Ižurnál: Kvůli rozšiřování D1 stát zboří a znovu postaví téměř všechny nadjezdy. I ty, které nikdo nepoužívá
15.5.2012 | PRAHA | Ižurnál | Petr Sehnoutka |
Kvůli rozšíření dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou dělníci zboří téměř všech čtyřicet nadjezdů. Mosty prý mají pilíře blízko u sebe a dálnice rozšířená o metr a půl by se pod ně nevešla. V celkové sumě 23 miliard korun se stamilionová položka za nové nadjezdy snadno ztratí, jak ale Radiožurnál zjistil, i tady by šlo ušetřit. Mosty často zejí prázdnotou, protože už dnes nejsou potřeba.
Po mostě na 42. kilometru brněnské dálnice na úrovni Českého Šternberku zřídkakdy projede cyklista nebo projde někdo z místních. Most je sice široký komfortních devět metrů, ale auta po něm nejezdí. Není totiž kam, cesta končí v poli.
Před rekonstrukcí se proto chvíli uvažovalo o tom, že když už se musí most bořit, tak natrvalo. Jenže obec Všechlapy, které devět metrů široký nadjezd patří, nakonec rozhodla jinak, říká starosta obce Luboš Kuneš:
„Obec o tom jednala loni. Většina rozhodla, že most bude, protože na tom mostu máme reklamy a to je náš jediný příjem. Proto jsme odsouhlasili, že ten most chceme.“
Necelých 100 tisíc korun je zásadní příjem do obecní pokladny. Jenže nový most přijde na 25 milionů. A i když patří obci, opravovat ho chce státní podnik Ředitelství silnic a dálnic a tak ho také musí zaplatit, upozorňuje Radek Mátl, který je na ŘSD pověřený přípravou modernizace
D1:
„Zastupitelstvo obce Všechlapy rozhodlo jednomyslně pět ku nule, že chtějí most ponechat a chtějí si ho nechat ve vlastnictví i nadále do dalších let. To znamená, že povinností ŘSD vzhledem k tomu, že se jedná o provozní škodu, bylo ten most snést, a postavit nový a ponechat v takovým stavu, jako je nyní.“
Jen v tomto prvním úseku, kde se má letos začít s modernizací D1, stojí další most. Po něm sice za den několik aut projede, ale i ty se počítají na prstech jedné ruky. Nadjezd patří obci Psáře a i ta chce most nový.
Málo využívaných nadjezdů je přitom na celé modernizované trase daleko víc. A i když projekt počítá s jejich znovupostavením, Radek Mátl z ŘSD tvrdí, že stát je za každou cenu opravovat nechce.
„Já se ještě chystám, že bychom objeli jednotlivé starosty, kterým ty mosty patří a znovu se s nimi pobavili, jestli opravdu ty mosty chtějí. A v případě, že tomu tak nebude, v případě, že bude ten názor, že ty mosty nepotřebují, tak ŘSD je v žádném případě stavět nebude,“ uvádí Mátl.
Rozšíření dálnice má začít letos a skončit v roce 2018.
reklama
Před rekonstrukcí se proto chvíli uvažovalo o tom, že když už se musí most bořit, tak natrvalo. Jenže obec Všechlapy, které devět metrů široký nadjezd patří, nakonec rozhodla jinak, říká starosta obce Luboš Kuneš:
„Obec o tom jednala loni. Většina rozhodla, že most bude, protože na tom mostu máme reklamy a to je náš jediný příjem. Proto jsme odsouhlasili, že ten most chceme.“
Necelých 100 tisíc korun je zásadní příjem do obecní pokladny. Jenže nový most přijde na 25 milionů. A i když patří obci, opravovat ho chce státní podnik Ředitelství silnic a dálnic a tak ho také musí zaplatit, upozorňuje Radek Mátl, který je na ŘSD pověřený přípravou modernizace
D1:
„Zastupitelstvo obce Všechlapy rozhodlo jednomyslně pět ku nule, že chtějí most ponechat a chtějí si ho nechat ve vlastnictví i nadále do dalších let. To znamená, že povinností ŘSD vzhledem k tomu, že se jedná o provozní škodu, bylo ten most snést, a postavit nový a ponechat v takovým stavu, jako je nyní.“
Jen v tomto prvním úseku, kde se má letos začít s modernizací D1, stojí další most. Po něm sice za den několik aut projede, ale i ty se počítají na prstech jedné ruky. Nadjezd patří obci Psáře a i ta chce most nový.
Málo využívaných nadjezdů je přitom na celé modernizované trase daleko víc. A i když projekt počítá s jejich znovupostavením, Radek Mátl z ŘSD tvrdí, že stát je za každou cenu opravovat nechce.
„Já se ještě chystám, že bychom objeli jednotlivé starosty, kterým ty mosty patří a znovu se s nimi pobavili, jestli opravdu ty mosty chtějí. A v případě, že tomu tak nebude, v případě, že bude ten názor, že ty mosty nepotřebují, tak ŘSD je v žádném případě stavět nebude,“ uvádí Mátl.
Rozšíření dálnice má začít letos a skončit v roce 2018.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




