Ižurnál: Odpůrci přesunu brněnského nádraží volají o pomoc do Bruselu
14.6.2012 | BRNO | Ižurnál | Jan Bumba, Igor Maňour |
Odpůrci přesunu brněnského hlavního nádraží představili veřejnosti výzvu, ve které vysvětlují, proč je podle nich lepší nádraží modernizovat. Své prohlášení chtějí poslat i Evropské komisi. Vedení Brna naopak dlouhodobě prosazuje odsun hlavního nádraží o 700 metrů směrem na jih za téměř 19 miliard korun.
„Naši výzvu podepsaly tři desítky osobností z řad urbanistů nebo dopravních specialistů. Lidé, kteří to podepsali, se domnívají, že odsun nádraží realizovat nejde a realizován nikdy nebude,“ řekl Matěj Hollan z občanské koalice Nádraží v centru.
Modernizace nádraží je přitom podle něj potřeba a nádraží v centru je ekonomicky realizovatelné. Postoj vedení města k přesunu nádraží je ale neměnný už několik desítek let.
„Směřuje k přestavbě železničního uzlu Brno s novým osobním nádražím v poloze u řeky Svratky. Nádraží se bude přesunovat v každém případě, otázkou je kam a jak daleko od současného nádraží,“ potvrdil 1. náměstek brněnského primátora Robert Kotzian z ODS.
Varianta u řeky, kterou prosazuje město, je podle něj ekonomičtější, ekologičtější, dopravně výhodnější a ohleduplnější během výstavby. Hollan naopak tvrdí, že projekt odsunu nádraží je extrémně finančně náročný, neuskutečnitelný a dopravně špatný.
Odpůrci přesunu nádraží proto pošlou Evropské komisi do Bruselu prohlášení, ve kterém vysvětlují, proč je výhodnější nádraží modernizovat než přesouvat. „Je zájmem jak města, tak i státu, žádat na stavbu evropské peníze. Bez nich je to pro český rozpočet obtížné financovat,“ vysvětlil Hollan.
Ovšem i brněnští radní dávají otázce hlavního nádraží evropský rozměr a chtějí lobbovat za to, aby se Brno zařadilo mezi prioritní evropské dopravní uzly.
„Pozici města v příslušných právních předpisech EU je potřeba posílit tak, aby se projekty, které s Brnem souvisí, staly předmětem prioritního financování do roku 2030. Za tímto účelem vyvíjíme celou řadu snah,“ potvrdil náměstek Kotzian.
Poloha u řeky, kterou prosazuje město, by podle něj vyšla na 18 a půl miliardy korun a je tak nejméně o 4 miliardy levnější, než ostatní myslitelné polohy.
Jde o pozemky?
Matěj Hollan ovšem tvrdí, že na přesunu nádraží vydělají hlavně brněnští politici nebo jejich spřátelené firmy. Prý vlastní pozemky, na kterých by mohlo nové nádraží stát.
„Pozemky patří buď firmám přímo vlastněným lidmi z brněnské ODS, případně na ODS napojenými. Je evidentní zájem těchto lidí, aby se nádraží odsunulo,“ uvedl Hollan. Robert Kotzian považuje toto obvinění za absurdní.
„O žádných takových skutečnostech nevím. Pokud má pan Hollan pocit, že se kdokoli z ODS nebo jiné strany dopouští trestního jednání, tak má určitě mobilní telefon a umí vytočit číslo 158.“
reklama
Modernizace nádraží je přitom podle něj potřeba a nádraží v centru je ekonomicky realizovatelné. Postoj vedení města k přesunu nádraží je ale neměnný už několik desítek let.
„Směřuje k přestavbě železničního uzlu Brno s novým osobním nádražím v poloze u řeky Svratky. Nádraží se bude přesunovat v každém případě, otázkou je kam a jak daleko od současného nádraží,“ potvrdil 1. náměstek brněnského primátora Robert Kotzian z ODS.
Varianta u řeky, kterou prosazuje město, je podle něj ekonomičtější, ekologičtější, dopravně výhodnější a ohleduplnější během výstavby. Hollan naopak tvrdí, že projekt odsunu nádraží je extrémně finančně náročný, neuskutečnitelný a dopravně špatný.
Odpůrci přesunu nádraží proto pošlou Evropské komisi do Bruselu prohlášení, ve kterém vysvětlují, proč je výhodnější nádraží modernizovat než přesouvat. „Je zájmem jak města, tak i státu, žádat na stavbu evropské peníze. Bez nich je to pro český rozpočet obtížné financovat,“ vysvětlil Hollan.
Ovšem i brněnští radní dávají otázce hlavního nádraží evropský rozměr a chtějí lobbovat za to, aby se Brno zařadilo mezi prioritní evropské dopravní uzly.
„Pozici města v příslušných právních předpisech EU je potřeba posílit tak, aby se projekty, které s Brnem souvisí, staly předmětem prioritního financování do roku 2030. Za tímto účelem vyvíjíme celou řadu snah,“ potvrdil náměstek Kotzian.
Poloha u řeky, kterou prosazuje město, by podle něj vyšla na 18 a půl miliardy korun a je tak nejméně o 4 miliardy levnější, než ostatní myslitelné polohy.
Jde o pozemky?
Matěj Hollan ovšem tvrdí, že na přesunu nádraží vydělají hlavně brněnští politici nebo jejich spřátelené firmy. Prý vlastní pozemky, na kterých by mohlo nové nádraží stát.
„Pozemky patří buď firmám přímo vlastněným lidmi z brněnské ODS, případně na ODS napojenými. Je evidentní zájem těchto lidí, aby se nádraží odsunulo,“ uvedl Hollan. Robert Kotzian považuje toto obvinění za absurdní.
„O žádných takových skutečnostech nevím. Pokud má pan Hollan pocit, že se kdokoli z ODS nebo jiné strany dopouští trestního jednání, tak má určitě mobilní telefon a umí vytočit číslo 158.“
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




