https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/instituce-zabyvajici-se-bezpecnosti-provozu-musi-svou-cinnost-koordinovat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: „Instituce zabývající se bezpečností provozu musí svou činnost koordinovat“

9.7.2003 | PRAHA | Dopravní noviny | Martina Novická |
V dubnu letošního roku vznikl na půdě Senátu jako součást Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Podvýbor pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. V čele podvýboru, který má celkem devět členů, stojí mgr. Soňa Paukrtová. Hovořili jsme s ní o hlavních úkolech podvýboru i o aktuálních problémech, které je třeba v oblasti bezpečnosti provozu řešit.
 
"Z jakých důvodů byl senátní podvýbor ustaven?“
„Situace v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v České republice je velmi vážná. Lze říci, že každou minutu se na našich silnicích odehraje dopravní nehoda, každou půl hodinu je zraněn a každých 240 minut usmrcen další člověk. Ekonomické škody, ke kterým při nehodách dochází, se denně pohybují v řádech miliónů Kč. Česká republika se v květnu příštího roku stane členem Evropské unie a i z tohoto důvodu bude nucena nehodovost postupně snižovat. Cílem Evropské komise a členských zemí unie je do roku 2010 jejich podstatně nižší nehodovost dále snížit o 50 procent.
Abychom se s touto skutečností vyrovnali, je třeba problém bezpečnosti na našich silnicích řešit, a z toho důvodu senátní Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu vytvořil podvýbor. Podvýbory v Senátu většinou vznikají tak, že se výbor, který má určitou problematiku ve své gesci, rozhodne založit podvýbor, jehož cílem směrem k Senátu by měla být legislativní norma, která řeší danou problematiku. V případě bezpečnosti provozu je to komplex legislativních opatření, která se budou přijímat v několika různých legislativních normách. Nepůjde jen o zákony týkající se pozemních komunikací a Policie České republiky, ale například také o stavební zákon. Ve všech těchto případech je třeba zohlednit hledisko bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.“
„Odkdy podvýbor pracuje a co je jeho hlavním cílem?“
„Podvýbor vznikl v dubnu letošního roku a jeho činnost se teprve začíná rozbíhat. Nedávno jsme připomínkovali novelu zákona o pozemních komunikacích. Poslanecká sněmovna přijala pozměňovací návrhy, u nichž bylo potřeba zjistit, zda nemají dopad na provoz na pozemních komunikacích. Konkrétně se týkaly vyjmutí z povinné registrace zemědělských pracovních vozů, motokol a mopedů. Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu se k připomínkám vyjadřoval a Senát jeho pozměňovací návrhy přijal; později je pak přijala i Poslanecká sněmovna.
V dalších otázkách - kromě legislativního procesu - bude podvýbor iniciovat spolupráci s příslušnými resortními ministry. Chceme začít úzce spolupracovat s ministerstvem dopravy i ostatními resortními ministerstvy.
Již jsem jednala s panem ministrem Milanem Šimonovským a ten je spolupráci s podvýborem nakloněn. Myslím, že bychom se měli pokusit o to, aby instituce, které se v České republice zabývají bezpečností provozu, začaly svou činnost koordinovat. Podle mého prvotního odhadu se zdá, že se každý věnuje určité oblasti, ale neexistuje spolupráce s ostatními subjekty. Podvýbor by měl také přijímat podněty od občanů a občanských sdružení a snažit se je reflektovat.
Podvýbor bude iniciovat spolupráci s příslušnými resortními ministry. Chceme začít úzce spolupracovat s ministerstvem dopravy i ostatními resortními ministerstvy
Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích - a o tom hovoří všechny mně dostupné publikace - sestává ze tří skupin úkolů. První skupina se týká pouze legislativy a restrikce, druhá stavu infrastruktury a třetí skupina se dotýká výchovného působení.
Role podvýboru v oblasti legislativy je daná. Pokud jde o otázku infrastruktury, měla by se jeho spolupráce zaměřit na Ředitelství silnic a dálnic, ale i na kraje, protože správa silnic 2. a 3. třídy je v současné době v jejich kompetenci, a měli bychom komunikovat i se Svazem měst a obcí.
V rámci třetího okruhu - výchovného působení - by měl podvýbor navázat úzkou spolupráci s médii a přimět také občany, aby se podíleli na snižování dopravní nehodovosti.“

„Jak často se bude podvýbor scházet?“
„Zatím jsme jednali pouze jednou. Další jednání proběhne zřejmě v červenci, kdy bychom se měli vyjadřovat k návrhu ministerstva dopravy na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Pak bychom se měli scházet přibližně každý měsíc.“

„Hovořila jste o tom, že Evropská komise v tzv. Bílé knize zakotvila cíl snížit počet obětí dopravních nehod v členských zemích Evropské unie do roku 2010 o 50 procent. Jakými kroky by k tomu Česká republika - jako budoucí člen EU - měla přispět?“
„Pokud jsem dobře četla strategické cíle ministerstva dopravy, je bezpečnost provozu na pozemních komunikacích jedním z nich. Doprava je fenomén, který je neoddiskutovatelně celoevropskou záležitostí, takže není možné, aby strategie jednoho státu šla příliš proti strategiím jiných zemí.
Strategický cíl je tedy stanoven. Pokud však jde o konkrétní kroky, jejich přesnou definici neznám. Pan ministr Šimonovský připravuje na jednání vlády materiál, který by měl tuto problematiku řešit, a já bych jej měla mít k dispozici v nejbližších dnech. Nicméně možností, jak výrazně snížit nehodovost, zase tolik není.
Myslím si, že v rámci Evropské unie existují projekty, které to dělají docela dobře. Z nich bychom se mohli poučit. Shodou okolností jsem byla koncem května na pozvání Evropské komise na jednání v Bruselu. Tam jsem se zúčastnila semináře, na němž se prezentovaly výsledky národních akcí, které byly zaměřeny na to, aby mladí řidiči, pokud řídí, vůbec nepožívali alkohol. V České republice sice není povoleno řídit ani s minimálním množstvím alkoholu v krvi, situace v jednotlivých zemích Evropské unie je však odlišná. Například ve Velké Británii je povolen limit 0,8 promile, v Německu a v dalších zemích je to 0,5 promile.“

„Myslíte si, že by se měla změnit česká legislativa pro oblast bezpečnosti provozu? Existuje nějaký konkrétní problém, který hodlá podvýbor řešit?“
„Problémů v této oblasti je celá řada a nedokáži říci, který z nich je nejpalčivější. Jak jsem již říkala, vláda připravuje novelu zákonů, jimiž řeší provoz na pozemních komunikacích. Já se touto problematikou také zabývám a připravuji rešerši, která by měla ukázat, v čem je největší problém a v jaké oblasti by bylo třeba připravit například senátní návrh novely zákona. Je třeba vypracovat systém, který by občané chápali a vnímali, a na druhé straně by byli i oni ohleduplnější a více dodržovali předpisy.“

„Jak hodnotíte činnost Koordinační rady ministra dopravy pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (BESIP)? Chcete s ní navázat spolupráci?“
„Pan ministr Šimonovský má o náš podvýbor velký zájem, budeme nicméně většinou jednat s panem náměstkem Rochovanským, který má na starosti právě BESIP. Myslím si, že činnost BESIPu je málo výrazná a není provázaná s ostatními resorty. A pokud je jedním ze strategických cílů ministerstva dopravy bezpečnost provozu, bude muset činnost rady v každém případě mnohem více aktivovat.“
reklama

 
Martina Novická

| Dopravní noviny

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist