Právo: Kolem jezů se šíří nepravdy
11.11.2004 | ÚSTÍ NAD LABEM | Právo | Rudolf Prchal |
Rozhovor s ústeckým ekologem Marianem Páleníkem.
* Nakolik mají vlastně podle vás skutečně přijít daňové poplatníky jezy na Labi?
V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se počítá s celkovou částkou 8,3 miliardy korun. Přitom zastánci jezů stále tvrdí, že jezy mají stát jen 6,3 miliardy korun a pozměňují tak realitu, jak se jim to hodí. Když jde o to získat finance ze státního rozpočtu, žádají 8,3 miliardy korun, když chtějí získat veřejnost a vládu, bezostyšně uvádějí mnohem nižší údaje. Ve skutečnosti by ale podle našeho názoru nakonec jezy na Labi stály ještě mnohem víc. Jak roste cena po zahájení stavby, lze doložit na případu Mariánského mostu v Ústí nad Labem, jehož konečná cena je dvakrát vyšší, než kolik jeho zastánci uváděli v době, kdy se o jeho výstavbě rozhodovalo. A to je ještě otázkou, jak dopadne soud mezi dodavatelem a městem o dalších 200 miliónů korun.
* Chcete říci, že případnou výstavbu jezů na dolním Labi provázejí nečisté praktiky?
Když jde o peníze daňových poplatníků, politici jdou často podezřele na ruku dodavatelům. Ačkoli nemají jezy ani jedno potřebné povolení státních úřadů ochrany přírody, utratilo za ně již Ministerstvo dopravy ČR 300 miliónů korun, dalších 300 miliónů hodlá utratit v roce 2005. Přitom se příští rok určitě stavět nezačne (ani v případě, že by vláda s výstavbou jezů souhlasila). Taktika je zřejmá: čím více se utratí na přípravu, tím více se pak bude argumentovat - teď už se to musí postavit, když už se tolik utratilo. Naše ústecké sdružení Přátelé přírody se proto obrátí na rozpočtový výbor Sněmovny s dotazem, má-li se snížit schodek státního rozpočtu a zastavit zadlužování, můžeme začít šetřit právě od nepotřebných jezů.
* Ekologická vodní doprava ale značně ulehčí životnímu prostředí...
Aby se předešlo zahlcení silnic, navrhujeme více využívat železnici a zavést mýtné pro kamióny ve výši srovnatelné se sousedními státy. Na vnitrostátní vodní cesty se má celkem vynaložit bezmála 11 miliard korun. Lodní doprava přitom nepřepravuje ani jedno procento celkového objemu přepravy ČR. Celkem se má na tzv. dopravní infrastrukturu vynaložit 440 miliard korun! Přátelé přírody se domnívají, že při financování těchto akcí nám zároveň hrozí i nebezpečí značné korupce.
reklama
V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se počítá s celkovou částkou 8,3 miliardy korun. Přitom zastánci jezů stále tvrdí, že jezy mají stát jen 6,3 miliardy korun a pozměňují tak realitu, jak se jim to hodí. Když jde o to získat finance ze státního rozpočtu, žádají 8,3 miliardy korun, když chtějí získat veřejnost a vládu, bezostyšně uvádějí mnohem nižší údaje. Ve skutečnosti by ale podle našeho názoru nakonec jezy na Labi stály ještě mnohem víc. Jak roste cena po zahájení stavby, lze doložit na případu Mariánského mostu v Ústí nad Labem, jehož konečná cena je dvakrát vyšší, než kolik jeho zastánci uváděli v době, kdy se o jeho výstavbě rozhodovalo. A to je ještě otázkou, jak dopadne soud mezi dodavatelem a městem o dalších 200 miliónů korun.
* Chcete říci, že případnou výstavbu jezů na dolním Labi provázejí nečisté praktiky?
Když jde o peníze daňových poplatníků, politici jdou často podezřele na ruku dodavatelům. Ačkoli nemají jezy ani jedno potřebné povolení státních úřadů ochrany přírody, utratilo za ně již Ministerstvo dopravy ČR 300 miliónů korun, dalších 300 miliónů hodlá utratit v roce 2005. Přitom se příští rok určitě stavět nezačne (ani v případě, že by vláda s výstavbou jezů souhlasila). Taktika je zřejmá: čím více se utratí na přípravu, tím více se pak bude argumentovat - teď už se to musí postavit, když už se tolik utratilo. Naše ústecké sdružení Přátelé přírody se proto obrátí na rozpočtový výbor Sněmovny s dotazem, má-li se snížit schodek státního rozpočtu a zastavit zadlužování, můžeme začít šetřit právě od nepotřebných jezů.
* Ekologická vodní doprava ale značně ulehčí životnímu prostředí...
Aby se předešlo zahlcení silnic, navrhujeme více využívat železnici a zavést mýtné pro kamióny ve výši srovnatelné se sousedními státy. Na vnitrostátní vodní cesty se má celkem vynaložit bezmála 11 miliard korun. Lodní doprava přitom nepřepravuje ani jedno procento celkového objemu přepravy ČR. Celkem se má na tzv. dopravní infrastrukturu vynaložit 440 miliard korun! Přátelé přírody se domnívají, že při financování těchto akcí nám zároveň hrozí i nebezpečí značné korupce.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




