https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/labsky-kanal-opet-ve-hre
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Labský kanál opět ve hře

17.8.2009 | PŘELOUČ | MF Dnes | Stanislava Králová |
Starý plán, že by do Pardubic začaly jezdit lodě, znovu ožívá. Stavba kanálu, která spolykala miliony korun, ale je stále u ledu, našla nyní ministra, který je ochotný se jí opět zabývat.
 
Ministr životního prostředí Ladislav Miko chce s evergreenem splavnění Labe do Pardubic pohnout. Otázka je, zda na to bude mít dost času. „Jsem přesvědčený, že existuje takové řešení, které by splavnění umožnilo a přitom respektovalo požadavky české i evropské legislativy v ochraně přírody,“ řekl Miko.

Ten před svým jmenováním ministrem pracoval na vysokém postu u Evropské komise a zabýval se otázkami ochrany přírody programu Natur. V Přelouči se byl několikrát podívat. „Pokud by stavba odporovala evropské, a tudíž i české legislativě, nebylo by možné na ni využít žádné evropské fondy. Když se ale podaří najít řešení, tak bude možné využít prostředky z Operačního programu Doprava,“ řekl ministrův mluvčí Jakub Kašpar.

Ministr tedy dal projektu zelenou a Ředitelství vodních cest a krajští politici tak nyní mohou projekt oprášit. „Ministrovi jsme předali všechna fakta o splavnění Labe za posledních několik let a dohodli jsme se, že budeme řešit potíže v projektu,“ řekl Roman Línek, náměstek hejtmana a člen dozorčí rady Přístavu Pardubice.

Moc času však na to nemají. Na přelomu srpna a září se ministr Miko, zástupci ministerstva dopravy, kraj a investor sejdou nad variantami řešení. „Ministr Miko připustil, že dokončení stavby je reálné a že by mohla být financována z evropských peněz,“ řekl Línek.

O výstavbě kanálu na Labi začali politici uvažovat v roce 1996. Tehdy zvažovali možnost prohloubit původní koryto řeky, jenže tuto variantu neschválil tehdejší ministr životního prostředí Ivan Dejmal, protože nechtěl poškodit kameny v korytě -takzvané labské hrčáky.

Jiná trasa kanálu zase prochází z 30 procent Slavíkovými ostrovy, unikátní přírodní lokalitou s chráněnými druhy, za jejichž záchranu bojují ekologičtí aktivisté. Těm v roce 2007 pomohl svým rozhodnutím neudělit stavbě výjimku tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík. „Slavíkovy ostrovy i slepé Lohenické rameno vznikly přirozeným vývojem. Plánované vodní dílo představuje zásadní zásah do krajiny. Ministerstvo je toho názoru, že nebyly splněny veškeré podmínky pro udělení výjimky,“ uvedla tehdy Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.
reklama

 
Stanislava Králová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist