https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/izurnal-ne-vsechny-projekty-za-penize-z-eu-se-podari-prikladem-je-cyklostezka-na-vychode-cech
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Ne všechny projekty za peníze z EU se podaří, příkladem je cyklostezka na východě Čech

20.9.2012 | KOSTELEC NAD ORLICÍ | Ižurnál | Jiří Fremuth |
Kraje před volbami bilancují, kolik peněz se jim podařilo získat z Evropské unie. Zatím nejlépe si stojí Moravskoslezský kraj, který vyčerpal už 4 krát víc než nejhorší kraj Liberecký. Všechny projekty placené z eurodotací se ale nepovedly podle představ. Například cyklostezka z Lípy do Kostelce nad Orlicí měla už měsíce sloužit cyklistům. Ti ale pořád musí jezdit po frekventované silnici.
 
Jana Dvořáková z Častolovic tak musí stále jezdit 2 kilometry do práce po silnici I. třídy. Přitom7,5 kilometrů cyklostezky mělo sloužit lidem už před prázdninami, jenže stavělo se jen podle dokumentace pro stavení povolení a navíc se na stavbě objevovaly stále nové problémy.

„Měli jsme trvat na tom, aby byl vytvořen projekt pro realizaci díla, tento projekt by ale stál taky nějaké finance, takže v současné době se toto trochu anuluje s tím, co jsme museli vynaložit navíc,“ říká za investora předseda dobrovolného svazku Orlice a současně kostelecký starosta za SNK ED Jiří Bartoš.

Vícepráce ale znamenají také vícenáklady, které se rozpočítávají mezi Kostelec, Častolovice a Čestice. „Cena celého díla je teď překročena asi o 3,7 miliónů korun bez DPH,“ potvrdil Bartoš.

Evropské a státní dotace měly stavbu cyklostezky pokrýt z 92,5 procenta. Jenže dotace se víceprací týkají jen částečně.

„Pokud by příjemce dotací v rámci tohoto projektu žádal o proplacení víceprací, musí prokázat, že nebyly předvídatelné v době zadání stavební zakázky. Regionální rada pak může proplatit na vícepráce maximálně 5 procent z celkové ceny zakázky,“ říká Eva Jouklová z úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod.

Každá z investorských obcí si tak na cyklostezku připlatí ze svého přes milion korun. Třeba pro Častolovice je to téměř desetina ročního rozpočtu.

„Původně jsme se měli podílet částkou milión 700 tisíc. Tím, že se to vysoutěžilo za lacino, klesl náš podíl na 800 tisíc. My jsme do toho ale dali už dva miliony a vypadá to, že to není suma konečná,“ připomíná nezávislá starostka Častolovic Jarmila Novohradská.

Ještě tíživěji se situace odráží v Česticích, které mají roční rozpočet tři miliony korun. „Nebudeme dělat chodníky, které jsme plánovali okolo hřiště. Je to velké zatížení, ale máme alespoň nějaké dílo,“ je se situací smířený starosta Petr Vondráček.

Zatím poslední termín pro otevření cyklostezky je 15. říjen.
reklama

 
Jiří Fremuth

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist