https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kocbere-se-boji-ze-je-zlikviduje-nova-autostrada
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Kocbeře se bojí, že je zlikviduje nová autostráda

7.5.2010 | KOCEBŘE | MF Dnes | Petr Záleský |
Obec s 500 obyvateli, občanská sdružení i ekologové upozorňují na rizika spojená s výstavbou rychlostní silnice R11 od Jaroměře do Královce. Na čtyřproudou komunikaci sice zatím nejsou peníze, ale její trasa provokuje: těsně míjí domy, nerespektuje krajinu a může zničit zdroj pitné vody pro Dvůr Králové.
 
Píše se rok 2020. Obyvatelé Kocbeří se dusí výfukovými zplodinami, kvůli hluku si pořídili špunty do uší, pijí pouze balenou vodu, protože jediný přírodní zdroj nenávratně poškodila doprava, poblíž obce rostou obludné sklady a mimoúrovňová křižovatka. O dalších deset let později pak někdejší podkrkonošskou vesnici připomíná jen pamětní deska. Všichni se totiž odstěhovali.

Příliš bláznivé představy? Ne tak docela. To vše se může přihodit, pokud sever kraje protne rychlostní silnice R11, která semá u Jaroměře napojit na dálnici D11.

„Snažíme se argumentovat, vést diskusi s krajskými představiteli, dělat osvětu. Nechceme dělat problémy nebo cokoli oddalovat, jen žádáme o pomoc,“ říká starostka obce Eva Rezková.

Už tento měsíc má být zpracován klíčový posudek - hodnocení vlivu silnice na životní prostředí. Lidé z Choustníkova Hradiště, Dvora Králové nad Labem, Hajnice či Kuksu jsou přesvědčeni, že studie musí uvažovanou trasu když ne rovnou zastavit, tak alespoň odklonit.

Nejpostiženější vesnicí jsou s největší pravděpodobností právě Kocbeře. Čtyřproudá silnice by obec s 500 obyvateli rozdělila, těsně míjela domy, mohla by ohrozit jediný zdroj pitné vody, který využívá i Dvůr Králové, v těsné blízkosti by navíc měla vyrůst obrovská křižovatka.

„Jsou navrženy tři varianty, kudy by silnice mohla vést. Jenže pro Kocbeře jsou všechny nepřijatelné. Kdybychom našli jen jeden nebo dva negativní dopady, pro obec by to bylo ještě dobré. Ale je jich tolik, že jsme se museli ozvat,“ tvrdí Rezková, podle které by autostráda měla vést více na východ. Tato trasa by prý byla kratší, vedla by méně obydlenou oblastí a byla by stavebně jednodušší. „Ministerstvo životního prostředí dokonce vymyslelo čtvrtou variantu, ale ta je prý vůbec nejhorší,“ dodala starostka.

Dobrou zprávou pro obyvatele na trase plánované silnice je, že na stavbu zatím není dost peněz a jen tak se stavět nezačne.

I kdyby hodnocení vlivu na životní prostředí dopadlo skvěle, stavba určitě nezačne dřív než v roce 2017 a celá silnice nebude hotova dřív než v roce 2020. „Musí být financována z čistě domácích zdrojů, ale ty v současné době nejsou, takže jsme vyhlásili stop stav a soustředíme se na již zahájené stavby,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Dosud se nezačaly řešit ani výkup pozemků a žádost o stavební povolení. Záměr postavit rychlostní silnici R11 kromě občanského sdružení Kocbeře nebo společenství obcí Podkrkonoší napadají i ekologové. Vedle ohrožení Janské studánky zásobující pitnou vodou několik tisíc lidí se jim nelíbí ani dopady na populaci chráněných obojživelníků, ptáků a rostlin. Protestují i ochránci památek, kteří upozorňují na narušení okolí Kuksu a Braunova betléma. Meteorologové a silničáři upozorňují, že zimní klimatické podmínky v kombinaci s prudkými stoupáními znemožní plynulý provoz.

„Jednáme už tři roky a stále ještě máme relativně dost času upozorňovat na všechna rizika spojená s výstavbou této silnice. Záleží jen na tom, jestli nás někdo bude poslouchat,“ uvedla Rezková a dodala: „Provoz v Kocbeřích je neúnosný už teď, ale co by se dělo po dokončení rychlostní silnice, si raději ani nechci představit.“

***

FAKTA

Od Jaroměře na Polsko

Dálnice D11 sice končí jen tři kilometry od Hradce Králové, avšak Ředitelství silnic a dálnic ji v roce 2013 plánuje prodloužit až do Jaroměře. Odtud by k polské hranici měla pokračovat rychlostní silnice R11. Přestože ještě není vypracováno klíčové hodnocení na životní prostředí, trasa vyvolala bouři.
reklama

 
Petr Záleský

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist