MF Dnes: Karavany se vyhnou mýtu
22.6.2009 | PRAHA | MF Dnes | Tomáš Lysoněk |
Zavedení mýtného na dálnicích pro všechna vozidla nad 3,5 tuny, které se chystá od ledna příštího roku, přinese i některé kuriózní situace.
Povinnost přilepit za čelní sklo zařízení pro komunikaci s mýtnými branami se totiž dotkne nejen podnikatelů, kteří pro dopravu využívají lehčí nákladní auta (např. avie), ale třeba i několika desítek tuzemských majitelů terénního vozu Hummer H1.
Jeho hmotnost se totiž blíží pěti tunám, spadá tak do stejné kategorie jako nákladní auta a k řízení je nutný řidičský průkaz skupiny C.
Pokud se příští rok rozhodne majitel Hummeru H1 vjet na dálnici, bude muset investovat vratnou kauci 1 550 Kč do nákupu palubní jednotky Premid a následně bude platit podle počtu ujetých kilometrů.
Sazba zatím není stanovena, nákladní auta nad 12 tun platí v průměru čtyři koruny za kilometr. U lehčích vozů se očekává zhruba poloviční taxa.
Novější hummery se už do limitu vejdou „Je to nesmysl, i když majitelé těchto aut toho po dálnici moc nenajezdí,“ říká Martin Mikulenčák, jednatel a spolumajitel firmy Hummer centrum, která auta do Česka dováží. Mýtné se však týká pouze první generace aut odvozených od vozů, které používala americká armáda ve válce v Perském zálivu.
„Už Hummery H2 se hmotností vejdou do 3,5 tuny. Padá tak nutnost vlastnit řidičský průkaz skupiny C, platí se za ně i nižší povinné ručení. V Česku jich proto jezdí mnohem více než typu H1,“ doplňuje Mikulenčák. Změny ve způsobu placení za jízdu po dálnici naopak uvítají majitelé obytných přívěsů či vozíků, po jejichž zapojení přesáhne celková hmotnost osobního auta a přívěsu 3,5 tuny.
Nyní si totiž musí pro jízdu po zpoplatněné silnici zakoupit dražší dálniční známku, a to bez ohledu na to, zda již mají kupon pro osobní auta.
Týdenní dálniční známka pro vozy nad 3,5 tuny stojí 750 Kč, měsíční 2 000 Kč a roční 8 000 Kč.
„Od příštího roku bude stačit klasický dálniční kupon pro vozidla pod 3,5 tuny,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Majitelé obytných přívěsů jsou za změnu rádi. „Vítáme to, dosud byla nutnost mít dražší dálniční známku handicapem,“ říká Luděk Formánek z Caravan klubu Plzeň. Letošní letní sezony se však úpravy ještě nedotknou.
Dálnice zlevní, řidičák zůstává Řidiči také nadále budou muset mít pro jízdu s přívěsem těžším než 750 kilogramů v případě, že hmotnost soupravy přesáhne 3,5 tuny, kombinaci řidičských oprávnění skupin B a E.
„Béčko“ je naopak ve většině případů dostačující pro jízdu s obytným automobilem.
Zatímco dříve si Češi pod tímto pojmem představili především přestavěné avie, nyní jsou obytné vozy zpravidla postaveny na podvozcích zahraničních dodávek a jejich hmotnost se co nejtěsněji blíží hodnotě 3 500 kilogramů.
„Větší auta nemáme v nabídce, nebyl by o ně zájem. Málokdo ze zákazníků má dnes řidičák skupiny C,“ vysvětluje Zbyněk Šebl, který provozuje říčanskou půjčovnu aut Auto Dante.
Snaha výrobců přiblížit hmotnost obytných aut co možná nejblíže hodnotě 3,5 tuny však může být pro jejich řidiče pastí.
„Vozy mají velký nákladový prostor, je snadné je přeložit tak, že přesáhnou právě hranici 3 500 kilogramů. Při silniční kontrole s tím pak řidiči mají problém,“ popisuje Šebl. Podle Formánka se na tyto kontroly specializují zejména Rakušané.
reklama
Jeho hmotnost se totiž blíží pěti tunám, spadá tak do stejné kategorie jako nákladní auta a k řízení je nutný řidičský průkaz skupiny C.
Pokud se příští rok rozhodne majitel Hummeru H1 vjet na dálnici, bude muset investovat vratnou kauci 1 550 Kč do nákupu palubní jednotky Premid a následně bude platit podle počtu ujetých kilometrů.
Sazba zatím není stanovena, nákladní auta nad 12 tun platí v průměru čtyři koruny za kilometr. U lehčích vozů se očekává zhruba poloviční taxa.
Novější hummery se už do limitu vejdou „Je to nesmysl, i když majitelé těchto aut toho po dálnici moc nenajezdí,“ říká Martin Mikulenčák, jednatel a spolumajitel firmy Hummer centrum, která auta do Česka dováží. Mýtné se však týká pouze první generace aut odvozených od vozů, které používala americká armáda ve válce v Perském zálivu.
„Už Hummery H2 se hmotností vejdou do 3,5 tuny. Padá tak nutnost vlastnit řidičský průkaz skupiny C, platí se za ně i nižší povinné ručení. V Česku jich proto jezdí mnohem více než typu H1,“ doplňuje Mikulenčák. Změny ve způsobu placení za jízdu po dálnici naopak uvítají majitelé obytných přívěsů či vozíků, po jejichž zapojení přesáhne celková hmotnost osobního auta a přívěsu 3,5 tuny.
Nyní si totiž musí pro jízdu po zpoplatněné silnici zakoupit dražší dálniční známku, a to bez ohledu na to, zda již mají kupon pro osobní auta.
Týdenní dálniční známka pro vozy nad 3,5 tuny stojí 750 Kč, měsíční 2 000 Kč a roční 8 000 Kč.
„Od příštího roku bude stačit klasický dálniční kupon pro vozidla pod 3,5 tuny,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Majitelé obytných přívěsů jsou za změnu rádi. „Vítáme to, dosud byla nutnost mít dražší dálniční známku handicapem,“ říká Luděk Formánek z Caravan klubu Plzeň. Letošní letní sezony se však úpravy ještě nedotknou.
Dálnice zlevní, řidičák zůstává Řidiči také nadále budou muset mít pro jízdu s přívěsem těžším než 750 kilogramů v případě, že hmotnost soupravy přesáhne 3,5 tuny, kombinaci řidičských oprávnění skupin B a E.
„Béčko“ je naopak ve většině případů dostačující pro jízdu s obytným automobilem.
Zatímco dříve si Češi pod tímto pojmem představili především přestavěné avie, nyní jsou obytné vozy zpravidla postaveny na podvozcích zahraničních dodávek a jejich hmotnost se co nejtěsněji blíží hodnotě 3 500 kilogramů.
„Větší auta nemáme v nabídce, nebyl by o ně zájem. Málokdo ze zákazníků má dnes řidičák skupiny C,“ vysvětluje Zbyněk Šebl, který provozuje říčanskou půjčovnu aut Auto Dante.
Snaha výrobců přiblížit hmotnost obytných aut co možná nejblíže hodnotě 3,5 tuny však může být pro jejich řidiče pastí.
„Vozy mají velký nákladový prostor, je snadné je přeložit tak, že přesáhnou právě hranici 3 500 kilogramů. Při silniční kontrole s tím pak řidiči mají problém,“ popisuje Šebl. Podle Formánka se na tyto kontroly specializují zejména Rakušané.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




