https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/komise-oficialne-spustila-program-na-podporu-alternativ-silnicni-dopravy-marco-polo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Komise oficiálně spustila program na podporu alternativ silniční dopravy Marco Polo

10.11.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
V polovině října Evropská komise na internetových stránkách EU zveřejnila první výzvu pro žadatele a základní pokyny pro podání žádosti o podporu z programu Marco Polo. Jaké jsou jeho cíle?
 
V polovině října Evropská komise na internetových stránkách EU zveřejnila první výzvu pro žadatele a základní pokyny pro podání žádosti o podporu z programu Marco Polo. Jaké jsou jeho cíle?
Od roku 1975 se dopravní politika Evropské unie snaží převádět část stále rostoucí silniční dopravy na železnici a vnitrozemské vodní cesty, později i na námořní příbřežní plavbu především pomocí využití kombinované dopravy. Hlavní motivací unie bylo a stále je zlepšování životního prostředí a zvýšení bezpečnosti celého dopravního sektoru. Omezení negativních dopadů rostoucí
silniční dopravy je také jedním z hlavních cílů společné evropské dopravní politiky a Evropská unie tuto snahu podporuje vypsáním různých podpůrných programů. Nejnovější program Marco Polo má za úkol podpořit konkrétní aktivity s cílem snížit podíl nákladní silniční dopravy, respektive zamezit jeho zvyšování.
Program Marco Polo se vztahuje na období let 2003 až 2010 a navazuje na již ukončené programy PACT (Pilot Action for Combined Transport) I a II. Činnost programu PACT I byla ukončena na konci roku 1996 a programu PACT II pak na konci roku 2001. Podpora nových projektů v programech PACT ukázala, že operátoři jsou ochotni podstupovat jistá obchodní rizika vyplývající ze zahájení provozování nových „nesilničních“ služeb v případě, že obdrží od Evropské komise určitou finanční podporu.
Návrh programu Marco Polo vypracovalo Ředitelství pro vnitrozemskou dopravu Generálního ředitelství pro energii a dopravu a v červnu roku 2001 jej předložilo příslušným orgánům Evropské unie a organizacím, aby k němu zaujaly stanovisko. V únoru loňského roku pak upravený návrh programu oficiálně představila Evropská komise. Pro čtyřleté období od 1. ledna letošního roku do 31. prosince roku 2006 komise pro program počítá s částkou 75 miliónů € (původní návrh předpokládal dokonce 115 miliónů €).
Aby nenastala delší prodleva po ukončení programu PACT II, neboť potřebné schvalovací procedury se značně opozdily, zveřejnila Evropská komise „úvodní“ výzvu pro žadatele již v květnu loňského roku (ovšem pouze pro společnosti z členských států EU) a na vybrané projekty počínaje letošním rokem vyčlenila částku dvou miliónů €.

Žádosti musí být podány do 10. prosince
Příslušným dokumentem Evropské unie je Nařízení Evropského parlamentu a rady číslo 1382/2003 z 22. července letošního roku o finanční pomoci poskytované společenstvím ke zlepšení ochrany životního prostředí v rámci systému nákladní dopravy (program Marco Polo). Teprve 11. října však Evropská komise na internetových stránkách EU zveřejnila první výzvu pro žadatele a základní pokyny pro podání žádosti. Poslední termín podání žádostí stanovila na 10. prosinec letošního roku a na vybrané projekty počínaje příštím rokem vyčlenila částku 15 miliónů €.
Hlavním cílem programu Marco Polo je pomoci převést část neustále rostoucích objemů mezinárodní silniční dopravy na jiné druhy dopravy. Program je tedy zaměřen na podporu klíčových politických nařízení, která v hlavních rysech naznačila Bílá kniha „Evropská dopravní politika pro rok 2010 - čas pro rozhodnutí“, kterou Evropská komise vydala v září roku 2001. Program podporuje hlavní cíle této dopravní politiky v nákladní dopravě, které byly stanoveny do roku 2010, a proto by se navrhované projekty měly tohoto horizontu držet.
Podobně jako oba předchozí programy PACT, i program Marco Polo je zaměřen na podporu komerčních aktivit na trhu dopravně-přepravních služeb, podporuje mezinárodní projekty ve všech segmentech nákladní dopravy, tedy nejen v oblasti kombinované dopravy. V jeho působnosti ovšem nejsou programy výzkumu a rozvoje, ani infrastrukturní otázky, protože Evropská komise považuje
za nutné se vyvarovat případných přesahů mezi těmito aktivitami. Na druhou stranu optimální činnost dopravně-přepravních služeb může vyžadovat speciální prostředky, přesahující rámec vymezený zadáním programu. Neměl by tedy být odmítnut projekt, který v sobě částečně zahrnuje i novou součást dopravní infrastruktury, případně projekt podmíněný demonstrační ukázkou. Existuje mnoho možností pro převedení na jiné druhy dopravy v oblasti hromadných přeprav, konvenční silniční dopravy na velké vzdálenosti. Jednou z možností je částečná eliminace silniční dopravy, například na základě logistických procesů ode dveří ke dveřím s využitím soukromých zařízení pro železniční nebo vodní dopravu.
Program Marco Polo představuje i určitou pomoc českým subjektům podnikajícím v oblasti nákladní dopravy, a to v případech finanční pomoci na konkrétní projekty splňující kritéria programu.
Ing. Ivan Novák, CSc.,
Odbor veřejné dopravy
Ministerstva dopravy ČR
www.europa.eu.int/comm/
transport/marcopolo.htm
(Podrobnější informace o programu Marco Polo budou po překladu do češtiny zveřejněny i na internetových stránkách Ministerstva dopravy ČR).
www.mdcr.cz

PROGRAM MARCO POLO
Základní cíl:
přesun pokud možno co největší části zboží přepravovaného po silnici na příbřežní námořní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty
Rozsah působnosti:akce, které se týkají nejméně dvou členských států EU, včetně států přistupujících, nebo nejméně jednoho členského a jednoho sousedícího státu
Žadatel:
konsorcium (společenství) dvou nebo více podniků z nejméně dvou členských států, případně jednoho členského státu a státu přistupujícího nebo státu sousedícího s EU

Podporované akce:
podnikatelsky zaměřené služby v rámci trhu nákladní dopravy, plnící základní cíl

Druhy podporovaných akcí a výše podpory:
l akce k převodu na jiný druh dopravy při dosažení vlastní životaschopnosti nejdéle do 36 měsíců, doba poskytování podpory maximálně 38 měsíců, a to 1 € za 500 převedených tunokilometrů (dolní hranice je 500 tisíc € nebo 250 miliónů převedených tunokilometrů), výše podpory až do maximálně 30 procent výdajů;
l zprostředkující akce zaměřené na inovační aspekty a odstranění strukturálních překážek
trhu při dosažení cílů za maximálně 48 měsíců, doba poskytování podpory maximálmě 50 měsíců (dolní hranice je 1,5 miliónu €), výše podpory až do maximálně 35 procent výdajů;
l společné vzdělávací akce (opatření) zaměřené na rozšiřování inovačních „know-how“ trvající maximálně 24 měsíců, doba poskytování podpory maximálně 26 měsíců (dolní hranice je 250 tisíc €), výše podpory až do maximálně 50 procent výdajů.

Zaslání žádosti (poskytovatel podpory):
Evropská komise
Kritéria výběru:
l příspěvek k ochraně životního prostředí,
l přínos pro snížení provozu na silnici,
l přínos k zavedení efektivního a trvalého přepravního systému,
l zvýšení intermodality,
l převod očekávaného nárustu přeshraniční nákladní dopravy po silnici (v tunokilometrech) na příbřežní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty nebo na kombinovanou dopravu.
Z těchto důvodů bude program Marco Polo poskytovat podporu na nové projekty v „nesilniční“ dopravě za následujících podmínek:
l v souladu s obchodním plánem musí být dopravně-přepravní služby nabízeny po celou dobu podpory;
l tyto služby musí převzít zátěž ze silniční dopravy, nikoli od jiných dopravních oborů šetrných k životnímu prostředí;
l služba může nabízet změny v celé oblasti nákladní přepravy, musí se ovšem týkat mezinárodní dopravy;
l všude, kde je to možné, se musí nabízené služby držet původního zadání projektu tak, aby bylo dosaženo maximální nákladové efektivnosti;
l podpora může být také navýšena o hodnotu spočívající v ekologickém přínosu celého projektu. Její hodnota se vypočítá z měřitelných efektů spočívajících ve snížení silniční dopravy;
l podpora musí být věnována na záležitosti spojené s projektem a doplňkové výdaje na infrastrukturu nesmějí překročit 20 procent z celkových nákladů na projekt;
l příjemce podpory musí prokázat přínosy pro přesun zátěže ze silnice. V případě, že projekt nedosáhne plánovaných cílů, je příjemce povinen tuto podporu vrátit.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist