https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kanal-na-labi-bojuje-o-ministerskou-vyjimku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Kanál na Labi bojuje o ministerskou výjimku

13.10.2009 | PŘELOUČ | MF Dnes | Stanislava králová |
Plavba po Labi má další šanci. Ministerští úředníci částečně upravili projekt na vybudování kanálu v Přelouči, který má umožnit splavnění řeky až do Pardubic.
 
Vše má nyní v rukou agentura Ochrany přírody, která doporučí ministrovi životního prostředí, zda má udělit kanálu výjimku, nebo se má zachovat jako jeho předchůdce Martin Bursík, který myšlenku poklidně plujícících parníků po Labi smetl ze stolu.

„Na agenturu jsme předali upravený projekt kanálu, který je kompromisním řešením. Pokud se ochránci životního prostředí vyjádří kladně, měli bychom výjimku pro stavbu dostat,“ řekl tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest, které má projekt splavnění Labe na starosti, Václav Straka.

Zbudování kanálu prosazuje i vedení Pardubického kraje, které zdůrazňuje, že plavební kanál přitáhne do jednoho z turisticky osiřelých regionů republiky návštěvníky.

„Část projektu odborníci upravili, část chtějí u agentury obhájit. Myslím ale, že projekt by mohl projít a dostat dlouho očekávanou výjimku k povolení stavby,“ řekl krajský radní pro dopravu a investice Jan Tichý.

Podle Tichého jsou dokonce na betonové monstrum na Labi připraveny peníze z Evropské unie. Původní projekt počítal, že možnost pohodlně plout lodí přes Přelouč do Pardubic vyjde na dvě miliardy korun.

„Z evropských peněz, které jsou určeny jen na vodní cesty, bychom měli tuto částku získat, přičemž stát by se podílel necelými osmi procenty. Pokud ministr Miko výjimku neudělí, peníze do republiky nepřijdou a dostala by je jiná evropská cesta. Je to velká příležitost, jak peníze získat,“ řekl Tichý.

Ministr životního prostředí Ladislav Miko neříká stavbě ne. Kanál ale musí být podle jeho slov šetrný k životnímu prostředí. „Jsem přesvědčen, že existuje takové řešení, které by splavnění řeky umožnilo a přitom respektovalo požadavky české i evropské legislativy v ochraně přírody,“ řekl nedávno ministr Miko.

Labská vodní cesta měří 246 kilometrů a od roku 1911, kdy se tok řeky Labe začal regulovat, za stavbu stát zaplatil již 150 miliard korun, tedy zhruba plánovaný roční schodek státního rozpočtu.

O výstavbě kanálu na Labi začali politici uvažovat v roce 1996. Tehdy zvažovali možnost prohloubit původní koryto řeky, jenže tuto variantu neschválil tehdejší ministr životního prostředí Ivan Dejmal, protože nechtěl poškodit kameny v korytě -takzvané labské hrčáky.

Jiná trasa kanálu zase prochází z třiceti procent Slavíkovými ostrovy, unikátní přírodní lokalitou s chráněnými druhy, za jejichž záchranu bojují ekologičtí aktivisté. Těm v roce 2007 pomohl svým rozhodnutím neudělit stavbě výjimku tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík.

reklama

 
Stanislava králová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist