Integrace: Komisařka de Palaciová navrhuje přehodnotit závazek Unie vůči Kjótskému protokolu
17.3.2004 | BRUSEL | Integrace | Jan Bezděkovský |
Podle místopředsedkyně Evropské komise a komisařsky pro dopravu Loyoly de Palaciové by měla Evropská unie přehodnotit závazek, který pro ni vyplývá z Kjótského protokolu. Její prohlášení vyvolalo ostrou reakci komisařky pro životní prostředí Margot Wallströmové i předsedy Komise Romana Prodiho.
Podle místopředsedkyně Evropské komise a komisařsky pro dopravu Loyoly de Palaciové by měla Evropská unie přehodnotit závazek, který pro ni vyplývá z Kjótského protokolu. Její prohlášení vyvolalo ostrou reakci komisařky pro životní prostředí Margot Wallströmové i předsedy Komise Romana Prodiho.
De Palaciová se takto vyslovila v únorovém rozhovoru pro Financial Times, když reagovala na dotaz, jak by měla EU postupovat poté, co Kjótský protokol v listopadu loňského roku neprošel ratifikací v ruském parlamentu. Protokol stanovuje pro EU jako celek závazek snížit do roku 2010 celkový objem skleníkových plynů o 8 %. De Palaciová se však obává, že tento závazek ohrožuje konkurenceschopnost evropských firem na světovém trhu, a to zvláště poté, co se k odmítavému postoji Spojených států vůči protokolu podle všeho přidalo právě i Rusko.
De Palaciová se ale zdá být se svým postojem v Komisi osamocena. Svědčí o tom nezvykle ostrá reakce komisařky pro životní prostředí Wallströmové i jasné prohlášení předsedy EK Prodiho. Podle Wallströmové není v současnosti doba na to, postoj EU ke Kjótu jakkoliv zpochybňovat. „Pokud má Loyola na věc svůj vlastní pohled, měla by jej jasně odlišit od postoje EU“, uvedla komisařka doslova. Na její stranu se přidal též Prodi, když konstatoval, že „Komise důrazně odmítá všechny hlasy vyzývající ke změně jejího postoje k ratifikaci Kjótského protokolu.“
Spor uvnitř Komise o postoj Unie ke Kjótskému protokolu přichází v době, kdy se ukazuje, že Evropa není tak jako tak schopna svůj závazek z Kjóta plnit. Podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) by současná opatření prováděná vládami zemí EU měla do roku 2010 vést pouze k půlprocentnímu poklesu objemu skleníkových plynů, což o je 7,5 % méně, než se EU zavázala. Právě doprava, portfolio komisařky de Palaciové, představuje z hlediska plnění Kjótského protokolu velký problém. Jak vyplývá ze zprávy EEA, „celkové emise z dopravního sektoru vzrostou do roku 2010 o 34 % oproti roku 1990, a to zde ještě nejsou započítány emise z mezinárodní letecké dopravy“.
EEA přitom uvádí, že svoji předpověď vypracovala podle současných výsledků zemí, které jsou v plnění Kjóta na předních místech (Británie a Švédsko). Mnohem hůře si vedou některé jižní státy Unie, mezi něž patří i rodná země de Palaciové Španělsko. To si původně vymínilo na EU výjimku, podle které může svůj podíl emisí dokonce zvýšit, a to maximálně o 15%. Již dnes se však ukazuje, že Španělé značně překročí i tento limit. Někteří pozorovatelé proto zastávají názor, že de Palaciová v této věci porušila svůj závazek hájit jako představitelka Evropské komise v první řadě evropské zájmy a místo toho jednoznačně kope za svoje rodné Španělsko.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




