MF Dnes: Kraslice ubránily zákaz vjezdu pro kamiony
14.6.2010 | KRASLICE | MF Dnes | Bohumil Zeman |
Přestože silnice přes Kraslice je nově opravená, a padl tak důvod pro zákaz vjezdu kamionů, město se hrozbě těžké tranzitní dopravy dokázalo ubránit. Zátěž by nevydržela jiná část silnice.
Kamiony centrem Kraslic a přes zdejší hraniční přechod do Německa neprojedou. Rozhodl o tom kraslický odbor dopravy. Ponechal ve městě značku zákaz vjezdu aut těžších než 3,5 tuny. A to i přesto, že kraj za desítky milionů korun opravil a zkolaudoval silniční průtah městem.
Špatná cesta byla dosud hlavní překážkou, proč těžká auta k hraničnímu přechodu nesměla. Teď překážka odpadla a podle schengenských dohod už teoreticky nic nemělo bránit průjezdu kamionů. Jenže kraslický silniční úřad si šalamounsky našel pro zákaz jiný důvod. Úřad tvrdí, že zátěž náklaďáků by nevydržela jiná část silnice - od restaurace Severka dál směrem k hranici.
„Zákazová značka je stále oprávněná. Silnice není v dobrém stavu a kamiony by ji zdeformovaly. Existuje posudek, který to potvrzuje,“ řekl Petr Müller z odboru dopravy Městského úřadu v Kraslicích.
To je dobrá zpráva pro celé sedmitisícové město, které leží v úzkém průsmyku a doprava vede přímo jeho středem.
Proti hrozícímu otevření Kraslic pro těžké vozy se tu v roce 2007 zvedla vlna odporu. Petici podepsalo tehdy asi 2000 lidí. Obyvatelé s transparenty demonstrovali na náměstí. „Tranzitní doprava přes Kraslice by ohrožovala zdraví zdejších lidí prachem a hlukem. Pokud by se ještě někdo snažil nákladní dopravu prosadit, budeme se bránit,“ varoval Otakar Mika ze Spolku přátel města Kraslice.
Petiční výbor se obával i překročení emisních limitů prachu a hluku. Podle ministerstva životního prostředí se ale v Kraslicích nedá porušení norem čekat. Zatímco městem projíždí asi 8,5 tisíce aut denně, limity bývají překračovány až u 20 tisíc aut denně.
„Kdyby silniční správní úřad průjezd kamionů nezakázal kvůli nekvalitní silnici, české zákony by nás neochránily. A to přesto, že tu tři metry od silnice stojí obytné domy a školy,“ znepokojuje Miku.
Zajímavé je, že Krajská správa a údržba silnic tvrdí, že průtah městem včetně cesty až na hranice je v dobrém stavu.
„Není žádný technický důvod, proč vjezdu kamionů bránit. Silnice je opravena, zesílena ve dvou vrstvách, odpovídá normám a unese i těžší auta,“ uvedl technický náměstek krajských silničářů Petr Šťovíček. Dodal ale, že rozhodnutí kraslického odboru dopravy respektuje.
Průjezdu kamionů se bránily Kraslice i sousední německý Klingenthal. Za zprůjezdnění naopak lobovala hospodářská komora v Sasku. Z výpočtu německých plánovačů vyplynulo, že přechod by denně využívalo asi 4,5 tisíce aut, z toho jen asi 135 nákladních. Vedení kraje Vogtland dokazovalo, že lidé se nárůstu dopravy bojí zbytečně.
Průzkum v Kraslicích ukázal, že jen jedna ze zdejších firem by otevření hranice pro náklaďáky přivítala. A to německý Car Trim vyrábějící komponenty pro automobilový průmysl. Firma vozí své výrobky do Plavna.
„Místo velkých nákladních aut používáme malá, která mohou hraniční přechod v Kraslicích přejíždět. Velká ale musí objížďkou přes Vojtanov, a to je dražší,“ řekl Gerhard Knop z vedení Car Trimu. První trasa měří 48 kilometrů, druhá 76.
***
Zákazová značka je stále oprávněná. Silnice není v dobrém stavu. Petr Müller odbor dopravy MÚ Kraslice
reklama
Špatná cesta byla dosud hlavní překážkou, proč těžká auta k hraničnímu přechodu nesměla. Teď překážka odpadla a podle schengenských dohod už teoreticky nic nemělo bránit průjezdu kamionů. Jenže kraslický silniční úřad si šalamounsky našel pro zákaz jiný důvod. Úřad tvrdí, že zátěž náklaďáků by nevydržela jiná část silnice - od restaurace Severka dál směrem k hranici.
„Zákazová značka je stále oprávněná. Silnice není v dobrém stavu a kamiony by ji zdeformovaly. Existuje posudek, který to potvrzuje,“ řekl Petr Müller z odboru dopravy Městského úřadu v Kraslicích.
To je dobrá zpráva pro celé sedmitisícové město, které leží v úzkém průsmyku a doprava vede přímo jeho středem.
Proti hrozícímu otevření Kraslic pro těžké vozy se tu v roce 2007 zvedla vlna odporu. Petici podepsalo tehdy asi 2000 lidí. Obyvatelé s transparenty demonstrovali na náměstí. „Tranzitní doprava přes Kraslice by ohrožovala zdraví zdejších lidí prachem a hlukem. Pokud by se ještě někdo snažil nákladní dopravu prosadit, budeme se bránit,“ varoval Otakar Mika ze Spolku přátel města Kraslice.
Petiční výbor se obával i překročení emisních limitů prachu a hluku. Podle ministerstva životního prostředí se ale v Kraslicích nedá porušení norem čekat. Zatímco městem projíždí asi 8,5 tisíce aut denně, limity bývají překračovány až u 20 tisíc aut denně.
„Kdyby silniční správní úřad průjezd kamionů nezakázal kvůli nekvalitní silnici, české zákony by nás neochránily. A to přesto, že tu tři metry od silnice stojí obytné domy a školy,“ znepokojuje Miku.
Zajímavé je, že Krajská správa a údržba silnic tvrdí, že průtah městem včetně cesty až na hranice je v dobrém stavu.
„Není žádný technický důvod, proč vjezdu kamionů bránit. Silnice je opravena, zesílena ve dvou vrstvách, odpovídá normám a unese i těžší auta,“ uvedl technický náměstek krajských silničářů Petr Šťovíček. Dodal ale, že rozhodnutí kraslického odboru dopravy respektuje.
Průjezdu kamionů se bránily Kraslice i sousední německý Klingenthal. Za zprůjezdnění naopak lobovala hospodářská komora v Sasku. Z výpočtu německých plánovačů vyplynulo, že přechod by denně využívalo asi 4,5 tisíce aut, z toho jen asi 135 nákladních. Vedení kraje Vogtland dokazovalo, že lidé se nárůstu dopravy bojí zbytečně.
Průzkum v Kraslicích ukázal, že jen jedna ze zdejších firem by otevření hranice pro náklaďáky přivítala. A to německý Car Trim vyrábějící komponenty pro automobilový průmysl. Firma vozí své výrobky do Plavna.
„Místo velkých nákladních aut používáme malá, která mohou hraniční přechod v Kraslicích přejíždět. Velká ale musí objížďkou přes Vojtanov, a to je dražší,“ řekl Gerhard Knop z vedení Car Trimu. První trasa měří 48 kilometrů, druhá 76.
***
Zákazová značka je stále oprávněná. Silnice není v dobrém stavu. Petr Müller odbor dopravy MÚ Kraslice
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




