MF Dnes: Kvůli silnici padnou desítky domů
20.7.2006 | ZLÍN | MF Dnes
Více než 1500 podpisů je připojeno pod petice, které odmítají trasu připravované rychlostní silnice R49. Petice projednávali na svém pondělním zasedání krajští radní, v nejbližší době lidem odpoví hejtman Libor Lukáš. Krajský úřad však argumentům uvedeným v peticích nakloněn není.
Silnice R49 má napojit krajské město na dálnici D1 u Hulína, pokračovat přes Fryšták směrem k Vizovicím a vést dále na Slovensko. Navrhovaná trasa komunikace se dotýká zejména obyvatel Zádveřic, Vizovic a dalších okolních obcí. Ti poukazují na to, že současný návrh je nešetrný k životnímu prostředí i k samotným obcím.
„V Zádveřicích bude muset být zbouráno asi čtyřicet domů, silnice přetne obec na dvě části. Přitom samotným obyvatelům z toho neplynou žádná pozitiva - přes obec totiž povede jen tranzit a ne přivaděč,“ shrnuje námitky Pavel Drha, iniciátor petice a člen občanského sdružení Zachraňte Zádveřice. Pod petici proti R49 se podle Drhy připojilo 82 procent všech obyvatel Zádveřic, jejich snahy podpořilo také 40 procent obyvatel sousední Rakové.
Pod petici proti R49 se připojila i tisícovka obyvatel Vizovic, Lhotska a Bratřejova.
Podle předsedy občanského sdružení Vizovické vrchy Petra Pečeni je připravovaná trasa nešťastným řešením. „Silnice zlikviduje několik firem v údolí vedoucím z Lípy do Zádveřic, Vizovice utrpí stavbou mostu, mostní pilíř má přímo protínat Lázeňskou ulici,“ vypočítává Petr Pečeňa.
Odpůrci silnice požadují vypracování srovnávací studie a navržení alternativní trasy. K jejich požadavkům jsou ovšem krajští radní skeptičtí. Podle náměstka hejtmana Vojtěcha Jurčíka se hraje o čas. „Pokud bychom začali uvažovat o novém trasování komunikace, těžko bychom ji mohli ve stanovených termínech dokončit,“ uvedl Jurčík.
Stavbu bude Zlínský kraj financovat prostřednictvím operačního programu ministerstva dopravy z peněz Evropské unie, jenže tyto prostředky jsou časově vázané. „Náklady na cestu R49 a napojení na R6 přesáhnou dvacet miliard korun, finance budeme čerpat z operačního programu Unie pro roky 2007 až 2013. Se stavbou už tedy nemůžeme čekat,“ řekl krajský radní odpovědný za dopravu Petr Hradecký. Ten zároveň poukázal na to, že kritika ze strany nespokojených obyvatel přichází pozdě.
„Změny územních plánů jsou známy už 10 let, celou tu dobu se mohli lidé k navrhované trase silnice vyjadřovat. Navíc nemůžeme najít bezbolestné řešení. Jiná varianta by zas uškodila těm, kteří s navrhovaným plánem počítali a postavili si domy mimo budoucí trasu silnice,“ řekl Hradecký.
Se zahájením výstavby úseku v okolí Vizovic se počítá v roce 2008 až 2009. Odpůrci navrhované trasy chtějí i přes zamítavé stanovisko kraje o problému dále diskutovat. Využijí přitom i iniciativy senátorky Aleny Gajdůškové, ta se minulý týden na společném setkání v Zádveřicích vyjádřila pro vypracování další varianty R49 v okolí Vizovic.
reklama
„V Zádveřicích bude muset být zbouráno asi čtyřicet domů, silnice přetne obec na dvě části. Přitom samotným obyvatelům z toho neplynou žádná pozitiva - přes obec totiž povede jen tranzit a ne přivaděč,“ shrnuje námitky Pavel Drha, iniciátor petice a člen občanského sdružení Zachraňte Zádveřice. Pod petici proti R49 se podle Drhy připojilo 82 procent všech obyvatel Zádveřic, jejich snahy podpořilo také 40 procent obyvatel sousední Rakové.
Pod petici proti R49 se připojila i tisícovka obyvatel Vizovic, Lhotska a Bratřejova.
Podle předsedy občanského sdružení Vizovické vrchy Petra Pečeni je připravovaná trasa nešťastným řešením. „Silnice zlikviduje několik firem v údolí vedoucím z Lípy do Zádveřic, Vizovice utrpí stavbou mostu, mostní pilíř má přímo protínat Lázeňskou ulici,“ vypočítává Petr Pečeňa.
Odpůrci silnice požadují vypracování srovnávací studie a navržení alternativní trasy. K jejich požadavkům jsou ovšem krajští radní skeptičtí. Podle náměstka hejtmana Vojtěcha Jurčíka se hraje o čas. „Pokud bychom začali uvažovat o novém trasování komunikace, těžko bychom ji mohli ve stanovených termínech dokončit,“ uvedl Jurčík.
Stavbu bude Zlínský kraj financovat prostřednictvím operačního programu ministerstva dopravy z peněz Evropské unie, jenže tyto prostředky jsou časově vázané. „Náklady na cestu R49 a napojení na R6 přesáhnou dvacet miliard korun, finance budeme čerpat z operačního programu Unie pro roky 2007 až 2013. Se stavbou už tedy nemůžeme čekat,“ řekl krajský radní odpovědný za dopravu Petr Hradecký. Ten zároveň poukázal na to, že kritika ze strany nespokojených obyvatel přichází pozdě.
„Změny územních plánů jsou známy už 10 let, celou tu dobu se mohli lidé k navrhované trase silnice vyjadřovat. Navíc nemůžeme najít bezbolestné řešení. Jiná varianta by zas uškodila těm, kteří s navrhovaným plánem počítali a postavili si domy mimo budoucí trasu silnice,“ řekl Hradecký.
Se zahájením výstavby úseku v okolí Vizovic se počítá v roce 2008 až 2009. Odpůrci navrhované trasy chtějí i přes zamítavé stanovisko kraje o problému dále diskutovat. Využijí přitom i iniciativy senátorky Aleny Gajdůškové, ta se minulý týden na společném setkání v Zádveřicích vyjádřila pro vypracování další varianty R49 v okolí Vizovic.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




