MF Dnes: Hradec: kolaři versus chodci
26.10.2007 | HRADEC KRÁLOVÉ | MF Dnes | Jiří Hošna |
Někteří cyklisté v Hradci Králové jezdí rychle a ohrožují chodce. Jejich způsob jízdy je nebezpečný zejména na společných stezkách pro chodce a cyklisty, které nejsou zřetelně rozdělené.
Společná stezka vede třeba centrem města od soutoku Labe a Orlice k Tylovu nábřeží. Cyklistů tam jezdí mnoho, ale jen nemnozí dbají na předpisy. „Chodím tudy s dítětem prakticky každý den a řada kolařů tu jezdí hrozně rychle. Znenadání se vynoří a prosviští kolem nás,“ řekla pětatřicetiletá žena, která bydlí nedaleko.
Cyklisté by přitom měli na stezce jezdit rychlostí chůze, aby chodce neohrožovali. Naopak pěší zase nesmí po stezce kličkovat a komplikovat jízdu kolařům. „Zákon uvádí, že pokud je stezka společná, jeden druhého nesmí ohrozit,“ uvedla mluvčí hradecké městské policie Eva Čížková. Dodala, že strážníci při pochůzkách cyklostezky kontrolují a cyklisty i chodce upozorňují, aby si vzájemně nepřekáželi. „Když policista vidí rychle jedoucího cyklistu, zastaví ho a upozorní, že jde o přestupek,“ řekla mluvčí. Podle Čížkové je však velmi obtížné dostihnout cyklistu, na kterého si nějaký chodec stěžoval.
Čížková si nevzpomíná, že by strážníci v poslední době dali cyklistovi za rychlou jízdu pokutu. „Tyto případy se řeší spíš domluvou či upozorněním,“ řekla mluvčí. Městská policie prý ale přestupky eviduje, a pokud má cyklista na svém kontě prohřešků víc, může dostat pokutu až dva tisíce korun.
Otázkou je, jestli by městská policie neměla lokality se společnými stezkami pro chodce a cyklisty sledovat častěji a při zjištění přestupků postupovat razantněji. Při srážce cyklisty a chodce může dojít k vážným úrazům, především u dětí.
Řada kolařů v Hradci jezdí bez předepsaného vybavení, jako jsou třeba světla. Podle Čížkové se ale cyklisté v tomto směru v posledních letech hodně zlepšili. „Pořádáme akce, při kterých vybavení cyklistů kontrolujeme. Zejména světlo je na kole velmi důležité,“ řekla mluvčí. Mluvčí hradecké radnice Václav Svoboda uvedl, že město s rozdělením smíšených stezek pro cyklisty a chodce počítá: „V budoucnu se bude při rekonstrukcích a opravách chodníků či stezek vždy oddělovat část pro chodce a část pro cyklisty,“ řekl. Za jak dlouho se ale takové úpravy udělají podél Labe či u malšovického stadionu, není jasné.
Dočasné opatření, třeba rozdělení stezky barvou, podle Svobody možné není. „Zbylo by tam pak pro cyklisty i pro chodce velmi málo místa, musí se to řešit stavební úpravou,“ řekl mluvčí. Za velký nešvar, který se v Hradci rozmáhá, označil, že cyklisté jezdí po chodnících, kde nemají co dělat. „Na tenhle problém si lidé stěžují často a městská policie za to nekompromisně rozdává pokuty,“ uvedl Svoboda.
Hradec Králové je znám jako město kol. Páteřní síť cyklostezek, jež má vyřešit i cyklotrasy v centru města, se však teprve tvoří. Její budování se očekává až za několik let. V centru nedávno vznikla nová cyklostezka na opravené Gočárově třídě. Na další trasy by mohla navázat nejdříve za pět let. Celkem je v Hradci kolem 40 kilometrů cyklostezek.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - východní Čechy (Hradec Králové)
reklama
Cyklisté by přitom měli na stezce jezdit rychlostí chůze, aby chodce neohrožovali. Naopak pěší zase nesmí po stezce kličkovat a komplikovat jízdu kolařům. „Zákon uvádí, že pokud je stezka společná, jeden druhého nesmí ohrozit,“ uvedla mluvčí hradecké městské policie Eva Čížková. Dodala, že strážníci při pochůzkách cyklostezky kontrolují a cyklisty i chodce upozorňují, aby si vzájemně nepřekáželi. „Když policista vidí rychle jedoucího cyklistu, zastaví ho a upozorní, že jde o přestupek,“ řekla mluvčí. Podle Čížkové je však velmi obtížné dostihnout cyklistu, na kterého si nějaký chodec stěžoval.
Čížková si nevzpomíná, že by strážníci v poslední době dali cyklistovi za rychlou jízdu pokutu. „Tyto případy se řeší spíš domluvou či upozorněním,“ řekla mluvčí. Městská policie prý ale přestupky eviduje, a pokud má cyklista na svém kontě prohřešků víc, může dostat pokutu až dva tisíce korun.
Otázkou je, jestli by městská policie neměla lokality se společnými stezkami pro chodce a cyklisty sledovat častěji a při zjištění přestupků postupovat razantněji. Při srážce cyklisty a chodce může dojít k vážným úrazům, především u dětí.
Řada kolařů v Hradci jezdí bez předepsaného vybavení, jako jsou třeba světla. Podle Čížkové se ale cyklisté v tomto směru v posledních letech hodně zlepšili. „Pořádáme akce, při kterých vybavení cyklistů kontrolujeme. Zejména světlo je na kole velmi důležité,“ řekla mluvčí. Mluvčí hradecké radnice Václav Svoboda uvedl, že město s rozdělením smíšených stezek pro cyklisty a chodce počítá: „V budoucnu se bude při rekonstrukcích a opravách chodníků či stezek vždy oddělovat část pro chodce a část pro cyklisty,“ řekl. Za jak dlouho se ale takové úpravy udělají podél Labe či u malšovického stadionu, není jasné.
Dočasné opatření, třeba rozdělení stezky barvou, podle Svobody možné není. „Zbylo by tam pak pro cyklisty i pro chodce velmi málo místa, musí se to řešit stavební úpravou,“ řekl mluvčí. Za velký nešvar, který se v Hradci rozmáhá, označil, že cyklisté jezdí po chodnících, kde nemají co dělat. „Na tenhle problém si lidé stěžují často a městská policie za to nekompromisně rozdává pokuty,“ uvedl Svoboda.
Hradec Králové je znám jako město kol. Páteřní síť cyklostezek, jež má vyřešit i cyklotrasy v centru města, se však teprve tvoří. Její budování se očekává až za několik let. V centru nedávno vznikla nová cyklostezka na opravené Gočárově třídě. Na další trasy by mohla navázat nejdříve za pět let. Celkem je v Hradci kolem 40 kilometrů cyklostezek.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - východní Čechy (Hradec Králové)
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




