https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/jizdenky-mhd-mohou-zdrazit-o-40-procent
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Jízdenky MHD mohou zdražit o 40 procent

19.11.2003 | PRAHA | Právo | Petr Janiš, Vlastimil Rádl |
Po šesti letech se v pražské hromadné dopravě zřejmě zvýší jízdné. Uvažuje o tom pražský magistrát, který je většinovým vlastníkem dopravního podniku. Podle náměstka primátora Jana Bürgermeistera (ODS) by nárůst ceny u běžných lístků mohl činit 40 procent.
 
"Jsem velmi pro to, aby se zdražilo individuální jízdné, a to nejen kosmeticky, aby se zpestřila nabídka a aby se nepříliš dramatickým způsobem zdražovaly permanentní jízdenky," odpověděl Právu Bürgermeister. "V jedné z variant se bavíme o 40procentním zdražení," řekl náměstek a dodal: "Myslím si, že už je na čase ten návrh do městské rady předložit." "Troufám si tvrdit, že je Praha jediné město v Evropě, které za šest let nezvedlo jízdné. Nyní se těmito úvahami ale intenzívně zabýváme," řekl v úterý Právu náměstek pražského primátora Jiří Paroubek (ČSSD). Podle něj dochází rok od roku k trvalému růstu výdajů. "Ať už jde o pohonné hmoty, údržbu, elektřinu a další věci související s provozem městské hromadné dopravy. Nárůst výdajů jsme zatím pokrývali z rozpočtu města, ale to nelze dělat stále," uvedl Paroubek s tím, že pokud bude zvýšení jízdného odsouhlaseno, pak se s největší pravděpodobností dotkne jen jednorázových jízdenek. "Cena měsíčních, čtvrtletních nebo ročních předplacených kupónů se zřejmě zvyšovat nebude," tvrdí Paroubek. Při 40procentním nárůstu by osmikorunová jízdenka, která ve všední den platí 15 minut, přišla na 11 korun. Jízdenka 12korunová, s níž lze přestupovat a platí hodinu, by stála 17 korun. O zvýšení cen jízdného v pražských hromadných prostředcích by podle Paroubka měla rada města jednat 25. listopadu nebo 2. prosince. Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) se však do 1. ledna 2004 o zvyšování jízdného nic nerozhodne. "Záleží na tom, jak u prezidenta republiky dopadne reforma veřejných financí. Kdyby nenabyla platnosti, nic by se nemuselo zdražovat," reagoval pro Právo Šteiner. Reformní zákony mění 5procentní daň z přidané hodnoty u pohonných hmot na 22procentní a tím podle Šteinera dopravnímu podniku (DP) stoupnou silně náklady. "Nyní jízdné nepokrývá ani 20 procent výdajové stránky rozpočtu DP," dodal radní. Radniční argumentace se opírá o doporučení Evropské unie, jízdné má podle ní pokrýt zhruba třetinu nákladů dopravních podniků. Uvažované zdražení by se nejsilněji dotklo jednorázových jízdenek. "Ceny se neměnily už čtyři roky," poznamenal Šteiner. "Jsem spíše příznivcem toho, aby se dobře vykalkulovaly ceny a nemusely se každý rok zvedat o nějaké drobné. Některé ceny jsou, řekl bych, dnes už nedůstojně levné," doplnil pak náměstek Bürgermeister. "Vše bude záležet na rozhodnutí radních, kterému se samozřejmě podřídíme," uvedla mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Současné a navrhované ceny jízdného (v Kč)

Přestupní jízdenky (60 min.)

Současné ceny Navrhované ceny

Dospělá 12 17
Dětská (6 až 15 let) 6 8

Nepřestupní jízdenky (15 min. či 4 stanice metrem)

Současné ceny Navrhované ceny

Dospělá 8 11
Dětská 4 6
reklama

 
Petr Janiš, Vlastimil Rádl

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist