https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/izurnal-kvuli-rozsirovani-d1-stat-zbori-a-znovu-postavi-temer-vsechny-nadjezdy-i-ty-ktere-nikdo-nepouziva
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Kvůli rozšiřování D1 stát zboří a znovu postaví téměř všechny nadjezdy. I ty, které nikdo nepoužívá

15.5.2012 | PRAHA | Ižurnál | Petr Sehnoutka |
Kvůli rozšíření dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou dělníci zboří téměř všech čtyřicet nadjezdů. Mosty prý mají pilíře blízko u sebe a dálnice rozšířená o metr a půl by se pod ně nevešla. V celkové sumě 23 miliard korun se stamilionová položka za nové nadjezdy snadno ztratí, jak ale Radiožurnál zjistil, i tady by šlo ušetřit. Mosty často zejí prázdnotou, protože už dnes nejsou potřeba.
 
Po mostě na 42. kilometru brněnské dálnice na úrovni Českého Šternberku zřídkakdy projede cyklista nebo projde někdo z místních. Most je sice široký komfortních devět metrů, ale auta po něm nejezdí. Není totiž kam, cesta končí v poli.

Před rekonstrukcí se proto chvíli uvažovalo o tom, že když už se musí most bořit, tak natrvalo. Jenže obec Všechlapy, které devět metrů široký nadjezd patří, nakonec rozhodla jinak, říká starosta obce Luboš Kuneš:

„Obec o tom jednala loni. Většina rozhodla, že most bude, protože na tom mostu máme reklamy a to je náš jediný příjem. Proto jsme odsouhlasili, že ten most chceme.“

Necelých 100 tisíc korun je zásadní příjem do obecní pokladny. Jenže nový most přijde na 25 milionů. A i když patří obci, opravovat ho chce státní podnik Ředitelství silnic a dálnic a tak ho také musí zaplatit, upozorňuje Radek Mátl, který je na ŘSD pověřený přípravou modernizace
D1:

„Zastupitelstvo obce Všechlapy rozhodlo jednomyslně pět ku nule, že chtějí most ponechat a chtějí si ho nechat ve vlastnictví i nadále do dalších let. To znamená, že povinností ŘSD vzhledem k tomu, že se jedná o provozní škodu, bylo ten most snést, a postavit nový a ponechat v takovým stavu, jako je nyní.“

Jen v tomto prvním úseku, kde se má letos začít s modernizací D1, stojí další most. Po něm sice za den několik aut projede, ale i ty se počítají na prstech jedné ruky. Nadjezd patří obci Psáře a i ta chce most nový.

Málo využívaných nadjezdů je přitom na celé modernizované trase daleko víc. A i když projekt počítá s jejich znovupostavením, Radek Mátl z ŘSD tvrdí, že stát je za každou cenu opravovat nechce.

„Já se ještě chystám, že bychom objeli jednotlivé starosty, kterým ty mosty patří a znovu se s nimi pobavili, jestli opravdu ty mosty chtějí. A v případě, že tomu tak nebude, v případě, že bude ten názor, že ty mosty nepotřebují, tak ŘSD je v žádném případě stavět nebude,“ uvádí Mátl.

Rozšíření dálnice má začít letos a skončit v roce 2018.

reklama

 
Petr Sehnoutka

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist