https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kde-lidi-obtezuje-hluk-nejvice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Kde lidi obtěžuje hluk nejvíce?

27.2.2008 | KARLOVARSKÝ KRAJ | MF Dnes | Lev Havlíček |
Z celého kraje nejvíc znepříjemňuje hluk život obyvatelům Jenišova na Karlovarsku, Karlových Varů a Dolních Dvorů u Chebu. Obyvatelé kraje jsou na tom ale v rámci republiky nejlépe, nadměrného hluku musí vstřebávat nejméně. Takové jsou závěry analýzy strategických hlukových map, kterou zveřejnil Ekologický právní servis (EPS).
 
Podle zprávy ESP je v Jenišově hlukem, který přesahuje hygienické limity, obtěžováno 104 obyvatel, v Karlových Varech 79 a v Dolních Dvorech 24 obyvatel. Všechna místa leží v okolí hlavního silničního tahu krajem, u silnice I/6. Hluk nesouvisí jen se silnicí „Čísla neznamenají celkový počet obyvatel, kteří jsou obtěžovaní nadlimitním hlukem. Jde o počet obyvatel žijících u nejvíce frekventovaných silnic, kteří jsou vystaveni hluku překračujícímu hygienické limity. Celková čísla budou u většiny měst řádově vyšší, některá města mapována nebyla vůbec,“ uvádí zpráva. Hlukové mapy jsou zatím pořízeny pro aglomerace Praha, Brno a Ostrava, pro hlavní silnice, po kterých projede více než šest milionu vozidel ročně, železnice s více než 60 tisíc vlaků za rok a pro letiště Ruzyně. „Hluk se u nás netýká jen silnice R6. Obcí vede silnice třetí třídy, po které denně projedou tři tisíce vozidel, z toho přibližně dvě stě padesát kaminonů a nákladních vozů. Žádal jsem policii o omezení, aby po této komunikaci nejezdila nákladní doprava. Řekli mi ale, že s tím nemohou nic dělat, protože jde o silnici, na kterou v případě nějakého maléru na R6 odklánějí dopravu,“ vysvětlil starosta Jenišova Ivan Truksa. Drobné zlepšení v situaci s hlukem podle něj nastalo v souvislosti s železniční dopravou, kdy projíždějící vlaky jsou elektrické. Hluk se tím lehce snížil. Určité zlepšení si také slibuje od dokončení silnice R6, kdy hluk sníží okolo silnice vysazená zeleň. „Je prokázané, že zeleň je proti hluku účinná. Je to ale otázka třeba pěti až osmi let, než dosáhne potřebné výše,“ poznamenal Truksa. V Karlovarském kraji jsou i další obce, kde hluk z dopravy lidem znepříjemňuje život. Například v Drmoulu na Chebsku loni obyvatelé přistoupili k opakované blokádě tamní silnice, která vede středem obce a projíždí po ní denně tisíce aut a kamionů. Obec už roky volá po stavbě obchvatu. Kvůli zvýšenému hluku a imisím z kamionové dopravy trvá stále spor v Kraslicích. Lidé tu několikrát demonstrovali proti plánu otevřít hraniční přechod Kraslice - Klingenthal i pro nákladní auta. Podle údajů odborníků na dopravu projíždí centrem Kraslic asi osm a půl tisíce aut za den. Podle ministerstva dopravy jsou limity pro imise překračovány až při 20 až 25 tisících aut denně. „Spočítali jsme, že by tudy muselo projet auto každé tři vteřiny. Takový provoz si nikdo z nás neumí představit. Navrhneme změnu zákona, aby limity, kvůli kterým by bylo možné omezit nákladní dopravu, byly přísnější. Je totiž nutné rozlišovat situace, kdy automobilový provoz vede v bezprostřední blízkosti obytné zóny a školy, jako je tomu v Kraslicích,“ řekl Otakar Mika z kraslického petičního výboru Člověk -chráněný druh. Nejvíc škodí auta Podle výsledků hlukového mapování ministerstva zdravotnictví se na prokázaném obtěžování hlukem podílí více než 95 procenty silniční doprava. Mezní hodnota pro celodenní obtěžování hlukem je 70 dB. Podle údajů Světové zdravotnické organizace dlouhodobá expozice hlukem nad 55 decibelů znamená vážné obtěžování a může nastartovat vznik řady onemocnění. Hluk nad 65 dB je lékaři označován už jako dlouhodobě nesnesitelný, který prokazatelně poškozuje zdraví lidí, kteří jsou takové hodnotě vystaveni. Po pěti letech žití v hlučném prostředí je podle lékařů jednoznačně diagnostikovatelný vztah mezi hlukovou zátěží a nemocemi, které hluk způsobuje nebo prohlubuje.
reklama

 
Lev Havlíček

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist