https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/izurnal-satelity-by-mohly-zvysit-bezpecnost-zeleznic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Satelity by mohly zvýšit bezpečnost železnic

24.2.2012 | PRAHA | Ižurnál | Petr Sehnoutka |
Satelitní technologie by měla pomoci snížit počet mrtvých na železničních přejezdech. Jen v Evropě takto zemře nejméně šest set lidí. Využití nové technologie plánuje Evropská kosmická agentura a kvůli tomu dnes také její zástupce jednal na půdě ministerstva dopravy s českými odborníky.
 
Díky satelitním technologiím můžeme telefonovat, přenášet data, sledovat polohu zboží nebo aut, ale třeba i sesuvy země. Evropská kosmická agentura ale nechce zůstat jen u toho a vymýšlí, jak satelitů využít co nejvíce.

Jejím aktuálním projektem je teď zlepšení bezpečnosti na železničních přejezdech v Evropě a tedy i Česku. Jen loni u nás na nich zemřelo 33 lidí, v celé Evropě pak nejméně 600. O tom, jak by měl tento bezpečnostní projekt vypadat se dnes jednalo na půdě ministerstva dopravy.

Evropská kosmická agentura, která sdružuje 19 evropských zemí a Kanadu a jen letos pracuje s rozpočtem 4 miliard euro, do budoucna plánuje stále nové využití svých satelitních technologií.

Například pro jeden z takových zkušebních projektů, který dnes běží ve Skotsku. Jeho cílem je za pomoci satelitů, které monitorují povrch země, počasí a další údaje v oblasti, kde často dochází k sesuvům nebo pohybům půdy, vymyslet systém včasného varování pro řidiče nebo právě vlaky, aby stačily před nebezpečným místem včas zastavit.

Zástupce Evropské kosmické agentury mapuje zájem zemí pro projekt , který má zlepšit podmínky na železničních přejezdech. Dnes jednal na ministerstvu dopravy se zástupci státu, kteří se věnují právě této oblasti. Tyto schůzky mají za cíl jediné - sjednotit zájmy jednotlivých zemí na tom, kde a jak by to mělo fungovat. Zda má projekt být zaměřen například na všechny tratě, nebo jen na ty odlehlejší a vedlejší, kde se to vyplatí a kde už ne.

Ale podstatou je řešení, jak by měl vlak přes satelit komunikovat se zabezpečovacím zařízením na přejezdech, digitálními značkami u přejezdů a jak do toho zapojit třeba i navigace v autech.

Předpokládá se, že provoz by měl být oproti současnému stavu levnější a přesnější. To se ale ukáže nejdříve za rok. Letos na jaře se vypíše celoevropská zakázka na takzvanou studii proveditelnosti tohoto projektu. Ta přijde řádově na stovky tisíc eur a bude trvat rok.

S otázkou, k čemu takový projekt ale je, je prý třeba zhruba dva roky počkat a potom se uvidí. Na druhou stranu, v minulosti se už nějaké propočty objevily. Správa železniční dopravní cesty uváděla, že instalace zařízení na jedné regionální trati s dvacítkou přejezdů a podobným počtem vlaků přijde asi na deset milionů korun.

Otázkou ale zůstává, jak drahý bude samotný provoz a nakolik přijde ono propojení s navigací v autech?
reklama

 
Petr Sehnoutka

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist