MF Dnes: Kanál blokuje parcely
28.8.2008 | ZLÍN | MF Dnes | Karel Toman ml. |
Vyberte jednu variantu, nebo lidem začněte platit odškodné. Takový je vzkaz europoslance Tomáše Zatloukala vládě.
Podle něj totiž plánovaný kanál Dunaj-Odra-Labe brání lidem a obcím v jeho okolí ve svobodném nakládání s pozemky. „Tam, kde stát nechce zúžit počet chráněných variant na jednu, měl by vlastníkům půdy platit za to, že ji znehodnocuje,“ řekl Zatloukal po pátečním jednání s náměstkem ministra dopravy Petrem Šlegrem ve Zlíně.
„Jsou to oprávněné připomínky, máme je z celé řady obcí na plánované trase,“ sdělil Šlegr a slíbil, že Zatloukalův návrh předloží ministrovi dopravy. „I naším cílem je zúžit územní ochranu na nezbytně nutný rozsah,“ řekl. Jak se ale bude vláda tvářit na případné kompenzace majitelům pozemků, si netroufá odhadovat. „Vyžadovalo by to zřejmě změnu legislativy,“ naznačil pouze.
Rozhodnutí se opět odkládá Podle Šlegra se teď připravuje harmonogram analýz, které mají smysluplnost celého projektu posoudit. Bude se tedy hodnotit jeho ekonomická efektivita, ale i dopady na životní prostředí. Projednat se musí také se sousedními zeměmi. „V žádném případě se tedy zatím nemůžeme bavit o stavbě,“ tvrdí náměstek.
Kdy tedy bude konečně jasno, jestli se projekt gigantických proporcí a finančních nákladů začne stavět, nebo se definitivně odpíská?
„Současný návrh, jak je připraven do vlády, počítá s tím, že se rozhodne do konce roku 2010,“ tvrdí Šlegr. Rozhodnout se přitom mělo už letos, vláda ale komisi, která tak měla učinit, rozpustila.
Zatloukal na jaře na téma kanálu D-O-L interpeloval evropského komisaře pro dopravu Jacquese Barotta a eurokomisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase.
Spolu s dlouholetým odpůrcem kanálu, aktivistou Milanem Komínkem a starostou Kroměříže Milošem Malým pak v dubnu novináře seznámil s jejich odpověďmi. Podle Barotta není kanál zařazen do sítě významných evropských vodních cest a rozpočet Unie s ním tedy do roku 2020 nepočítá. „Myšlenka kanálu byla několikrát zpochybněna, odborníci a organizace vyjádřili znepokojení ohledně jeho negativních dopadů,“ píše Barott. Komisař Dimas popsal skoro celou stranu A4 evropskými směrnicemi, které by stavba kanálu porušila.
Podle Komínka by přitom jeho stavbou nejvíce utrpěly kraje Olomoucký a Zlínský.
***
* Evropa a kanál Europoslanec Tomáš Zatloukal je autorem deklarace, která navrhuje přípravy kanálu jednou provždy zrušit. Podepsalo ji po jednom europoslanci z Rakouska, Slovenska, Polska a Německa, tedy ze zemí, přes které by měl průplav dosáhnout ke třem evropským mořím. Kanál D-O-L podle nich porušuje evropské směrnice o udržitelném užívání vod, ochraně přírodních stanovišť a mezinárodně významných mokřadech. Podle jednoho z dlouholetých zastánců stavby kanálu Jaroslava Kubce však Zatloukal „poškozuje zájmy České republiky i Evropské unie“.
reklama
„Jsou to oprávněné připomínky, máme je z celé řady obcí na plánované trase,“ sdělil Šlegr a slíbil, že Zatloukalův návrh předloží ministrovi dopravy. „I naším cílem je zúžit územní ochranu na nezbytně nutný rozsah,“ řekl. Jak se ale bude vláda tvářit na případné kompenzace majitelům pozemků, si netroufá odhadovat. „Vyžadovalo by to zřejmě změnu legislativy,“ naznačil pouze.
Rozhodnutí se opět odkládá Podle Šlegra se teď připravuje harmonogram analýz, které mají smysluplnost celého projektu posoudit. Bude se tedy hodnotit jeho ekonomická efektivita, ale i dopady na životní prostředí. Projednat se musí také se sousedními zeměmi. „V žádném případě se tedy zatím nemůžeme bavit o stavbě,“ tvrdí náměstek.
Kdy tedy bude konečně jasno, jestli se projekt gigantických proporcí a finančních nákladů začne stavět, nebo se definitivně odpíská?
„Současný návrh, jak je připraven do vlády, počítá s tím, že se rozhodne do konce roku 2010,“ tvrdí Šlegr. Rozhodnout se přitom mělo už letos, vláda ale komisi, která tak měla učinit, rozpustila.
Zatloukal na jaře na téma kanálu D-O-L interpeloval evropského komisaře pro dopravu Jacquese Barotta a eurokomisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase.
Spolu s dlouholetým odpůrcem kanálu, aktivistou Milanem Komínkem a starostou Kroměříže Milošem Malým pak v dubnu novináře seznámil s jejich odpověďmi. Podle Barotta není kanál zařazen do sítě významných evropských vodních cest a rozpočet Unie s ním tedy do roku 2020 nepočítá. „Myšlenka kanálu byla několikrát zpochybněna, odborníci a organizace vyjádřili znepokojení ohledně jeho negativních dopadů,“ píše Barott. Komisař Dimas popsal skoro celou stranu A4 evropskými směrnicemi, které by stavba kanálu porušila.
Podle Komínka by přitom jeho stavbou nejvíce utrpěly kraje Olomoucký a Zlínský.
***
* Evropa a kanál Europoslanec Tomáš Zatloukal je autorem deklarace, která navrhuje přípravy kanálu jednou provždy zrušit. Podepsalo ji po jednom europoslanci z Rakouska, Slovenska, Polska a Německa, tedy ze zemí, přes které by měl průplav dosáhnout ke třem evropským mořím. Kanál D-O-L podle nich porušuje evropské směrnice o udržitelném užívání vod, ochraně přírodních stanovišť a mezinárodně významných mokřadech. Podle jednoho z dlouholetých zastánců stavby kanálu Jaroslava Kubce však Zatloukal „poškozuje zájmy České republiky i Evropské unie“.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




