MF Dnes: Koridor přes Český kras: první ano
13.12.2005 | BEROUN | MF Dnes
První překážku má za sebou projekt výstavby železničního koridoru mezi Prahou a Berounem. Středočeská krajská rada souhlasí se záměrem stavby nové železniční tratě, která povede přes Český kras.
„V rámci procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA radní zatím schválili jen studii plánované stavby,“ řekl mluvčí středočeského kraje Martin Kupka.
Nový koridor za několik desítek miliard korun má začínat u stanice Praha-Smíchov.
Trasa má vést tunelem dlouhým asi 19 kilometrů, který začne v Barrandovské skále. Po vyústění trať překoná říčku Kačák přibližně 200 metrů dlouhým mostem, který vyústí do dalšího asi 4,5 kilometru dlouhého tunelu. Trať poté překlene Berounku a skončí v železniční stanici Beroun. Po dokončení nové trati se doba jízdy rychlíku mezi Prahou a Berounem zkrátí ze současných 40 na 18 minut.
„Na železnici je to neobvykle velkorysý plán, ale jsme teprve na úplném začátku. Hotová je pouze studie a je zadáno zpracování přípravné dokumentace pro územní řízení,“ uvedl Miroslav Konečný, náměstek generálního ředitele pro dopravní cesty ze Správy železniční dopravní cesty.
Stavět se začne nejdříve v roce 2010
Plánovaná trať, jejíž výstavba podle Miroslava Konečného nezačne dříve než v roce 2010, je součástí koridoru mezi Prahou a Norimberkem. Ten má být podle usnesení vlády hotov v roce 2016. Celkové náklady na jeho výstavbu jsou odhadnuty na 75,63 miliardy korun. První připravovanou stavbou je úsek Plzeň-Stříbro. Úsek mezi Berounem a Prahou je pro stavbu koridoru nejsložitější. Nyní trať vede kolem Berounky středem Chráněné krajinné oblasti Český kras. S úpravou skal a výstavbou protihlukových stěn, která by pro stavbu koridoru byla nezbytná, nesouhlasí ochránci přírody ani představitelé obcí z okolí současné tratě. Lidé, kteří nyní využívají vlaky na trati Praha-Beroun, mají strach, aby zde po výstavbě koridoru nedošlo k útlumu dopravy.
„Jezdím vlakem do práce do Prahy. Je to výhodné a pohodlné. Mám strach, aby u nás po dokončení nové trati nejezdila lokálka jen párkrát za den, jako je tomu dnes na trati z Berouna přes Rudnou,“ řekl Josef Náhlík ze Zadní Třebaně.
Naopak obyvatelům obcí, kudy má vést nový koridor z Berouna do Prahy, je stavba celkem lhostejná. „Pro nás to nebude mít prakticky žádný význam. Dolování tunelů v kopcích ani stavba mostu život u nás příliš nenaruší,“ uvedl starosta Loděnic Karel Paták.
„Rychlovlaky u nás stavět nebudou, lidé snad budou moci i nadále využívat stávající trať,“ doplnil loděnický starosta Paták.
reklama
Nový koridor za několik desítek miliard korun má začínat u stanice Praha-Smíchov.
Trasa má vést tunelem dlouhým asi 19 kilometrů, který začne v Barrandovské skále. Po vyústění trať překoná říčku Kačák přibližně 200 metrů dlouhým mostem, který vyústí do dalšího asi 4,5 kilometru dlouhého tunelu. Trať poté překlene Berounku a skončí v železniční stanici Beroun. Po dokončení nové trati se doba jízdy rychlíku mezi Prahou a Berounem zkrátí ze současných 40 na 18 minut.
„Na železnici je to neobvykle velkorysý plán, ale jsme teprve na úplném začátku. Hotová je pouze studie a je zadáno zpracování přípravné dokumentace pro územní řízení,“ uvedl Miroslav Konečný, náměstek generálního ředitele pro dopravní cesty ze Správy železniční dopravní cesty.
Stavět se začne nejdříve v roce 2010
Plánovaná trať, jejíž výstavba podle Miroslava Konečného nezačne dříve než v roce 2010, je součástí koridoru mezi Prahou a Norimberkem. Ten má být podle usnesení vlády hotov v roce 2016. Celkové náklady na jeho výstavbu jsou odhadnuty na 75,63 miliardy korun. První připravovanou stavbou je úsek Plzeň-Stříbro. Úsek mezi Berounem a Prahou je pro stavbu koridoru nejsložitější. Nyní trať vede kolem Berounky středem Chráněné krajinné oblasti Český kras. S úpravou skal a výstavbou protihlukových stěn, která by pro stavbu koridoru byla nezbytná, nesouhlasí ochránci přírody ani představitelé obcí z okolí současné tratě. Lidé, kteří nyní využívají vlaky na trati Praha-Beroun, mají strach, aby zde po výstavbě koridoru nedošlo k útlumu dopravy.
„Jezdím vlakem do práce do Prahy. Je to výhodné a pohodlné. Mám strach, aby u nás po dokončení nové trati nejezdila lokálka jen párkrát za den, jako je tomu dnes na trati z Berouna přes Rudnou,“ řekl Josef Náhlík ze Zadní Třebaně.
Naopak obyvatelům obcí, kudy má vést nový koridor z Berouna do Prahy, je stavba celkem lhostejná. „Pro nás to nebude mít prakticky žádný význam. Dolování tunelů v kopcích ani stavba mostu život u nás příliš nenaruší,“ uvedl starosta Loděnic Karel Paták.
„Rychlovlaky u nás stavět nebudou, lidé snad budou moci i nadále využívat stávající trať,“ doplnil loděnický starosta Paták.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




