https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kamiony-budou-platit-myto-405-koruny-za-kilometr
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Kamióny budou platit mýto 4,05 koruny za kilometr

19.10.2006 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Těžké kamióny budou od 1. ledna 2007 muset za průjezd českými dálnicemi a rychlostními silnicemi platit v průměru 4,05 koruny za kilometr. Vyplývá to ze sazeb elektronického mýtného, které včera schválila odstupující vláda.
 
„Sazby jsou zatím stanoveny na jeden rok. Poté se fungování projektu mýtného znovu vyhodnotí,“ řekl novinářům odstupující premiér Mirek Topolánek. Návrh předchozího ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) počítal se sedmi tarify, což dopravci ostře kritizovali. Jeho nástupce Aleš Řebíček (ODS) proto návrh upravil tak, že bude jedno pásmo pro dálnice a rychlostní komunikace, a druhé pro silnice 1. třídy, na nichž výběr mýtného plánuje od 1. července 2007. „V praxi se sazba bude pohybovat od 1,30 do 5,40 koruny v závislosti na tom, zda jde o dálnici či silnici, a jestli vozidlo splňuje ekologické normy. S rozdílnou sazbou se také počítá pro denní a noční dobu,“ upřesnil Řebíček. Obavy z objíždění Aby se zabránilo objíždění výkonově zpoplatněných tras, ustavil Řebíček pracovní skupinu, v níž jsou zástupci ministerstva dopravy a dopravní fakulty ČVUT. Cílem je do Nového roku zjistit možné objízdné trasy, po nichž by se dopravci mohli vyhýbat placení mýtného. „Na tyto komunikace budou zřejmě umístěny zákazové značky. Jsem ale přesvědčen, že drtivá většina dopravních firem dá raději přednost placení. Zpoždění, způsobené jízdou po okresních silnicích, by totiž pro ně bylo konkurenční nevýhodou, převyšující úspory za nezaplacené mýto. Vláda se včera zabývala také tím, zda stanovená sazba mýtného nepostihne malé dopravce. Ti však mají většinou ve vozovém parku automobily lehčí dvanácti tun a ty budou i v příštím roce zpoplatňovány jen dálničními známkami. Do budoucna se ale i v Česku počítá s tím, že podobně jako v Rakousku se výkonové zpoplatnění rozšíří na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Výrazně by tak stoupl výnos z mýtného, který má v příštím roce podle Řebíčka činit 4,8 miliardy a v roce 2008 už přes osm miliard korun. Všechny výnosy z mýtného půjdou na konto Státního fondu dopravní infrastruktury a budou použity na opravy a další rozvoj dálniční a silniční sítě. Generálním dodavatelem systému elektronického mýtného pro ČR je rakouská společnost Kapsch. Ta v červenci zahájila výstavbu mýtných bran, zákaznických center a dalších zařízení, potřebných pro úspěšný výběr mýta. Kapsch doufá v přízeň počasí Do 11. října bylo na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací postaveno 75 z plánovaných 171 mýtných bran. Pak ale Kapsch musel práce přerušit kvůli předběžnému opatření, jež vydal brněnský krajský soud v souvislosti s žalobou italské Autostrade. V úterý soud rozhodl, že Autostrade byla ze soutěže na mýtné vyloučena oprávněně, a předběžné opatření zrušil. A už včera se Kapsch znovu pustil do stavby bran. „Ztráty z týdne, kdy jsme nemohli pokračovat, zatím nedokážeme vyčíslit. Teď budeme doufat v hezké počasí,“ řekl Právu generální ředitel firmy Kapsch Telematic Services Karel Feix. Pokud by Kapsch nestihl systém dostavět do 1. ledna, chce spustit alespoň jeho část. Ministerstvo dopravy však doufá, že se vše stihne ve stanoveném termínu.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist