https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/jaromer-dycha-nebezpecne-latky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Jaroměř dýchá nebezpečné látky

4.3.2008 | JAROMĚŘ | MF Dnes | Jan Hrudka |
Pro lidi, kteří musí procházet podél dopravního průtahu Jaroměří, nebo tam dokonce bydlí, žádná povzbudivá zpráva. Škodliviny, které produkuje dopravou přetížená komunikace, mohou překračovat roční povolené limity a být nebezpečné pro lidské zdraví. Jedinou obranou je vyvedení tranzitní dopravy mimo město, ale to je zatím v nedohlednu.
 
Za horšího počasí mohou být hodnoty ještě vyšší Čtrnáctidenní měření vloni v prosinci prokázalo, že na hlavních ulicích Husově a Hradecké hodnoty prachu za 24 hodin sice nepřekračují povolené limity, ale v jiném ročním období to může být zcela jinak. „Očekávali jsme horší výsledky, ale termín měření vyšel na dobu, kdy polevila inverze a navíc bylo po oba týdny poměrně větrno, proto se prach mohl lépe rozptýlit,“ uvedl místostarosta Jaroměře František Vrabec.

Experti ze Zdravotního ústavu v Pardubicích, kteří měření škodlivin prováděli, proto ze získaných údajů dovozují, že roční limity škodlivin mohou být překročeny zejména u oxidu dusičitého, oxidu dusíku a benzo(a)pyrenu, což je zvlášť nebezpečná rakovinotvorná látka.

„Klimatické a rozptylové podmínky neodpovídaly typické zimní inverzi. Při déle trvajícím inverzním počasí bude situace horší. Z měřených škodlivin se jeví jako kritické oxidy dusíku a benzo(a)pyren, případně oxid dusičitý,“ sdělil vedoucí hygienických laboratoří Vladimír Kraják.

Výsledky měření mají urychlit stavbu obchvatu Jaroměř leží na trase uvažované dálnice D11 z Hradce Králové na hraniční přechod v Královci a denně jí projede okolo třiceti tisíc aut včetně stovek těžkých nákladních automobilů. Na znečištění mají největší vliv zastaralá auta a zpomalení dopravy na průtahu městem se čtyřmi kruhovými objezdy.

Město si objednalo měření imisí na nejfrekventovanější dopravní tepně proto, že získané poznatky chce využít v argumentaci pro urychlení výstavby úseku dálnice D11, která má Jaroměři od dopravního zatížení ulehčit. „Získané údaje mají upozornit na zdravotní rizika, která hrozí lidem bydlícím podél silničního průtahu městem. Měření přišlo na 315 tisíc korun, téměř celou částku nám uhradil kraj,“ řekl Vrabec.

Přivedení autostrády k městu se plánuje na rok 2013, navázat na ni má obchvat obepínající Jaroměř ze severu a směřující do Náchoda. „Úsek dálnice Smiřice - Jaroměř a obchvat tvořený přeložkou silnice I/33 jsou pro naše město rozhodující stavby,“ tvrdí jaroměřský starosta Jiří Klepsa, který doufá, že ještě letos bude ke stavbě obchvatu hotova projektová dokumentace.

Exhalacím chce město zatím čelit výsadbou pruhů nové zeleně, které by mohly prašnost a koncentraci zdraví nebezpečných oxidů podél dopravního průtahu částečně zmírnit.

Na zeleň nejsou peníze „Jsme však omezeni požadavky na dopravní bezpečnost. Už vloni jsme v části Hradecké ulice osadili pásmo sakur. Chtěli bychom pokračovat, ale souvisí to také s finančními možnostmi,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí na jaroměřské radnici Petr Filipec.

Město však netrápí jen zplodiny z aut, ale také nadměrný hluk z dopravy. Podle seznamu nejhlučnějších měst a obcí v republice, který nedávno zveřejnil ekologický právní servis, v Královéhradeckém kraji mají po Hradci Králové a Náchodě největší problémy s hlukem právě lidé v Jaroměři.
reklama

 
Jan Hrudka

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist