https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/jizdne-od-ledna-v-mestech-podrazi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Jízdné od ledna v městech podraží

24.11.2003 | PRAHA | Právo | Ivan Blažek |
Cenový šok čeká od ledna na cestující v městské hromadné dopravě ve většině krajských měst. Tarify jednotlivých jízdenek výrazně podraží.
 
V Plzni dokonce o polovinu. "Cena jízdenek stoupne z osmi na dvanáct korun, měsíční předplatné z dvě stě sedmdesáti na tři sta padesát korun," řekl Právu náměstek plzeňského primátora Miroslav Kalous (ODS). Za roční jízdenku zaplatí cestující 3100 korun, o 720 více než doposud. "Jednou to přijít muselo, drželi jsme tarify šest let," připomněl Kalous, podle něhož byla zvolená varianta jistým kompromisem. "Některé návrhy počítali třeba s ročním předplatným ve výši čtyř tisíc korun," dodal. Ekonomický náměstek primátora Vladimír Duchek (Pravá volba pro Plzeň) opatření uvítal: "Podobný krok se měl učinit již před dvěma lety a skok nemusel být tak razantní." Podle Duchka hradily v roce 1999 tržby z jízdného 41 procent nákladů na provoz městské dopravy. "Tento podíl postupně klesl na pouhých pětadvacet procent a ani po zdražení se na úroveň roku 1999 nedostaneme," připomněl. Jen o korunu se naopak má zdražovat v Ostravě. Nově by tak 15minutová jízdenka stála osm a 45minutová dvanáct korun. Větší rána by však čekala důchodce nad 70 let, kteří se dosud přepravovali bezplatně. Podle návrhu společnosti KODIS (Koordinátor ostravského dopravního systému) by se měly pro Městskou hromadnou dopravu v Ostravě zavést dlouhodobé časové jízdenky pro občany nad 70 let za 300 korun. Korunové zdražení se chystá například i v Opavě a Táboře, Brně či v Hradci Králové. I tam si lidé starší sedmdesáti let od Nového roku za jízdu připlatí. "Senioři s trvalým pobytem v Hradci a okolních obcích, do nichž naše vozy jezdí, budou mít zlevněné jízdné šest korun v prvním pásmu a sedm ve druhém. Ovšem nabídneme jim roční seniorskou jízdenku za 300 korun, případně čtvrtletní za sto nebo měsíční za padesát korun. Mimohradečtí senioři nad sedmdesát let budou platit plné jízdné," sdělil Zákora s tím, že ceny běžných jízdenek ve dvou pásmech budou za devět a jedenáct korun.

Zastupitelé budou platit

Na stejné úpravě se dohodla i pardubická radnice, kde zastupitelé po létech přijdou o výsadu bezplatného užívání městské hromadné dopravy. Od ledna příštího roku budou totiž platit stejně jako každý jiný. "Ceny jízdného v městské hromadné dopravě se od prvního ledna v Brně zvýší. V kalkulacích jsou zahrnuty všechny dlouhodobé faktory, s nimiž je třeba počítat, mimo jiné i vývoj cen elektřiny či pohonných hmot," informovala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová s tím, že nový tarif schvalovala Rada města Brna již letos v létě v souladu s dlouhodobou strategií, jež počítá s růstem cen jízdného vždy jednou za dva roky. Desetiminutová nepřestupní jízdenka bude stát osm místo dosavadních sedmi korun, čtyřicetiminutová jízdenka pro dvě pásma bude stát 13 místo dosavadních 12 Kč. Vedení karlovarské radnice se přiklonilo k vyšší sazbě. Od Nového roku tak bude stát jednotlivá jízdenka deset korun, takže bude o dvě koruny dražší než dosud. Pro děti podraží jízdenka o korunu na pět korun.

Cestujících ubude

Ekologové se obávají, že po zdražení jízdného začne řada současných cestujících raději jezdit autem a zhorší už tak špatnou dopravní situaci ve městech. "Nepředpokládám, že zvýšení cen zároveň zlepší úroveň cestování. Dá se tedy očekávat odliv pasažérů možná v desítkách procent," varoval Jiří Kohout z plzeňské Společnosti pro veřejnou dopravu. "Tak výrazné zdražení snad nikdo nečekal," podotkl Kohout a poznamenal, že v dvanáctikorunové jízdenky fungují i v Praze. "Ta je však několikanásobně větší a navíc se tam, na rozdíl od Plzně, nechá na jeden lístek jezdit a přestupovat celou hodinu," upozornil. Zastánci zdražování však argumentují tím, že zdražení nafty v důsledku vyšší daně by bez zvýšení jízdného vytvořilo pro dopravní podniky neřešitelnou situaci. "Zdražením nafty na začátku příštího roku narostou náklady dopravního podniku o 2,2 miliónu korun," uvedl náměstek karlovarského primátora Michal Mundl (nez.). Vedení společnosti Connex Morava, která provozuje městskou hromadnou dopravu ve většině měst Olomouckého kraje, mj. v Přerově, Šumperku, Jeseníku, zdražení nepředpokládá. "Jednání s městy, která kryjí ztráty, teprve probíhají. Osobně si ale myslím, že ke zdražování nejsou důvody, pochopitelně za předpokladu, nestane-li se něco mimořádného, nepředvídaného. Žádné signály v tomto směru ale nyní nemáme," řekla Právu generální ředitelka firmy Connex Morava Jitka Homolová. Se zdražením nepočítá ani Dopravní podnik města Olomouce (DPMO). "Změnu tarifů nepřipravujeme," potvrdil Právu obchodně ekonomický náměstek DPMO Lubomír Bouda.
reklama

 
Ivan Blažek

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist