MF Dnes: Letos se začne stavět áčko, do dvou let déčko
11.5.2009 | PRAHA | MF Dnes | Petr Švec |
První rýpnutí do země na výstavbě metra se uskutečnilo v roce 1966, tedy před 43 lety. Za tu dobu vyhloubily bagry a razicí štíty pod ulicemi metropole 57 kilometrů tunelů.
„Nyní vybudujeme průměrně 1,5 kilometru metra ročně. To je maximální rychlost, kterou si kvůli financím můžeme dovolit. Je to tím, že metro si Praha staví sama ze svých peněz,“ připomněl primátor Pavel Bém (ODS), který doufá, že nová vláda bude k hlavnímu městu při sestavování rozpočtu na rok 2010 vřelejší. „Pak bychom mohli nové stanice metra A do Motola otevřít dříve než v roce 2013 či 2014,“ doplnil.
Rychlost výstavby není příliš závratná. Například ve španělském Madridu postavili podle primátora Béma během pěti let 60 kilometrů podzemní dráhy.
Prodloužení trasy A z Dejvické do Motola se začne stavět ještě letos a s financováním metropoli pomůže Evropská unie, jež pošle do Prahy asi osm miliard korun.
„Na tuto trasu jsme před čtrnácti dny získali územní rozhodnutí, takže na konci roku se pustíme do hloubení stavebních jam a ražení tunelů,“ potvrdil ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.
V plánech je i zcela nová trasa metra D, která by měla spojit centrum metropole s jihovýchodní částí Prahy - Krčí, Libuší a Písnicí.
„Do dvou let bude výstavba této trasy zahájena,“ slíbil radní Radovan Šteiner (ODS). Déčko povede z nynější stanice Náměstí Míru přes Pankrác ke krčské nemocnici, dále na Nové Dvory a do Písnice.
Ve hře je u nové trasy metra varianta takzvaného lehkého metra, které není tak hluboko pod zemí, nástupiště jsou užší, vlaky lehčí a jejich provoz je automatický, tedy bez obsluhy. Také lze odpojit některé vagony uprostřed trasy podle obsazenosti, tak, aby na konečnou na periferii nemusely zajíždět celé soupravy. Navíc výstavba trasy i provoz jsou levnější než u klasického metra. „Ovšem náklady na lehké metro jsou vyšší, než jsme čekali,“ přiznal Šteiner. Do tří let se mají ve stanicích metra také opět objevit turnikety.
reklama
Rychlost výstavby není příliš závratná. Například ve španělském Madridu postavili podle primátora Béma během pěti let 60 kilometrů podzemní dráhy.
Prodloužení trasy A z Dejvické do Motola se začne stavět ještě letos a s financováním metropoli pomůže Evropská unie, jež pošle do Prahy asi osm miliard korun.
„Na tuto trasu jsme před čtrnácti dny získali územní rozhodnutí, takže na konci roku se pustíme do hloubení stavebních jam a ražení tunelů,“ potvrdil ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.
V plánech je i zcela nová trasa metra D, která by měla spojit centrum metropole s jihovýchodní částí Prahy - Krčí, Libuší a Písnicí.
„Do dvou let bude výstavba této trasy zahájena,“ slíbil radní Radovan Šteiner (ODS). Déčko povede z nynější stanice Náměstí Míru přes Pankrác ke krčské nemocnici, dále na Nové Dvory a do Písnice.
Ve hře je u nové trasy metra varianta takzvaného lehkého metra, které není tak hluboko pod zemí, nástupiště jsou užší, vlaky lehčí a jejich provoz je automatický, tedy bez obsluhy. Také lze odpojit některé vagony uprostřed trasy podle obsazenosti, tak, aby na konečnou na periferii nemusely zajíždět celé soupravy. Navíc výstavba trasy i provoz jsou levnější než u klasického metra. „Ovšem náklady na lehké metro jsou vyšší, než jsme čekali,“ přiznal Šteiner. Do tří let se mají ve stanicích metra také opět objevit turnikety.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




