https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/jizdne-ve-vlacich-by-se-melo-zlevnovat-jen-na-casti-trati
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Jízdné ve vlacích by se mělo zlevňovat jen na části tratí

11.6.2003 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
NÁMĚSTEK MINISTRA DOPRAVY VOJTĚCH KOCOUREK
 
* Na vašem ministerstvu odpovídáte za oblast železniční dopravy. Českým drahám (ČD) ubylo v roce 2002 třináct miliónů cestujících a letos za první tři měsíce ve srovnání se stejným loňským obdobím pět a půl miliónu. Zavinila to špatná cenová strategie managementu ČD?

Příčin bylo více. Nelze ale zapomínat, že až do letošního 1. ledna byly České dráhy státní organizací. Jejich přeměna na akciovou společnost otevřela prostor pro zlepšení stavu. Dobrou zprávou je, že v dubnu se podařilo sestupný trend v počtu přepravených cestujících zastavit. Přesto nelze příliš jásat. Jde jen o první impuls, že opatření, která nový management ČD přijal, mohou být účinná.

* Od 1. června dráhy výrazně snížily cenu jízdného pro pasažéry jedoucí z Prahy do Brna nebo opačným směrem. Cestující nyní platí 140 korun, zhruba o stokorunu méně než předtím. V červenci má následovat zlevnění karty Z o polovinu. Nebylo by ale lepší zlevnit plošně všechny jízdenky?

Jestliže se v podniku přidávají mzdy, není nic horšího, než když dostanou přidáno všichni. Lidi je třeba odměňovat podle zásluh. Kdyby se nový management ČD chtěl pouze zalíbit, pak by skutečně zlevnil veškeré jízdné ve vlacích. Že tak neučinil a volí diferencovaný přístup, je podle mne správné. Tím spíše, že k tomu dochází po důkladné analýze situace na jednotlivých tratích.

* V čem konkrétně se už projevila přeměna drah na akciovku?

Že se České dráhy začaly prioritně zajímat o své tržby a náklady. S výsledky ještě nemůžeme být spokojeni, ale náznaky zlepšení tu jsou. Vedení ČD i dozorčí rada se zamýšlejí, kde ještě ušetřit, zda se někde neplýtvá. Jde i o snižování počtu zaměstnanců, ale uváženě, nahrazováním živé práce technikou.

* Většina dluhů ČD přešla na nově vzniklou státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Nehrozí, že se dráhy znovu těžce zadluží?

Dluhy Českých drah skutečně převzala SŽDC. Naše ministerstvo ve spolupráci se SŽDC již předložilo vládě návrh na umoření tohoto dluhu. Teď čekáme, jaké stanovisko k tomu kabinet zaujme. Akciová společnost ČD má dnes uhrazeny závazky ze sociálního a zdravotního pojištění, z valné části i faktury. Vůči svým dodavatelům zatím dluhy nemá. Je dobře, že jsme do vínku dostali očištěnou akciovku, a teď se snažíme, aby si to udržela. Transformací ČD vznikly dva samostatné nástupnické subjekty. SŽDC není jen jakousi konsolidační agenturou, ale velmi důležitou organizací, která vlastní železniční tratě. Má odpovědnost za hospodaření s devadesátimiliardovým majetkem. Postavení SŽDC se tedy dá přirovnat k úloze, kterou v silniční dopravě plní Ředitelství silnic a dálnic ČR.

* Generální ředitel ČD Dalibor Zelený byl v březnu odvolán a v šéfovském křesle ho vystřídal Petr Kousal. Nestal se Zelený nepohodlným i tím, že hrozil státu žalobou za neplnění závazků vůči ČD za objednanou osobní dopravu?

Správní rada ČD to loni v prosinci vyčíslila na dvaadvacet miliard korun! Předchozí management skutečně tvrdil, že stát za dopravu, kterou si objednal, drahám neplatí, a to že je příčinou jejich špatné ekonomické situace. My však máme filozofii postavenou trochu jinak. Dráhy musejí rezervy hledat v první řadě u sebe a teprve pak poukazovat na to, že mají něco neuhrazeno. Největším zákazníkem ČD je stát, který si u nich objednává dopravu ve veřejném zájmu. Zastupuje ho ministerstvo dopravy. A my jsme letos poprvé po dlouhých letech dosáhli, že objednávka jde skutečně od našeho ministerstva. Na dopravní fakultě ČVUT jsme si nechali vypracovat materiál, který definuje, jaké vlakové spoje jsou v našem zájmu, aby je České dráhy provozovaly. Na základě toho dojednáváme s ČD konkrétní objednávku na celostátní spoje.

* Ale co regionální doprava?

V té jsou pro ČD objednatelem kraje. Velmi tedy záleží na tom, jak budou dráhy schopny s kraji komunikovat, zda jejich nabídka obstojí v konkurenci s autobusovými dopravci.

* Není výjimkou, že přepravu cestujících v regionech souběžně zajišťují vlaky i autobusy. Bude se prokazatelná ztráta uhrazovat oběma dopravcům?

Kraje, které tuto ztrátu hradí, si nebudou moci dovolit platit více dopravcům. Taková praxe jistě brzy skončí. Zůstat by měl jen ten dopravce, který nabídne kvalitnější služby.

* Bude ministerstvo podporovat privatizaci regionálních tratí či jejich převod do vlastnictví krajů?

V masovém měřítku se s něčím takovým v dohledné době nepočítá. V zájmu státu není ani rušení ztrátových tratí. Do budoucna se ale nemůžeme bránit žádné z těchto aktivit. Například ve Švýcarsku je běžné, že tratě vlastní sdružení, v nichž jsou vedle regionů i soukromí vlastníci.

* Velkým problémem české železnice je zastaralost vozového parku. Neměl by tedy stát více přispívat na nákup nových vagónů a lokomotiv?

Aby se České dráhy staly atraktivním dopravcem a lákaly zákazníky, musí zvýšit kulturu cestování, a to bez moderního vozového parku nelze. K tomu má sloužit program, který chystáme. Nepůjde však jen o podporu železničním dopravcům, ale i českým výrobcům. Naše republika byla v minulosti ve výrobě kolejových vozidel velmocí, ať už šlo o pražské ČKD, plzeňskou Škodu nebo českolipskou a studeneckou Vagonku. Dnes už z těch českých zbývá jen vagonka ČKD, která se navíc musela přestěhovat do Vítkovic. Když s tím nic neuděláme, budou se muset všechna železniční vozidla draze dovážet.

* Právě ve Zličíně by se prý pro ČD měly vyrábět moderní vlakové soupravy Desiro-Siemens, které by mohly nahradit na příměstských tratích zastaralé motoráky. Můžete to potvrdit?

Je skutečně pozitivní, že firma Siemens počítá v bývalém areálu ČKD, který koupila v Praze-Zličíně, s výrobou těchto vlaků. Je to pro nás výzva, kterou bychom neměli nechat zapadnout.

* Už 24. června se má v Praze veřejnosti představit první ze sedmi rychlovlaků, které si ČD objednaly za 4,35 miliardy korun u konsorcia Alstom Ferroviaria. Nebylo by z dnešního pohledu prospěšnější, kdyby se ty miliardy raději vynaložily na modernizaci běžného vozového parku?

Mám na to svůj osobní názor, ale o této zakázce bylo rozhodnuto už před lety. Mohu se pouze domnívat, že jsme za ty peníze mohli mít množství patrových souprav řady 471 z Vítkovic, Desira ze Zličína inákladní vagóny, které dráhy musí nakoupit, aby neztratily konkurenceschopnost.

* Cestující se rychlovlakem ČD poprvé svezou v průběhu příštího roku mezi Drážďany, Prahou a Vídní. Původně ovšem dráhy počítaly s trasou až do Berlína. Je ještě naděje, že se to podaří vyjednat?

Věřím, že se ČD dohodnou s Deutsche Bahn o prodloužení trasy. Podporuje to i naše ministerstvo. Jde o drahé soupravy, které budou vlajkovou flotilou Českých drah, ale musí si na sebe vydělat. Prostoje by tedy měly být minimální, což by se v případě trasy až do Berlína bez adekvátních opatření německé železnice nemohlo podařit.

* České dráhy již oznámily, že jízdné v jejich rychlovlacích bude zhruba stejné jako ve vlacích EuroCity. Komfort srovnatelný například s proslulým francouzským TGV si tedy u nás bude moci dopřát prakticky každý. Přitom jinde ve světě je v rychlovlacích velmi drahé speciální jízdné.

Ve chvíli, kdy v Česku klesá zájem cestujících o železnici, je marketingová úvaha ČD, aby se pro rychlovlaky u nás speciální jízdné nestanovilo, určitě správná. Jde přece o to, aby nejezdily prázdné.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist