech, které dálnice odvedla, přece jen stýská. Marcel Kálavský z benzinové stanice MPA ve Stříbře připomíná časy, kdy město leželo na hlavní silnici, směřující z Plzně do Německa. Benzina se tu otevřela v roce 1994. Dnes má zákazníků mnohem méně než tehdy. „Proti tomu, kdy ještě nebyla dálnice, je teď kšeftů tak o čtvrtinu méně. Je to samozřejmě znát, ale nezkrachovali jsme kvůli tomu. Ubyly hlavně kamiony a autobusy,“ upozorňuje Kálavský.

Hlavní silniční tah vedl rovněž přes Bor. „Projíždělo tu mnohem víc lidí a mnohem víc se jich tu také zastavilo. Zašli třeba na nákup, Němci na oběd. Teď všichni frčí z Rozvadova dál a zastaví se nejspíš až v Plzni,“ prohlašuje Růžena Kuřilová z Boru. Žena je však se změnou, již Bor díky dálnici prodělal, spokojena. „Ve městě je mnohem klidněji. Jen toho prachu, co šlo pořád do oken. Mně se to rozhodně líbí víc teď,“ říká. Souhlasí s ní i borský starosta Petr Kovařík. „Když býval zádrhel na hranicích, stály kolony kamionů až k nám a museli jsme tu regulovat dopravu, aby vůbec Bor zůstal průjezdný,“ připomíná Petr Kovařík.

Dálnice navíc lidem z Boru a okolí přinesla práci. Kousek od města totiž vyrostla průmyslová zóna, ve které podniky nabízejí stovky pracovních míst.


reklama

 
Eva Tichá

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist