https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kvuli-suchu-se-lode-na-labi-zastavily
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Kvůli suchu se lodě na Labi zastavily

30.6.2005 | ÚSTÍ NAD LABEM | MF Dnes
Plavba na dolním toku Labe se kvůli nízké hladině řeky zastavila. Několik lodí doplouvá do přístavů, nové zásilky rejdaři přijímají jen omezeně. Pouze chodce a cyklisty vozí kvůli suchu přívoz v Dolním Žlebu u Děčína, při převozu automobilů by hrozilo poničení vozidla
 
Hladina Labe byla včera dopoledne podle vodočtu na střekovském zdymadle v Ústí nad Labem na 155 centimetrech a v následujících dnech zřejmě ještě klesne. Ekonomická je podle rejdařů plavba alespoň při 180 centimetrech.

„Nechceme ničit lodě, proto jsme raději plavbu do odvolání zastavili,“ řekl Jiří Koudelka z pražské společnosti Evropská vodní doprava.

Několik lodí pouze dopluje do přístavů. „Plavba stojí až do Magdeburgu,“ dodal Koudelka.
Už od 24. června omezila plavbu i děčínská firma ČSPL. Několik méně naložených plavidel zatím pouští na dolním toku Labe. „Snažíme se alespoň omezeně plout, abychom dovezli zákazníkům zboží,“ řekl šéf společnosti Milan Raba.
Problémy kvůli suchu mají i přístavy. Soustředí se však také na jinou dopravu a nejsou na výšce hladiny tolik závislé.

Lodě na Labi stojí nebo plují s minimálním ponorem každoročně v období od června do října. Dopravci žádají stát každý rok o kompenzaci ztrát za sucho, úspěšní jsou ale jen výjimečně.

„Jedinou skutečnou záchranou by byla stavba jezů,“ řekl Raba. Proti jezům však již několik let protestují ekologické organizace. Jezy by podle nich poničily ekosystém řeky, a navíc by se prý kvůli poměru přepraveného zboží po silnici ani nevyplatily.
Sucho částečně omezilo dopravu i na přívozu v Dolním Žlebu. „Vozíme jen pěší a cyklisty, auta by už k přívozu ani nedojela. Při sjezdu by si navíc mohl řidič utrhnout spojler nebo výfuk,“ uvedl převozník Vladimír Nikl.

Nejhorší situace na Labi byla podle Jana Crka z Povodí Labe v letech 1947 až 1954. Vodní stav byl po 96 dní 125 centimetrů. Situace se podle něj zlepšila po dostavbě vltavské kaskády.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist