https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/jasno-maji-prozatim-jen-do-zamrsku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Jasno mají prozatím jen do Zámrsku

19.1.2007 | PARDUBICE | Právo | Ladislav Schejbal |
Odpor obcí, přes které by mohla v budoucnu vést rychlostní komunikace R35, vyústil v těchto dnech v novou formu blokády.
 
Po tažení „husitů“ do Pardubic či do Prahy, protestních manifestacích v místech možné trasy, peticích a vystoupeních zástupců několika občanských sdružení na půdě krajského zastupitelstva přišlo sedm obcí s vydáním stavebních uzávěr, které na jejich území zakazují výstavbu silnic. Jasno je tak jen o trase z Hradce Králové do Zámrsku u Vysokého Mýta.

Problémy se dostaly až do parlamentu

„Je to nešťastné rozhodnutí,“ reagoval na tento krok náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman (ODS). „Pokud se takto budou chovat všichni, jichž se modernizace naší silniční dopravy týká, nedostaneme se ani o krok dále a těžko budeme vysvětlovat, proč se na našich silnicích, které již delší dobu nestačí pokrýt stále větší provoz, tvoří nekonečné kolony, přibývá dopravních nehod, zraněných a mrtvých,“ konstatoval Toman.

K pátku vydalo tyto stavební uzávěry sedm obcí na Orlickoústecku (Slatina, Zálší, Tisová, České Heřmanice, Sloupnice, Řetová a Rybník), které leží na tzv. severní trase, během dne však náměstkovi Tomanovi vyhrožovali stejným postupem i zástupci obcí na trase jižní.

Problémy, které by mohly s uplatněním tohoto nového veta vzniknout, se již dostaly až do parlamentu. „Těší mě, že všichni zástupci našeho kraje ve Sněmovně i Senátu vystupují jednotně proti takovýmto likvidujícím akcím, a pevně věřím, že společně s dalšími zákonodárci naleznou postup, jak účinnost těchto blokád omezit či jim úplně zabránit. Není možné, aby osobní zájmy jednotlivců nebo malých skupin blokovaly zájmy drtivé většiny obyvatelstva,“ zdůraznil Ivo Toman.

Rozhodnutím krajského zastupitelstva není definitivní trasa silnice R35 uzavřena. Zastupitelé sice spíše preferovali tzv. severní trasu přes zmíněné obce Orlickoústecka z důvodu lepšího dopravního napojení této oblasti na rychlostní silnici, nakonec však pod tlakem ministerstev dopravy a životního prostředí, ekologů i občanských sdružení odsouhlasili v územním plánu kraje komunikaci v takzvané jižní variantě, vedoucí z Vysokého Mýta kolem Litomyšle a Svitav dále na Moravu.

Zároveň si však ponechali v tomto dokumentu klauzuli o možné změně územního plánu po dodatečném prověření dalších variant.
Podle výkladu zákona lze uplatnit uzávěru pouze jako dočasné opatření, nelze ji stanovit jako trvalou. Rozsah omezení nebo zákazu stavební činnosti musí být v rozhodnutí nebo nařízení podrobně a přesně stanoven. Účelem tohoto rozhodnutí je vymezit území, ve kterém se zakazuje nebo omezuje stavební činnost, zejména pokud by mohla ztížit či znemožnit budoucí využití území podle připravovaného územního plánu, což je v tomto případě pravým opakem.

Je to odlišný proces

Brání totiž Pardubickému kraji realizovat opatření zahrnutá do již schváleného velkého územního plánu kraje. Proces vydání územního opatření o stavební uzávěře podle nového stavebního zákona je navíc zásadně odlišný od procesu podle starého stavebního zákona, což znamená, že není již jednostranným aktem rady obce, nýbrž výsledkem řízení s dotčenými orgány státní správy a veřejností. To ale obce pravděpodobně plně nedocenily.
reklama

 
Ladislav Schejbal

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist