MF Dnes: Labská stezka: až do Krkonoš
7.5.2007 | PARDUBICE | MF Dnes | Jan Vávra |
V Pardubicích nasednete na kolo a vydáte se po asfaltové stezce po břehu Labe do Krkonoš. Anebo pojedete na druhou stranu, klidně až k moři do Hamburku.
Naivní turistický sen? Vůbec ne. Za pár let to může být realita.
Už v roce 2013 by měly být hlavní části takzvané Labské cyklostezky hotové. Úředníci už mají plány na její výstavbu na stole.
„Věříme, že v roce 2013 až 2015 bude hotová. Stezka se staví postupně a na některých místech už se jezdí. Například z Nymburka do Poděbrad, v Ústí nad Labem nebo i v Pardubicích,“ řekl Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu v Olomouci.
Z cyklostezky v Pardubicích se stala frekventovaná tepna
Právě v Pardubicích je vidět, jaký mají lidé po stezkách bez aut hlad. Asfaltový pruh na protipovodňových valech, který vede z Rosic až pod Kunětickou horu, se o víkendu stává frekventovanou tepnou plnou cyklistů, bruslařů, běžců nebo i chodců.
Za pět let by výletníci mohli po stezce pokračovat až do Hradce.
„Stezka by vedla kolem Kunětické hory, jako dominanty celé lokality, do Němčic, po mostě na druhou stranu Labe a podél řeky až do Hradce Králové. Tam by se napojila na stávající cyklistickou cestu na protipovodňových valech,“ řekl Karel Šimonek z hradeckého magistrátu. Třiadvacetikilometrová „stezka mechu a perníku“, jak úředníci spojnici Hradce a Pardubic nazvali, má na rozdíl od řady jiných úseků podél celého Labe velkou šanci rychle vzniknout.
Politici z obou regionů už ji lidem z východočeských metropolí slibují řadu let. „Oba kraje na mnoha jednáních jasně řekly, že mají o vznik cyklostezky velký zájem. Šance jsou proto velké,“ řekl k tomu pardubický radní pro dopravu Ivo Toman.
Trasa by podle odhadů stála 120 milionů korun. „Žádalo by se o dotace ze strukturálních fondů Evropské unie pro období 2007 až 2013,“ řekl Martínek.
Takže v roce 2013 se cyklista z Pardubic do Hradce dostane po cyklostezce zřejmě bez problémů. Dál to ale může být horší. O přípravě stezky z Hradce do Jaroměře a Dvora Králové se moc zatím nemluví. Naopak spojení Dvora Králové s Vrchlabím je na dobré cestě. Například v Hostinném mezi Vrchlabím a Dvorem Králové nad Labem se právě začalo stavět. Práce na stezce z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna zatím nepostupují, protože má vést komplikovaným terénem.
Labská cyklostezka by zdaleka nebyla první cesta pro kolaře, která by vedla podél toku řeky. Například podél Dunaje v Rakousku vede Dunajská stezka, která patří mezi nejoblíbenější cyklistické trasy ve střední Evropě.
reklama
Už v roce 2013 by měly být hlavní části takzvané Labské cyklostezky hotové. Úředníci už mají plány na její výstavbu na stole.
„Věříme, že v roce 2013 až 2015 bude hotová. Stezka se staví postupně a na některých místech už se jezdí. Například z Nymburka do Poděbrad, v Ústí nad Labem nebo i v Pardubicích,“ řekl Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu v Olomouci.
Z cyklostezky v Pardubicích se stala frekventovaná tepna
Právě v Pardubicích je vidět, jaký mají lidé po stezkách bez aut hlad. Asfaltový pruh na protipovodňových valech, který vede z Rosic až pod Kunětickou horu, se o víkendu stává frekventovanou tepnou plnou cyklistů, bruslařů, běžců nebo i chodců.
Za pět let by výletníci mohli po stezce pokračovat až do Hradce.
„Stezka by vedla kolem Kunětické hory, jako dominanty celé lokality, do Němčic, po mostě na druhou stranu Labe a podél řeky až do Hradce Králové. Tam by se napojila na stávající cyklistickou cestu na protipovodňových valech,“ řekl Karel Šimonek z hradeckého magistrátu. Třiadvacetikilometrová „stezka mechu a perníku“, jak úředníci spojnici Hradce a Pardubic nazvali, má na rozdíl od řady jiných úseků podél celého Labe velkou šanci rychle vzniknout.
Politici z obou regionů už ji lidem z východočeských metropolí slibují řadu let. „Oba kraje na mnoha jednáních jasně řekly, že mají o vznik cyklostezky velký zájem. Šance jsou proto velké,“ řekl k tomu pardubický radní pro dopravu Ivo Toman.
Trasa by podle odhadů stála 120 milionů korun. „Žádalo by se o dotace ze strukturálních fondů Evropské unie pro období 2007 až 2013,“ řekl Martínek.
Takže v roce 2013 se cyklista z Pardubic do Hradce dostane po cyklostezce zřejmě bez problémů. Dál to ale může být horší. O přípravě stezky z Hradce do Jaroměře a Dvora Králové se moc zatím nemluví. Naopak spojení Dvora Králové s Vrchlabím je na dobré cestě. Například v Hostinném mezi Vrchlabím a Dvorem Králové nad Labem se právě začalo stavět. Práce na stezce z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna zatím nepostupují, protože má vést komplikovaným terénem.
Labská cyklostezka by zdaleka nebyla první cesta pro kolaře, která by vedla podél toku řeky. Například podél Dunaje v Rakousku vede Dunajská stezka, která patří mezi nejoblíbenější cyklistické trasy ve střední Evropě.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




