https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kamiony-trapi-obce-u-dalnice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Kamiony trápí obce u dálnice

13.12.2007 | CERHOVICE | MF Dnes | Pavla Švédová |
Pět desítek kamionů během hodiny projede v největší dopolední špičce přes obec Cerhovice na Berounsku. „Mám pocit, že je to týden od týdne horší. Rapidně se to zhoršilo po zavedení mýtného,“ uvedl starosta Cerhovic Petr Frei.
 
Město totiž leží na silnici, která lemuje dálnici D5, a řidiči ji využívají, aby se vyhnuli placení mýtného.

Stejný problém s narůstajícím počtem kamionů má i nedaleký Žebrák a Zdice. Společně řeší, jak kamiony z obcí vykázat.

Nejhorší je to mezi desátou a polednem

„Kamiony nám přes den blokují celé náměstí i přechody pro chodce. Vrcholem bezohlednosti je zablokování autobusové zastávky, což v naší obci není ojedinělý jev. Chápu, že si řidiči potřebují nakoupit, náměstí je ale pak pro osobní vozidla naprosto nepoužitelné,“ uvedl Frei.

Přesný počet kamionů, které projedou, nemá. „Ale dopoledne jich někdy napočítám i padesát do hodiny. Nejhorší je to mezi desátou a polednem,“ podotkl.

Lidí, kteří si v obci stěžují, přibývá. „Je to nepředstavitelné. Náklaďáků tu projíždí čím dál tím víc. V poslední době i proto, že se opravoval jeden pruh na dálnici,“ potvrdila jedna z obyvatelek Cerhovic.

A stěžují si také v Žebráku. „Nedá se skoro přejít silnice. Zhoršilo se ovzduší. Navíc těžká auta poškozují náš majetek, jako jsou kanalizační vpustě, vodovodní uzávěry,“ tvrdí žebrácký starosta Daniel Havlík.

Před časem přišel s návrhem řešení poslanec Richard Dolejš. „Máme k dispozici právní výklad Parlamentního institutu Poslanecké sněmovny, podle kterého lze dopravním značením zamezit vjezdu těžkotonážních vozidel na území obcí. Rozhodující je v tomto případě stanovisko odboru dopravy příslušného městského úřadu pověřeného výkonem státní správy,“ uvedl Dolejš.

Podle Daniela Havlíka, který se kvůli tomu sešel se zástupci hořovického odboru dopravy a policisty, je ale jediným řešením změna zákona. „Zjistili jsme, že neexistují žádné zákonné podmínky, abychom nadobro zakázali vjezd kamionů. Jediným řešením tak je intervenovat u poslanců, aby zákon změnili,“ uvedl Havlík.

Nelíbí se nám to, říká náměstek hejtmana

To tvrdí i náměstek hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský. „Víme, že je to problém. Nelíbí se nám to, ale z legislativně-právních důvodů tomu nemůžeme zabránit. Jedná se ale o veřejně přístupné komunikace, po kterých mají právo všichni jezdit,“ uvedl Vyšehradský.

Výjimka by nastala pouze v případě, že by na zmiňovaných úsecích silnice byly technické problémy. „Například nějaké můstky s určitou nosností,“ uvedl.

Podle něj je tak jediným řešením změna zákona, případně zpoplatnění silnic nižších tříd. Na to ale nechtějí v Cerhovicích čekat. A tak alespoň uvažují o vybudování semaforu, který by rychlá auta přibrzdil, a měřiče rychlosti.

Starosta Žebráku zase vsadil na kontroly. „Chceme kamionům, které přes nás projíždějí, znepříjemnit život. Budeme kontaktovat celní správu a policii, aby zde dělali častější kontroly,“ uvedl Havlík.

***

„Nedá se skoro přejít silnice. Navíc těžká auta poškozují náš majetek – kanalizační vpustě, vodovodní uzávěry.“ starosta Žebráku Daniel Havlík


reklama

 
Pavla Švédová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist