https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/jak-se-londyn-zbavil-obtiznych-aut
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Jak se Londýn zbavil obtížných aut

18.2.2004 | LONDÝN | MF Dnes | Zuzana Poláková |
Je to přesně rok, co Londýn začal vybírat poplatek za vjezd do centra, a radnice nyní říká - podařilo se, hlavní město již není noční můrou řidičů."Odhadujeme, že každý den do centra míří o 400 000 aut méně a lidé mnohem více používají systém veřejné dopravy," prohlašoval včera starosta Londýna Ken Livingstone. Londýn se k tomuto dramatickému kroku odhodlal proto, že centrum bylo prakticky neprůjezdné - v některých ulicích mohla auta ve špičce ujet jen dva a půl kilometru za hodinu.
 
Nyní, kdy musí auta platit za vjezd pět liber (přes 230 korun), je však situace výrazně lepší: celkem do centra jezdí téměř o pětinu aut méně, dopravních zácp ubylo o třetinu a historickému centru se ulevilo. Navíc, samozřejmě, radnice získala finance na zlepšování dopravních sítí, i když méně, než čekala. Experiment navíc sleduje řada dalších evropských měst, která uvažují o zavedení poplatku. Patří k nim i Praha. "Největším úspěchem je dopad na autobusovou dopravu," řekl starosta Ken Livingstone. Autobusy jsou nyní užívány tak často jako v roce 1958.
Jak vlastně vybírání mýta funguje? Asi osm set kamer snímá dopravní značky aut a kontroluje, zda příslušný řidič zaplatil.
Ne vždy pochopitelně vše funguje bez problémů. Tak pokutu za nezaplacení poplatku například dostalo auto zn. Daimler vystavované už 25 let v Bristolském průmyslovém muzeu - systém si zkrátka popletl jeho značku. Kurátorka muzea Sarah Ryddleová k tomu s britským smyslem pro humor poznamenala: "Jsme si jisti, že auto v Londýně nebylo, protože se nehnulo od doby, kdy k nám přišlo. Nemá ve zvyku se tyto dny moc projíždět."
Podobné překvapení bylo připraveno pro osmdesátiletou důchodkyni Peggy Metcalfovou z Norfolku, která si netroufá jet svým vozem ani nakupovat do blízkého okresního města. Dostala výhrůžku, že nezaplatí-li do 14 dnů základní pokutu, finanční postih bude zvýšen na 120 liber (asi 5600 Kč.)
Vybírání poplatků má však řadu tvrdých odpůrců. Zejména majitelé obchodů pláčou, že snížením počtu aut přicházejí o byznys. Počet zákazníků v centru klesl o více než jedenáct procent a například obchodníci na slavné Oxford Street tvrdí, že ztratili za rok 100 milionů liber (asi 4,7 miliardy Kč).
Těžší to nyní mají i restaurace a drobní živnostníci, kteří těžili z návštěvníků velkých obchodů. Augustino Divairos, který vlastní bar v centru města, naříká: "Obchod šel dolů o padesát procent. Ruinuje mě to. Za poledne je to tady mrtvé." Stejně naříká Paul Constantine, holič v sousedství divadla Sadler's Wells: "Zákazníků ubylo o čtyřicet procent a musel jsem propustit tři pracovníky ze čtyř."
A historici mají svoji odpověď na otázku, kdo může za dopravní problémy Londýna. "Za všechny problémy mohou Římané," tvrdil v rádiu archeolog Francis Pryor. "Všechny silnice v Británii vedou do Londýna, a to je jeden z našich problémů. Římané nám dali základ dopravní sítě a my za to platíme."

Výběr mýta

Kamery při vjezdu do zóny zaznamenají značku vozu
Počítačový program značku rozpozná a zařadí do databáze
Databáze vyhodnocuje, zda řidič zaplatil, což musí udělat do deseti hodin večer
Pokud řidič nezaplatí do deseti hodin, k poplatku se přičítají vysoké pokuty. Zaplatit je možné v obchodech, u pump, přes internet, telefonem i pomocí SMS.

C ZNAMENÁ ZAPLAŤ! Auta vjíždějí v centrálním Londýně do placené zóny označené velkým písmenem c (c jako congestion, dopravní zácpa)


Autor: ZUZANA POLÁKOVÁ
reklama

 
Zuzana Poláková

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist