MF Dnes: Kudy ven z krize?
14.1.2009 | PRAHA | MF Dnes
Detroitský autosalon ovládla „zelená auta“ na elektřinu. Firmy na ně spoléhají
Mrzne, hustě chumelí, na cestě z letiště je v Detroitu tma. Větší než v jiných letech. Nesvítí u ní žádné billboardy s reklamami automobilek, jedinou výjimkou je japonský Lexus. Největší americký autosalon není jako dřív, některé významné automobilky úplně chybějí a jejich místa zaujali dříve vysmívaní rivalové z Číny. Že je opravdu zle, dokazuje idemonstrace odborářů přímo před vchodem do výstavní Cobo Hall. Je jich sice jen čtyřicet, ale chodí v kruhu s transparenty a nepřeslechnutelně skandují. „Zabijte auta, zabijete Ameriku“, „Potřebujeme nová auta, ne válku v Iráku“.
Jsou opravdu naštvaní, a z jejich pohledu se není čemu divit. „Bude mi padesát a poprvé zažívám, že mí kamarádi a spolupracovníci přicházejí o práci, nemůžou uživit rodiny. Nikdo z nás přece krizi nezavinil, to udělali ti chamtiví bankéři a bossové, kteří vytahali z automobilek miliony na odměnách,“ rozčiluje se odborový předák FrankWarren, který v michiganské továrně General Motors ještě práci má. Odborářem je už třicet let. „V automobilkách naše rodina pracuje už skoro sto let a nikdy nebylo tak zle. Vůbec tomu nerozumím. Vždyť přece vyrábíme moderní, konkurenceschopná auta, tak v čem je problém?“ nechápe Frank.
Problém je, že moderní auta začaly americké automobilky vyrábět až teď, v časech krize, ale firmy jako GM, Ford a Chrysler táhnou ke dnu obrovské náklady na vyplácení důchodových programů. „To přece nemůže být problém. Vždyť bossové berou čtyřistakrát víc, než je našich průměrných 28 dolarů na hodinu,“ nevěří Frank. Celkové náklady na jednoho zaměstnance se započtením důchodů a benefitů jsou však 72 dolarů, a to automobilky pohřbívá. Doplácejí na velkorysé nabídky, které dávaly lidem v časech prosperity, a závazků se nemohou zbavit. Jedině bankrotem, o tom však nechtějí odboráři ani slyšet.
Ve stínu těchto problémů se automobilky snaží vymýšlet, čím krizi porazit. Šetří a přiklánějí se k „zeleným“ autům.
Experti z renomované agentury J. D. Power totiž předpovídají, že prodeje hybridů budou pořád sílit -nyní tvoří ani ne čtyři procenta ze všech prodaných osobních aut v USA, za dva roky to má být šest procent. To je asi dvacet milionů aut, tedy pořádný kus koláče.
Takže do zeleného vlaku naskakují i firmy, u nichž by to málokdo z Američanů čekal. Zatímco hybridní Toyota Prius, světově nejprodávanější auto tohoto typu, je na trhu už jedenáct let a stále se vylepšuje, návštěvníkům autoshow padá brada až ke kolenům při spatření hybridních mamutích „trucků“GMC Sierra či luxusních cadillaců a buicků.
Elektrickými hybridy jsou přitom i takové „americké obludy“, jako je Chrysler Town & Country či terénní jeepy. A stejné to je i u dalších typicky amerických značek. Zelená revoluce je prostě tady. Zbývá otázka, jestli to bude k vybřednutí z krize stačit.
On-line zprávy z detroitského autosalonu na www.idnes.cz/detroit09
reklama
Jsou opravdu naštvaní, a z jejich pohledu se není čemu divit. „Bude mi padesát a poprvé zažívám, že mí kamarádi a spolupracovníci přicházejí o práci, nemůžou uživit rodiny. Nikdo z nás přece krizi nezavinil, to udělali ti chamtiví bankéři a bossové, kteří vytahali z automobilek miliony na odměnách,“ rozčiluje se odborový předák FrankWarren, který v michiganské továrně General Motors ještě práci má. Odborářem je už třicet let. „V automobilkách naše rodina pracuje už skoro sto let a nikdy nebylo tak zle. Vůbec tomu nerozumím. Vždyť přece vyrábíme moderní, konkurenceschopná auta, tak v čem je problém?“ nechápe Frank.
Problém je, že moderní auta začaly americké automobilky vyrábět až teď, v časech krize, ale firmy jako GM, Ford a Chrysler táhnou ke dnu obrovské náklady na vyplácení důchodových programů. „To přece nemůže být problém. Vždyť bossové berou čtyřistakrát víc, než je našich průměrných 28 dolarů na hodinu,“ nevěří Frank. Celkové náklady na jednoho zaměstnance se započtením důchodů a benefitů jsou však 72 dolarů, a to automobilky pohřbívá. Doplácejí na velkorysé nabídky, které dávaly lidem v časech prosperity, a závazků se nemohou zbavit. Jedině bankrotem, o tom však nechtějí odboráři ani slyšet.
Ve stínu těchto problémů se automobilky snaží vymýšlet, čím krizi porazit. Šetří a přiklánějí se k „zeleným“ autům.
Experti z renomované agentury J. D. Power totiž předpovídají, že prodeje hybridů budou pořád sílit -nyní tvoří ani ne čtyři procenta ze všech prodaných osobních aut v USA, za dva roky to má být šest procent. To je asi dvacet milionů aut, tedy pořádný kus koláče.
Takže do zeleného vlaku naskakují i firmy, u nichž by to málokdo z Američanů čekal. Zatímco hybridní Toyota Prius, světově nejprodávanější auto tohoto typu, je na trhu už jedenáct let a stále se vylepšuje, návštěvníkům autoshow padá brada až ke kolenům při spatření hybridních mamutích „trucků“GMC Sierra či luxusních cadillaců a buicků.
Elektrickými hybridy jsou přitom i takové „americké obludy“, jako je Chrysler Town & Country či terénní jeepy. A stejné to je i u dalších typicky amerických značek. Zelená revoluce je prostě tady. Zbývá otázka, jestli to bude k vybřednutí z krize stačit.
On-line zprávy z detroitského autosalonu na www.idnes.cz/detroit09
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
:) - 20. 1. 2009 - DanaNebojte se, presidentův kancléř je proti. |