MF Dnes: Jak na kamiony? Stavět kruhové objezdy
28.4.2009 | DOLNÍ BŘEŽANY | MF Dnes | Petr Švec |
Do hlavního města každý den vjede nebo z něj vyjede asi 40 tisíc těžkých kamionů. Před deseti lety jich bylo polovic. Hlavní město však nemá dobudovány silnice, které by dokázaly nápor nákladních aut zvládnout. Tvoří se kolony a řidiči v kabinách v očekávání obrovského zdržení horečně listují mapami. Jako vhodná objížďka se jim musí jevit silnice druhé třídy číslo 101, která tvoří kolem metropole kruh. Kruh, na jehož jižní části leží i Dolní Břežany.
Zdejší úzká silnice byla oblíbenou objížďkou věčně ucpané metropole ještě před rokem a půl a musela pojmout 900 kamionů denně. Šoféři si tudy zkracovali cestumezi brněnskou a strakonickou dálnicí.
To prakticky zastavilo veškerou dopravu v celém okolí a obyvatelé Dolních Břežan museli každý den náklaďáky trpět pod svými okny.
Sem nesmějí nejtěžší kolosy Místní radnice proto vytáhla proti kamionům do boje. Začala přestavbou křižovatek na kruhové objezdy, které jsou pro kamiony obtížněji průjezdné. Pak se ale tamním úředníkům podařil opravdový majstrštyk. Prosadili, aby byl zakázán vjezd nejtěžších nákladních aut do Břežanského údolí. Řidiči kolosů těžších než 12 tun tak už na dálnici díky značce vědí, že na silnici 101 v Dolních Břežanech se bez rizika pokuty nedostanou.
A aby je přesto nelákalo zkoušet štěstí, vybudoval Středočeský kraj v sousední obci Zlatníky váhu pro kamiony. „Spustili jsme zde pilotní projekt vah a teď se to tam hlídá,“ potvrdil ministr dopravy a bývalý středočeský hejtman Petr Bendl (ODS). Dopravce, u jehož vozu ručička na váze ukáže víc než 12 tun, dostane pokutu.
Kruhovými objezdy se již inspirovaly i jiné obce na silnici 101. Například o nich uvažuje Rudná. Zákaz vjezdu kamionů už platí i v širším centru metropole nebo například v pražské čtvrti Radlice.
Magistrát Prahy v roce 2006 přišel také s návrhem, že bude při těžkých nehodách nebo velkých mimořádných uzavírkách zastavovat kamiony už před hranicemi města do doby, než se silnice uvolní, což už město několikrát využilo.
Mluvilo se i o vybudování velkých odstavných parkovišť na hranicích Prahy, nápad ale zůstane zřejmě v kategorii slibů. Příští rok v dubnu má být totiž dokončen dálniční obchvat metropole mezi dálnicí D1 a Slivencem, který má městu od nákladní dopravy významně ulevit.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




