https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/izurnal-stat-vyda-za-reklamu-znacky-klasa-327-milionu-podle-vyrobcu-zbytecne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Stát vydá za reklamu značky Klasa 327 milionů. Podle výrobců zbytečně

8.2.2012 | Ižurnál | Ľubomír Smatana, Mirko Kašpar, Jan Pokorný, Igor Maňour |
O pořádný balík peněz ze státního rozpočtu se poperou reklamní agentury. Ministerstvo zemědělství totiž vyhlásilo zakázku na marketingovou podporu značky Klasa za 327 milionů korun. Podle výrobců přitom značka Klasa na lepší prodejnost zboží nemá vliv.
 
Propagace Klasy stála v minulých letech už zhruba 1,2 miliardy korun. Za reklamu na každý jeden druh potravin s touto značkou, třeba na valašský preclík nebo takzvané dlouhé vejce z Karlovarska, tak stát zaplatil jeden milion korun. „Já neposuzuji tu miliardu a půl, posuzuji, že se tady něco vytvořilo. Výrobci o to žádají a jsou rádi, že to mají. Myslím, že i pro spotřebitele to má přínos,“ tvrdí prezident Potravinářské komory Miroslav Toman. Další reklamní kampaň podle něj nejsou vyhozené peníze. Národní ocenění kvality Klasa uděluje výrobkům ministerstvo zemědělství už sedmým rokem. Nenápadná značka například na jogurtu nebo na sáčku s moukou měla zákazníkům zjednodušit výběr a ukázat na kvalitní výrobek. Podle ministra zemědělství Petra Bendla (ODS) se další investice 327 milionů korun do propagace značky vyplatí. „Z pohledu domácností je to určitě významná částka. Z pohledu národního to zase není tolik peněz.“ Propagaci Klasy měla doposud na starost reklamní agentura McCann Erickson. Zástupce firmy David Čermák tvrdí, že značka Klasa zvyšuje prodej zboží o třetinu: „Výzkumy, které máme k dispozici, říkají, že to za to stojí. Spotřebitelé jsou značkou výrazně ovlivněni, značka jim zjednodušuje nákup, je důvěryhodná. A je třeba to vnímat tak, že je to podpora pro zhruba 230 výrobců.“ Prestiž za 1,5 miliardy Radiožurnál proto oslovil několik výrobců, kteří jsou držiteli značky Klasa. Všichni však shodně odpověděli, že značka prodejnost jejich výrobků vůbec nezvýšila. Podle dotázaných výrobců je to především prestižní ocenění. Prestiž, která daňové poplatníky stála už skoro 1,5 miliardy korun. Odborník na reklamu z Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš prostředky vynaložené na reklamu značky Klasa za přehnané nepovažuje. Podle něj je zdůrazňování národních tradic reakcí na pokračující globalizaci. „V Česku se obecně za propagaci zaplatí za rok asi 50 miliard korun. V tomto rámci nejde o žádnou velkou částku,“ tvrdí Mikeš. Do Česka přijíždí každý rok na 10 miliónů zahraničních turistů a ti si chtějí koupit nějaký typicky český výrobek. Klasa jim podle Mikeše umožňuje, aby se zorientovali.
reklama

 
Ľubomír Smatana, Mirko Kašpar, Jan Pokorný, Igor Maňour

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist