https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/jizda-na-kole-po-praze-neni-rozhodne-projizdka
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Jízda na kole po Praze není rozhodně projížďka

2.6.2009 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Cestovat se dá po Praze všelijak. Čím dál oblíbenější je mezi Pražany jízda na kole. Ti kola používají nejen na výlety, ale také jako dopravní prostředek při cestě do práce.
 
Vzhledem k velkému množství aut, která po metropoli jezdí nebo často spíš stojí v kolonách, cyklisté někdy docela dost hazardují.

Redaktor MF DNES si proto zhruba dva týdny pečlivě dělal poznámky, jaké to je, pohybovat se městem ve všední den pouze na kole. Cesty ze všech světových stran končily nebo začínaly na Smíchově, kde sídlí redakce MF DNES.

Cíle pak byly dva. Jednak vyzkoušet všechny „vymoženosti“, které pro cyklisty město dělá, včetně takzvaného piktokoridoru nebo jízdy v pruzích pro autobusy.

Druhým cílem pak bylo zjistit, zda jsou v Praze místa k cyklistům vyloženě nepřátelská.

Výsledek pokusu? Po Praze se dá v některých místech jezdit vcelku pohodně. Zároveň však centrum města, Smíchov nebo Bohdalec jsou přímo černou můrou cyklisty.

Další zjištění je, že cyklista musí být velmi obezřetný a po Praze by se ve všední den rozhodně neměl projíždět.

„Člověk na kole je na silnici slabší než řidič auta. Měl by proto být předvídavý a opatrný, vždy myslet jakoby o krok napřed,“ řekla dopravní psycholožka Pavla Rymešová.

Její slova potvrdila praxe. Ale pojďme popořádku. Cesta první vedla z Jižního Města na Smíchov.

Přestože to možná bude znít paradoxně, cesta byla nejlepší až na závěr. Sídliště na okraji Prahy patří mezi místa, odkud se do centra dostává nejpohodlněji.

Z Jižního Města stejně jako třeba z Hloubětína jedete do centra téměř celou cestu po cyklostezce.

A tak jsem po ní vyjel z Jižního Města od stanice metra C Háje.

„Paráda, žádné auto v dohledu,“ říkám si. Potíž, na kterou jsem pak narazil hned dvakrát, jsou pejskaři. Snažím se vyhnout starší paní se psem. Jenže pes jde vlevo, ona vpravo. Cestu pak kříží „špagát“ vodítka.

Další šlamastyka s pejskařem přišla v Krčském lese. Z křoví najednou vyběhl pes. Mačkám prudce brzdy, smyk, pes dostal na čenich sprchu štěrku. Zakňučel a odplížil se. Zato majitelka pištěla. „Jste blázen?“ Snažil jsem se jí vysvětlit, že je na cyklostezce a psa by měla mít uvázaného. Marně.

Přesto jsou cyklostezky jednoznačně nejbezpečnější. Je dobré si vzít cyklomapu a cestu si předem naplánovat. Pokud je to ovšem možné.

Největší potíž mě totiž čekala. K železničnímu mostu na Výtoni vede stezka. Jenže co za mostem? Past. Kličkování mezi auty a částečně cesta po chodníku. Jestli je v Praze místo, kde cyklisty nechtějí, je to Smíchov.

Na kole v pruhu pro autobusy Přesto se na Smíchově objevil jeden pro cyklisty revoluční prvek. Vrchlického ulicí mohou jezdit v pruhu pro autobusy. „Statistika z evropských měst ukazuje, že je toto řešení velmi bezpečné,“ řekl radní Petr Štěpánek (SZ).

Do pruhu jsem se proto vydal. Cítil jsem se vcelku bezpečně. Místo toho, abych měl auta po levé ruce a autobusy po pravé, mohl jsem jet u kraje. A pruh je dost široký, autobus mě bez problémů objel.

Na druhou „průzkumnou“ cestu jsem se vydal ze Smíchova přes centrum Prahy do jazykové školy v Revoluční ulici. Nápad, že si budu cestou opakovat norská slovíčka tak, že budu přemýšlet, kudy pojedu, v norštině, mě přešel hned na mostu Legií. Zůstalo mi v mysli jediné slovo: „hjelp“, tedy pomoc.

V centru chybějí stezky Pocitu, jako by se někteří řidiči snažili mě vymazat ze silnice, jsem se nezbavil celou cestu. Na hledání cyklostezek a cyklotras jsem také rezignoval. V centru totiž skoro nejsou, a když už je vyznačena, tak například cedule u Stavovského divadla i na náměstí Republiky jsou zohýbané a polámané.

Trasa třetí. Ze Smíchova se dá na Jižní Město jet přes Vršovice. Jsou tady od loňska cyklopruhy a také takzvaný cyklokoridor. Třetí pokus proto směřoval sem.

Cesta je sice celkem pohodlná. Jenže - chce to pevné nervy. V cyklopruhu jsem nejdříve dával pozor, aby některý z parkujících řidičů náhodou z ničeho nic neotevřel dveře přímo přede mnou.

Piktokoridor, který přerušené pruhy spojuje, mi pocit bezpečí vrátil. Možná až trochu moc. Přistihl jsem se, že se podvědomě chovám, jako bych stále jel v cyklopruhu.

Strach jsem měl v křižovatkách. Přestože cyklisté mohou projet rovně i z pravého odbočovacího pruhu, řada řidičů si toho nevšimne.

„Je třeba být obezřetný, ale nezbavovat se svých práv, tedy jet plynule, abyste řidiče nezmátl. Pokud začnete najednou ustrašeně brzdit, řidič to může pochopit, jako že jej pouštíte nebo dál nepojedete,“ říká psycholožka Pavla Rymešová.

Opravdu to tak funguje. Stejně, jako když jsem pak jel přes Zahradní Město po silnici, kde není cyklopruh ani stezka. Jakmile jsem jel po bílé krajnici nebo lehce za ní, řidiči projížděli a mě si nevšímali. Když jsem však od kraje jel na šířku řidítek, museli mě objíždět, stal jsem se pro ně najednou „viditelnější“.

Stejně jako při čtvrté cestě z Břevnova na Smíchov. Na Bělohorské ulici jsem se musel zařadit mezi auta. Poslouchat občasné troubení řidičů bylo bezpečnější než uhýbat mezi zaparkovaná auta a vracet se zpět.

* Jak jet bezpečně Nepodceňujte vybavení Vybavení hraje důležitou roli. Jízda po Praze totiž není rozhodně žádná odpočinková projížďka.

Přilba, rukavice a dobře viditelné oblečení jsou základ. Užitečné je nosit i reflexní vestu, takovou, jakou mají povinně v autě všichni řidiči.

Plánujte cestu Nebuďte ješitní a nepředvádějte se, jak dobře znáte Prahu.

Podívejte se do mapy a naplánujte si cestu. V mapě jsou totiž kromě cyklostezek vyznačeny i doporučené trasy. Vaše cesta tak bude bezpečnější.

Buďte obezřetní Buďte neustále ostražití a předvídejte situace, nikdy se nechovejte stylem „pohoda, tady to dobře znám“. Jakmile se tam znenadání objeví auto, může pro vás situace skončit tragicky.

Nevzdávejte se svých práv Jezděte obezřetně, ale ne ustrašeně - jinak se můžete dostat do nebezpečných situací. Když máte zelenou, jeďte, nepouštějte auta, která odbočují. Ustrašená jízda řidiče mate.

Jezděte slušně Nikdy nezapomínejte, že nejste v ulicích ani na cyklostezkách sami. Cyklostezky často vedou po chodníku a jezdí po nich i bruslaři.
reklama

 
Aleš Berný

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist