MF Dnes: Jak se Londýn zbavil obtížných aut
18.2.2004 | LONDÝN | MF Dnes | Zuzana Poláková |
Je to přesně rok, co Londýn začal vybírat poplatek za vjezd do centra, a radnice nyní říká - podařilo se, hlavní město již není noční můrou řidičů."Odhadujeme, že každý den do centra míří o 400 000 aut méně a lidé mnohem více používají systém veřejné dopravy," prohlašoval včera starosta Londýna Ken Livingstone. Londýn se k tomuto dramatickému kroku odhodlal proto, že centrum bylo prakticky neprůjezdné - v některých ulicích mohla auta ve špičce ujet jen dva a půl kilometru za hodinu.
Nyní, kdy musí auta platit za vjezd pět liber (přes 230 korun), je však situace výrazně lepší: celkem do centra jezdí téměř o pětinu aut méně, dopravních zácp ubylo o třetinu a historickému centru se ulevilo. Navíc, samozřejmě, radnice získala finance na zlepšování dopravních sítí, i když méně, než čekala. Experiment navíc sleduje řada dalších evropských měst, která uvažují o zavedení poplatku. Patří k nim i Praha. "Největším úspěchem je dopad na autobusovou dopravu," řekl starosta Ken Livingstone. Autobusy jsou nyní užívány tak často jako v roce 1958.
Jak vlastně vybírání mýta funguje? Asi osm set kamer snímá dopravní značky aut a kontroluje, zda příslušný řidič zaplatil.
Ne vždy pochopitelně vše funguje bez problémů. Tak pokutu za nezaplacení poplatku například dostalo auto zn. Daimler vystavované už 25 let v Bristolském průmyslovém muzeu - systém si zkrátka popletl jeho značku. Kurátorka muzea Sarah Ryddleová k tomu s britským smyslem pro humor poznamenala: "Jsme si jisti, že auto v Londýně nebylo, protože se nehnulo od doby, kdy k nám přišlo. Nemá ve zvyku se tyto dny moc projíždět."
Podobné překvapení bylo připraveno pro osmdesátiletou důchodkyni Peggy Metcalfovou z Norfolku, která si netroufá jet svým vozem ani nakupovat do blízkého okresního města. Dostala výhrůžku, že nezaplatí-li do 14 dnů základní pokutu, finanční postih bude zvýšen na 120 liber (asi 5600 Kč.)
Vybírání poplatků má však řadu tvrdých odpůrců. Zejména majitelé obchodů pláčou, že snížením počtu aut přicházejí o byznys. Počet zákazníků v centru klesl o více než jedenáct procent a například obchodníci na slavné Oxford Street tvrdí, že ztratili za rok 100 milionů liber (asi 4,7 miliardy Kč).
Těžší to nyní mají i restaurace a drobní živnostníci, kteří těžili z návštěvníků velkých obchodů. Augustino Divairos, který vlastní bar v centru města, naříká: "Obchod šel dolů o padesát procent. Ruinuje mě to. Za poledne je to tady mrtvé." Stejně naříká Paul Constantine, holič v sousedství divadla Sadler's Wells: "Zákazníků ubylo o čtyřicet procent a musel jsem propustit tři pracovníky ze čtyř."
A historici mají svoji odpověď na otázku, kdo může za dopravní problémy Londýna. "Za všechny problémy mohou Římané," tvrdil v rádiu archeolog Francis Pryor. "Všechny silnice v Británii vedou do Londýna, a to je jeden z našich problémů. Římané nám dali základ dopravní sítě a my za to platíme."
Výběr mýta
Kamery při vjezdu do zóny zaznamenají značku vozu
Počítačový program značku rozpozná a zařadí do databáze
Databáze vyhodnocuje, zda řidič zaplatil, což musí udělat do deseti hodin večer
Pokud řidič nezaplatí do deseti hodin, k poplatku se přičítají vysoké pokuty. Zaplatit je možné v obchodech, u pump, přes internet, telefonem i pomocí SMS.
C ZNAMENÁ ZAPLAŤ! Auta vjíždějí v centrálním Londýně do placené zóny označené velkým písmenem c (c jako congestion, dopravní zácpa)
Autor: ZUZANA POLÁKOVÁ
reklama
Jak vlastně vybírání mýta funguje? Asi osm set kamer snímá dopravní značky aut a kontroluje, zda příslušný řidič zaplatil.
Ne vždy pochopitelně vše funguje bez problémů. Tak pokutu za nezaplacení poplatku například dostalo auto zn. Daimler vystavované už 25 let v Bristolském průmyslovém muzeu - systém si zkrátka popletl jeho značku. Kurátorka muzea Sarah Ryddleová k tomu s britským smyslem pro humor poznamenala: "Jsme si jisti, že auto v Londýně nebylo, protože se nehnulo od doby, kdy k nám přišlo. Nemá ve zvyku se tyto dny moc projíždět."
Podobné překvapení bylo připraveno pro osmdesátiletou důchodkyni Peggy Metcalfovou z Norfolku, která si netroufá jet svým vozem ani nakupovat do blízkého okresního města. Dostala výhrůžku, že nezaplatí-li do 14 dnů základní pokutu, finanční postih bude zvýšen na 120 liber (asi 5600 Kč.)
Vybírání poplatků má však řadu tvrdých odpůrců. Zejména majitelé obchodů pláčou, že snížením počtu aut přicházejí o byznys. Počet zákazníků v centru klesl o více než jedenáct procent a například obchodníci na slavné Oxford Street tvrdí, že ztratili za rok 100 milionů liber (asi 4,7 miliardy Kč).
Těžší to nyní mají i restaurace a drobní živnostníci, kteří těžili z návštěvníků velkých obchodů. Augustino Divairos, který vlastní bar v centru města, naříká: "Obchod šel dolů o padesát procent. Ruinuje mě to. Za poledne je to tady mrtvé." Stejně naříká Paul Constantine, holič v sousedství divadla Sadler's Wells: "Zákazníků ubylo o čtyřicet procent a musel jsem propustit tři pracovníky ze čtyř."
A historici mají svoji odpověď na otázku, kdo může za dopravní problémy Londýna. "Za všechny problémy mohou Římané," tvrdil v rádiu archeolog Francis Pryor. "Všechny silnice v Británii vedou do Londýna, a to je jeden z našich problémů. Římané nám dali základ dopravní sítě a my za to platíme."
Výběr mýta
Kamery při vjezdu do zóny zaznamenají značku vozu
Počítačový program značku rozpozná a zařadí do databáze
Databáze vyhodnocuje, zda řidič zaplatil, což musí udělat do deseti hodin večer
Pokud řidič nezaplatí do deseti hodin, k poplatku se přičítají vysoké pokuty. Zaplatit je možné v obchodech, u pump, přes internet, telefonem i pomocí SMS.
C ZNAMENÁ ZAPLAŤ! Auta vjíždějí v centrálním Londýně do placené zóny označené velkým písmenem c (c jako congestion, dopravní zácpa)
Autor: ZUZANA POLÁKOVÁ
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




