MF Dnes: Karviná řeší dopravu
30.5.2008 | KARVINÁ | MF Dnes | Petra Sasínová |
Obchvat Karviné je první etapa velké akce, na kterou má v budoucnu navazovat nové silniční připojení na Bohumín a dálnici 47 a v další etapě pak zrychlení napojení na Český Těšín a silnici R48. Přípravy těchto dalších dvou etap jsou na rozdíl od obchvatu v počátcích.
„Bude nutné změnit územní plány,“ řekl náměstek karvinského primátora Zbyněk Gajdacz.
Je to jedna z priorit vedení města, které počítá s tím, že s rozjezdem průmyslové zóny v Nošovicích bude dopravní zatížení Karviné ještě mnohem větší. „Obchvat Karviné i připojení Karvinska na nadřazenou dálniční síť jsou nezbytné nejen s ohledem na ekonomický rozvoj oblasti. Je jasné, že neúměrná tranzitní doprava vadí lidem ve městě stále více a zhoršuje životní prostředí,“ uvedl primátor Karviné Tomáš Hanzel.
Na prosazení těchto záměrů se zaměřil poslanec a zastupitel za ODS Jaroslav Krupka, který inicioval vznik specializovaného sdružení obcí s názvem Sdružení za vybudování severovýchodní příhraniční spojky D47-R48. „Když se podíváte na mapu, je jasné, že tyto dvě hlavní komunikace naprosto míjejí Karvinou,“ uvedl Krupka, který snaží urychlit přípravu.
„Jeho přičiněním byl obchvat zařazen do seznamu vládních priorit. Zahájil například jednání se zástupci krajského úřadu, který poskytl milion korun na vyhledávací studii příhraniční spojky,“ uznal Gajdacz. „Naší prioritou je vést spojnici mimo středy měst. A postačí pohodlný dvoupruh, není nutné, aby to byla rychlostní komunikace,“ doplnil Gajdacz. Krupka zná i variantu, kterou navrhují obyvatelé Karviné-Darkova, přes který by měl vést obchvat města. Naděje jí nedává. „Neumím si představit, jak dlouho by trvalo, kdyby to celé mělo začít znovu. Bylo by to nekončící. Teď máme územní rozhodnutí, které je platné jen do roku 2009. Je proto nutné jednat s lidmi a vyřešit majetkoprávní vztahy,“ řekl.
Obyvatel Darkova Józef Chmiel, který s trasou nesouhlasí, si je vědom toho, že může být ve veřejném zájmu i vyvlastněn. „Už jsem slyšel takové výhrůžky,“ řekl Chmiel, který několik desetiletí sleduje devastaci Karviné.
S variantou obchvatu, kterou navrhují obyvatelé Darkova, se seznámila poslankyně Strany zelených Věra Jakubková. „Oficiální varianta má své nedostatky, vede blízko lázní, bude znamenat bourání domů, zasypání části jezera ve Fryštátě. Nedostatky má ale i alternativní varianta,“ řekla. „Dopravně řeší situaci jen asi z jedné čtvrtiny, navíc je tato varianta velice dlouhá a dopravu by možná ani neodvedla,“ uvedla. Zdůraznila ale, že je nesmírně důležité, aby stavba nezačala, dokud se nenajde kompromisní řešení. „Silové řešení není správné. Takové stavby se pak prodražují, prodlužují, neřeší problémy,“ míní.
reklama
Je to jedna z priorit vedení města, které počítá s tím, že s rozjezdem průmyslové zóny v Nošovicích bude dopravní zatížení Karviné ještě mnohem větší. „Obchvat Karviné i připojení Karvinska na nadřazenou dálniční síť jsou nezbytné nejen s ohledem na ekonomický rozvoj oblasti. Je jasné, že neúměrná tranzitní doprava vadí lidem ve městě stále více a zhoršuje životní prostředí,“ uvedl primátor Karviné Tomáš Hanzel.
Na prosazení těchto záměrů se zaměřil poslanec a zastupitel za ODS Jaroslav Krupka, který inicioval vznik specializovaného sdružení obcí s názvem Sdružení za vybudování severovýchodní příhraniční spojky D47-R48. „Když se podíváte na mapu, je jasné, že tyto dvě hlavní komunikace naprosto míjejí Karvinou,“ uvedl Krupka, který snaží urychlit přípravu.
„Jeho přičiněním byl obchvat zařazen do seznamu vládních priorit. Zahájil například jednání se zástupci krajského úřadu, který poskytl milion korun na vyhledávací studii příhraniční spojky,“ uznal Gajdacz. „Naší prioritou je vést spojnici mimo středy měst. A postačí pohodlný dvoupruh, není nutné, aby to byla rychlostní komunikace,“ doplnil Gajdacz. Krupka zná i variantu, kterou navrhují obyvatelé Karviné-Darkova, přes který by měl vést obchvat města. Naděje jí nedává. „Neumím si představit, jak dlouho by trvalo, kdyby to celé mělo začít znovu. Bylo by to nekončící. Teď máme územní rozhodnutí, které je platné jen do roku 2009. Je proto nutné jednat s lidmi a vyřešit majetkoprávní vztahy,“ řekl.
Obyvatel Darkova Józef Chmiel, který s trasou nesouhlasí, si je vědom toho, že může být ve veřejném zájmu i vyvlastněn. „Už jsem slyšel takové výhrůžky,“ řekl Chmiel, který několik desetiletí sleduje devastaci Karviné.
S variantou obchvatu, kterou navrhují obyvatelé Darkova, se seznámila poslankyně Strany zelených Věra Jakubková. „Oficiální varianta má své nedostatky, vede blízko lázní, bude znamenat bourání domů, zasypání části jezera ve Fryštátě. Nedostatky má ale i alternativní varianta,“ řekla. „Dopravně řeší situaci jen asi z jedné čtvrtiny, navíc je tato varianta velice dlouhá a dopravu by možná ani neodvedla,“ uvedla. Zdůraznila ale, že je nesmírně důležité, aby stavba nezačala, dokud se nenajde kompromisní řešení. „Silové řešení není správné. Takové stavby se pak prodražují, prodlužují, neřeší problémy,“ míní.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




