MF Dnes: Kbely se bojí vrtulníků
2.2.2009 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Na sever Prahy se možná přestěhuje letecká opravna a také zkušebna motorů.
Ministerstvo obrany chystá ve Kbelích „škatulata“, která semohou dotknout každého, kdo tu bydlí. Do Kbel by se totiž měla přesunout opravna vrtulníků z Malešic.
Změnit se má také letiště ve Kbelích, protože se část provozu Letecké opravny Malešice (LOM), přesune od ulice Toužimská na druhou stranu letiště.
Důvod? Armáda chce ušetřit.
Pokud totiž přesune provoz z Malešic do Kbel, ušetří podle předběžných odhadů za osm let až 200 milionů korun.
Navíc je polovina majetku zanedbaná a nevyužívaná. Pokud by se opravna z Malešic přemístila, pozemky by armáda zřejmě prodala.
„Vede nás ekonomické hledisko, navíc zlepšíme podmínky ve Kbelích. Uvolníme zkušebnu motorů, která zasahuje do obytné zóny, a přesuneme ji do zadní části letiště. Zatím je ale celý plán jenom na papíře,“ uvedl včera po jednání s představiteli magistrátu a Prahy 19 náměstek ministryně obrany František Padělek.
Stěhování je prozatím naplánováno do dvou etap. Ta první skončí v roce 2015, kdy chce armáda sestěhovat kbelskou část pouze do prostoru letiště.
Po roce 2015 by se měla do Kbel přesunout malešická část opravny.
Přibudou ve Kbelích další vojenské vrtulníky?
Jenže. Lidé se bojí, že situace kolem letiště se naopak ještě zhorší. „Nelíbí se mi, že by to tu bylo. Už teď nám to letiště stačí,“ řekla jedna z obyvatelek Lada Dvořáková.
A protestovat se chystá i vedení kbelské radnice.
„Vrtulník spálí během hodiny tisíc litrů benzinu. Jeho výkon je vyšší, než má letadlo MIG, takže je hlučný. Navíc se tu opravují nejen vrtulníky, které operují v Afghánistánu, ale rovněž nigerijské vrtulníky. Tím se zvyšuje bezpečnostní riziko,“ vyjmenoval starosta Prahy 19 Pavel Žďárský (ODS).
Proti přesunu opravny vrtulníků je rovněž magistrát. Problémy by totiž mohly nastat nejen v oblasti životního prostředí, ale také v dopravě. „Může to s sebou přinést výrazné zatížení Staroboleslavské, což není bezvýznamné. Chceme mít tuto oblast Prahy dobře průjezdnou,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Ministerstvo obrany se brání. Životní prostředí se podle ministerských úředníků nezhorší.
„Ke zvýšení hlučnosti nedojde, neboť se jedná o přesun ,tiché‘ části podniku, kde se dělají třeba modernizační práce, zkušebny leteckých motorů zůstávají ve Staré Boleslavi,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Podle ředitele firmy LOM Jindřicha Plocha nehrozí ani nebezpečí teroristických útoků. „Než přijmeme jakýkoliv vrtulník na opravu, musí projít řadou kontrol, k nám se rizikové vrtulníky nedostanou,“ ubezpečil Ploch.
* Armáda ve Kbelích
Opravna do Kbel po 2015
Přesun zkušebny do 2015
Celkem letů ve Kbelích 12 tis.
Počet vzletů Lomu max. 130
Oprav ročně 14 až 17 letadel
Počet oprav celkem 44 letadel*
Test vrtulníku 6 až 12 hod.
Úspora provozu 200 mil. Kč
*Za období 2005 až první pololetí 2008
reklama
Změnit se má také letiště ve Kbelích, protože se část provozu Letecké opravny Malešice (LOM), přesune od ulice Toužimská na druhou stranu letiště.
Důvod? Armáda chce ušetřit.
Pokud totiž přesune provoz z Malešic do Kbel, ušetří podle předběžných odhadů za osm let až 200 milionů korun.
Navíc je polovina majetku zanedbaná a nevyužívaná. Pokud by se opravna z Malešic přemístila, pozemky by armáda zřejmě prodala.
„Vede nás ekonomické hledisko, navíc zlepšíme podmínky ve Kbelích. Uvolníme zkušebnu motorů, která zasahuje do obytné zóny, a přesuneme ji do zadní části letiště. Zatím je ale celý plán jenom na papíře,“ uvedl včera po jednání s představiteli magistrátu a Prahy 19 náměstek ministryně obrany František Padělek.
Stěhování je prozatím naplánováno do dvou etap. Ta první skončí v roce 2015, kdy chce armáda sestěhovat kbelskou část pouze do prostoru letiště.
Po roce 2015 by se měla do Kbel přesunout malešická část opravny.
Přibudou ve Kbelích další vojenské vrtulníky?
Jenže. Lidé se bojí, že situace kolem letiště se naopak ještě zhorší. „Nelíbí se mi, že by to tu bylo. Už teď nám to letiště stačí,“ řekla jedna z obyvatelek Lada Dvořáková.
A protestovat se chystá i vedení kbelské radnice.
„Vrtulník spálí během hodiny tisíc litrů benzinu. Jeho výkon je vyšší, než má letadlo MIG, takže je hlučný. Navíc se tu opravují nejen vrtulníky, které operují v Afghánistánu, ale rovněž nigerijské vrtulníky. Tím se zvyšuje bezpečnostní riziko,“ vyjmenoval starosta Prahy 19 Pavel Žďárský (ODS).
Proti přesunu opravny vrtulníků je rovněž magistrát. Problémy by totiž mohly nastat nejen v oblasti životního prostředí, ale také v dopravě. „Může to s sebou přinést výrazné zatížení Staroboleslavské, což není bezvýznamné. Chceme mít tuto oblast Prahy dobře průjezdnou,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Ministerstvo obrany se brání. Životní prostředí se podle ministerských úředníků nezhorší.
„Ke zvýšení hlučnosti nedojde, neboť se jedná o přesun ,tiché‘ části podniku, kde se dělají třeba modernizační práce, zkušebny leteckých motorů zůstávají ve Staré Boleslavi,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Podle ředitele firmy LOM Jindřicha Plocha nehrozí ani nebezpečí teroristických útoků. „Než přijmeme jakýkoliv vrtulník na opravu, musí projít řadou kontrol, k nám se rizikové vrtulníky nedostanou,“ ubezpečil Ploch.
* Armáda ve Kbelích
Opravna do Kbel po 2015
Přesun zkušebny do 2015
Celkem letů ve Kbelích 12 tis.
Počet vzletů Lomu max. 130
Oprav ročně 14 až 17 letadel
Počet oprav celkem 44 letadel*
Test vrtulníku 6 až 12 hod.
Úspora provozu 200 mil. Kč
*Za období 2005 až první pololetí 2008
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




