MF Dnes: Kraje se brání zavádění mýtného na silnicích
22.7.2006 | PRAHA | MF Dnes
Sotva se po dlouhých odkladech začalo s budováním systému elektronického mýtného, postavily se proti němu kraje.
Tento týden se objevila první šestimetrová brána na vybírání mýtného na dálnici D1 směrem od Prahy u odbočky na Benešov. Proti další výstavbě však protestují středočeští starostové a hejtman. Nelíbí se jim dopady, které podle nich mýtné bude mít na silnice v jejich kraji.
„Do stavby brány na dálnici jsme nemohli a nemůžeme nijak vstoupit, protože si ji zařizuje ministerstvo dopravy,“ řekl tiskový mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.
Šanci na zastavení stavby však vidí, až se příští rok začnou vztyčovat brány na silnicích prvních tříd. „Budou od nás potřebovat stavební povolení, které jim nevydáme, protože se nebude slučovat s koncepcí komunikací kraje,“ řekl Kupka.
Hejtman Petr Bendl a starostové se obávají toho, že se především kamionová doprava přesune z dálnic na okolní silnice, protože řidiči nebudou chtít platit mýtné. Na takový nápor na kvalitu silnic podle nich kraje nemají peníze. Přitom stav komunikací je už nyní alarmující.
„Nelíbí se mi, že peníze, které se vyberou na mýtném, půjdou do státního rozpočtu a není jisté, zda se použijí na opravy zničených silnic,“ řekl starosta Berouna Jiří Besser. „Jsem proti mýtnému, máme zkušenosti, že když se zaváděly dálniční známky, automobilová doprava se ve městě zvýšila. Teď, když se bude platit ještě dražší mýtné, to bude ještě horší,“ řekl starosta Poděbrad Jozef Ďurčanský.
Během příštích tří měsíců se na českých dálnicích a rychlostních silnicích objeví desítky mýtných portálových bran. Celkem jich bude na 968 kilometrech 178. „Budování bran musíme dokončit do 30. listopadu, aby zbyl čas na testování,“ řekl Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která v Česku mýtný systém buduje.
Podle odhadů ministerstva dopravy a dodavatele by mělo mýto v České republice generovat výnos kolem deseti miliard korun ročně, což je desetinásobek toho, kolik se vybere na dálničních známkách pro kamiony.
reklama
„Do stavby brány na dálnici jsme nemohli a nemůžeme nijak vstoupit, protože si ji zařizuje ministerstvo dopravy,“ řekl tiskový mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.
Šanci na zastavení stavby však vidí, až se příští rok začnou vztyčovat brány na silnicích prvních tříd. „Budou od nás potřebovat stavební povolení, které jim nevydáme, protože se nebude slučovat s koncepcí komunikací kraje,“ řekl Kupka.
Hejtman Petr Bendl a starostové se obávají toho, že se především kamionová doprava přesune z dálnic na okolní silnice, protože řidiči nebudou chtít platit mýtné. Na takový nápor na kvalitu silnic podle nich kraje nemají peníze. Přitom stav komunikací je už nyní alarmující.
„Nelíbí se mi, že peníze, které se vyberou na mýtném, půjdou do státního rozpočtu a není jisté, zda se použijí na opravy zničených silnic,“ řekl starosta Berouna Jiří Besser. „Jsem proti mýtnému, máme zkušenosti, že když se zaváděly dálniční známky, automobilová doprava se ve městě zvýšila. Teď, když se bude platit ještě dražší mýtné, to bude ještě horší,“ řekl starosta Poděbrad Jozef Ďurčanský.
Během příštích tří měsíců se na českých dálnicích a rychlostních silnicích objeví desítky mýtných portálových bran. Celkem jich bude na 968 kilometrech 178. „Budování bran musíme dokončit do 30. listopadu, aby zbyl čas na testování,“ řekl Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která v Česku mýtný systém buduje.
Podle odhadů ministerstva dopravy a dodavatele by mělo mýto v České republice generovat výnos kolem deseti miliard korun ročně, což je desetinásobek toho, kolik se vybere na dálničních známkách pro kamiony.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




